torsdag 29 oktober 2015

Jag skulle bra gärna vilja veta ..

.. hur Stefan Löfven ser på sig själv och sitt första år som statsminister.

Vad tycker han att han har uträttat under sitt första år som ledare för landet? Tycker han att han har lyckats med det han har företagit sig? Vad tycker han har varit framgångsrikt? Hur tänker han sig att de kommande tre åren ska se ut?

Tycker han på fullt allvar att Näringslivet .. dvs svenska företagare .. bär ansvaret för den misslyckade integrationen och att ansvaret för Sveriges gränser enbart är en fråga för polisen och inte för regeringen?

Gäller samma sak för de skenande kostnaderna i sjukförsäkringen? Är ansvaret enbart Försäkringskassans, och hur kan vi då vara säkra på att det hela sköts på ett rättssäkert sätt?

Men rättssäkerheten känns ju inte särskilt rättssäker nu för tiden .. det finns till och med de som tycker att vi närmar oss det rättsliga tillstånd där normala lagar och rättigheter sätts ur spel .. ungefär som vid statskupper/uppror, revolution eller liknande? Hur tänker landets högste chef?

Hur ser egentligen Stefan Löfven på sitt jobb? Och på den där utsträckta handen ..  hur känns det när omvärlden ser på den med ett hånskratt och begär att den ska användas till något mer konstruktivt än att peka på vad Sveriges statsminister vill ha för att dölja att han inte har något att ge?

Hur ser Stefan Löfven på folket? Är ALLA som ifrågasätter regeringens kompetens, rasister,  nazister, fascister eller terrorister?

Hur ser Stefan Löfven på ledarskap? Ser han sig själv som ledare för regeringen eller har han delegerat ut ansvaret på sina ministrar och pustar ut på sin kammare .. trygg i förvissningen om att det de gör eller inte gör, inte längre är hans ansvar?

Är alla Stefan Löfvens motgångar Någon Annans fel? Näringslivets, polisens, folkets, sverigedemokraternas eller kanske oppositionens?

Den förra regeringen gjorde ju upp med Miljöpartiet FÖRE den nuvarande och då kan man väl nästan påstå att det är Alliansens fel att sossarna nu måste samregera med Miljöpartiet!

För om Reinfeldt inte gjort en massa uppgörelser med Miljöpartiet så hade Löfvens uppgörelser med Miljöpartiet och Vänstern inte gjort mer än hälften så stor skada, eller hur?

Har vi en statsminister som är så uppfylld av sin egen förträfflighet att han riktar rallarsvängar mot allt och alla som möjligen skulle kunna rädda landet från totalt kaos? Henrik Alexandersson beskriver det så här .. Detta är politisk hybris, på folkets bekostnad och mot marknadens bättre vetande. Svensk politik har nu nått en politisk inkompetensnivå där hela vårt samhälle är på väg att bli metastabilt. Vi är på väg mot ett läge där annars marginella händelser kan komma att få oväntat stora konsekvenser.

Vad har Stefan Löfven själv sagt som varit minnesvärt under den här tiden? Jag söker citat som kan ge en röd tråd som leder till faktiska handlingar och blir inte mycket klokare ..

"Vi går till val på att byta regering och det är det vi går på val"

" För vanliga löntagare ska det inte bli någon skattehöjning med en socialdemokratisk regering".

"Bekymra dig du om din kant. Det här fixar jag!"

"Jag har läst den där flera gånger kanske än vad du har gjort"

"Jag .. eh .. har meddelat att jag är  .. påbörjat sonderingarna för möjligheterna att förutsättningarna att bilda en ny regering"

"Och därför måste vi in i samtalen om detta, sen kan man göra olika bedömningar vad vissa beslut faktiskt betyder om man gör en bedömning att det här betyder att det här kärnkraftverket kommer att stänga eller inte".

"Björn Söder står i riksdagens talarstol och pratar om mitt folk. Det gjorde man under fascismen. Det är det som är skillnaden mellan nazismen och fascismen, enligt min uppfattning".

"40-27-30"

"50-40-30"

"we have with us today also the öh.. the öh.. its the wrong paper.."

 "Jag tänker inte sitta kvar om Alliansens budget vinner, men sen är frågan om hur lång tid tar det att få igenom... ehh en budget som också har.. ehhh.. en prägel av vår politik. Så att det är inte så att jag bara säger att: nu vann deras budget så då tänker jag sitta kvar som statsminister - det vore direkt korkat. Det tänker jag inte göra."

"Jag tycker fortfarande att pensionärerna ska få en sänkt skatt, så den politiken står jag fast för. Men jag vet ännu inte vilka, vilka, exakt vilka, vilka möjligheter det finns öh, att att, öh, vilka, i detalj hur det ska gå till, vet jag inte längre... eh ännu."

