söndag 4 oktober 2015

Främlingsfientliga p-böter ..


.. kunde jag läsa om i Hallandsposten i förrgår efter det att en parkeringsvakt lappat bilar vid Oxbecksgymnasiet där det vid tillfället pågick SFI-undervisning.

En av de drabbade polisanmälde händelsen med motiveringen att "det var diskriminerande av kommunen att beordra kontrollen, eftersom särskilt sfi-elevers bilar drabbats.  Mannen medgav att även svenska bilar lappats, men hävdade att det gjordes bara för att dölja att uppsåtet egentligen var rasistiskt".

Själv försökte jag klara mig från böter vid ett tillfälle genom att hänvisa till mitt kön, min ålder och en kraftig förkylning .. men eftersom det inte gav något resultat så förväntar jag mig att den rasifierade mannen inte heller kan smita undan rättvisan.

Men man vet ju aldrig nu för tiden?

Jag hade till exempel aldrig trott att jag skulle få se landets justitie/migrationsminister stå inför svenska folket och säga att .. jag har inte den blekaste aning om hur jag ska handskas med den akutsituation som vi .. helt oväntat!! .. befinner oss i?? Migrationsverkets generaldirektör var inte direkt till någon större hjälp där han stod vid ministerns sida, tvådde sina händer och rapporterade .. "vi har kommit till vägs ände".

Hjääääälp!!

Vilket var ungefär samma budskap som statsministern gav i den intervju som fanns att läsa i DN i dag. Vi ska göra något, men "det är myndighetens uppgift. Jag kan inte styra exakt hur de ska göra. men det är viktigt".

Det vill säga ... HJÄÄÄLP!!!

Men bortsett från våra handlingsförlamade och panikslagna folkvalda så fanns det en liten tanke som dök upp när jag läste nyheten om de främlingsfientliga böterna som fastnade.

Vi måste ju ändå ha lyckats med något, eftersom så många av dem som behöver SFI-undervisning för att kunna ta sig in i samhället redan har lyckats skaffa sig bil och giltigt körkort?

6 kommentarer:

  1. Örebro har antirasistiska p-vakter
    http://na.se/nyheter/orebro/1.1858483-ingen-p-bot-utanfor-mosken

    SvaraRadera
  2. Tack! Jag lägger till länken. :-)

    SvaraRadera
  3. Haha... jag det där om P-böterna härom da'n och tappade (återigen) hakan i golvet. Har gått med ständiga blåmärken på hakan under en tid, måste skaffa nå't snöre eller annan anordning för att hålla den uppe så den inte ruttnar och trillar av.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag läste det där... skulle det stå

      Radera
  4. SFI-undervisningen har även lyckats informera om att man kan anmäla allt man ogillar som "rasistiskt".

    Hejja Sverige!

    SvaraRadera
  5. Hej.
    För den som vill finns metoderna som tillämpas här runt Seved i Malmö:
    Skriv bilen på släkting i hemlandet alt. en eller annan EU-migrant.
    Man kan också göra som ett antal kulturberikare på Rasmusgatan för några år sedan: tvinga in två p-vakter i deras bil och samla brännbart material under densamma. hota, skrämma och misshandla fungerar utmärkt här. Eller så kan man köra med falska plåtar.

    Kom ihåg, vi svenskar kan ju lära oss mycket av de nya medborgarna, som det brukar heta från de goda.

    Kamratliga hälsningar,
    Rikard, lärare

    SvaraRadera