”Vi kommer höja arbetsgivaravgifterna för ungdomar för vi måste få inkomster till att bekämpa bl a ungdomsarbetslösheten”

"Att jag inte bara skulle sitta där och vänta och säga att ”oj nu blev det ett sådant utslag, då tar jag den budgeten” och göra ingenting. Det är klart att det är ohållbart. Det håller inte. Nu har jag fått till en överenskommelse som gör att jag snabbt under 2015 kan gå i den riktning som vi vill ha".

”Vi har många döda som försöker fly”

"Sverige har inte råd med nån krisande skola, vi har inte råd med arbetslöshet, vi har inte råd med bostadsbrist, vi har inte råd med sjukvårdsbrist".

"Journalistikens viktigaste uppgift är att berätta där det annars råder tystnad. Att lysa upp mörker. Att visa det ingen annars ser".

Är det någon som ser det jag inte ser och därför har en klar uppfattning om hur, eller i vilken riktning, Stefan Löfven tänker styra landet de kommande tre åren .. berätta det gärna för mig. För det skulle kännas bra om det fanns något som pekade på att inte resten av mandatperioden kommer att följa det första årets mönster.




11 kommentarer:

  1. Som han själv uttrycker det: det är bara käbbel

    SvaraRadera
  2. Berätta gärna för mig hur en sådan nolla kunde bli inbjuden till Bilderberggruppens möte innan han blev statsminister!
    Civilingenjör Bo Adolfsson

    SvaraRadera
  3. Jag tycker att Any här visar en bra sammanställning över vad vår "store ledare" sagt det senaste året. Det är minnesvärda ord från ledaren som etsat sig fast i folkets medvetande och som i någon mån visar hur "stor" vår ledare är, inte bara i Sverige, utan även internationellt.

    Allvarligt talat så bör man kanske skicka dessa frågor direkt till Stefan Löfven för det vore minst sagt väldigt intressant att få svar från honom direkt. Sannolikheten att Löfven skulle svara personligen betraktar jag dock som noll. //tompas11

    SvaraRadera
  4. Det här med att skriva ned vad Löfven faktiskt säger blir nästan alltid stor komik. :D

    SvaraRadera
  5. Tack för flera goda skratt så här på kvällskvisten. Fast egentligen är det ju tragiskt att vi har en ledare som är som ett stort skämt!

    SvaraRadera
  6. Fattar inte att han, som tidigare företrädde individer i facket, kan sitta kvar som galjonsfigur. Och tydligen har människan också problem med alkoholen! Vem är förvånad?

    SvaraRadera
  7. När jag emellanåt tar del av det som vår s.k. regering har för sig är det som att ha följt en riktigt dålig långserie på tv. Ingen röd tråd och egentligen händer det ingenting vilket man försöker dölja genom att skapa en massa konstlade personliga intriger. Utmärkande är också att man kan missa en väldig massa avsnitt utan att man därmed har några som helst problem med att följa handlingen på nytt. Det är ett evig rundgång med olösta problem som tuggas istället för att lösas.
    Du ger en väldigt bra bild av huvudpersonen i såpan Sverige.

    SvaraRadera
  8. Älskar ditt roliga sätt att skriva! Hahahaa

    Förresten, du som gillar fina grejer och märkesprylar precis som jag.
    Jag har gått med i en undersökningssite där varje undersökning ger poäng att handla märkesvaror för. Allt från Kay Boyesen till Le Creuset kan man plocka ut för poängen. Det är helt gratis och man kan få ihop till så jäkla mycket fint. Hittade länken här där det finns mer att läsa om det. Rekommenderar starkt! http://tinyurl.com/o622tyu

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kan vi få slippa marknadsföring, tack!

      Radera
    2. Jag är mer en fyndmänniska än någon som faller för reklam och tror dessutom inte på marknadsundersökningar med "gåvor". Det är alltid någon som får betala och i regel så är det du .. eller jag. Så tack .. men nej tack! ;-)

      Radera
  9. Hej.

    Löfvén (ja, det skall apostroferas om det skall uttalas som jag hört det framsägas i den statliga televisionen) påminner om en strumpdocka, men med flera händer som vill vara med och bestämma.

    Jag börjar så smått tycka synd om honom. Oavsett hans egen kompetens, eller brist på sådan, har ju Bommersvik-adeln inom (S) avlägsnat hans eventuella ryggrad. Han framstår som en emaskulerad modern västerländsk man med ett knippe ungar i tio- till femtonårsåldern som skriker 'ska ha!', och en sipp och snipig fiskmås till fru, ständigt sneglande mot de eldiga karlakarlarna från södern, utan minsta insikt i vad manschauvinistisk kultur i praktiken innebär för henne.

    Kamratliga hälsningar,
    Rikard, lärare

    SvaraRadera