onsdag 14 oktober 2015

Råttorna lämnar de sjunkande skeppen?

I dag har jag haft partiledardebatten som ljudkuliss i hemmet medan jag sysslade med det som var viktigare. Och jag säger som gubben Pettson sa till katten Findus ... men Guuud sååå tråååååååkigt!!

Det var många vackra ord, många välformulerade meningar som förmodligen tänkts fram av nånannan och det var löften om en bättre värld som uttalades i trygg förvissning om att de som lyssnade aldrig i livet skulle låta det gå så långt att de verkligen skulle behöva infrias.

En del hade känt vindarna blåsa på det våta, uppsträckta fingret och försökte hitta nya positioner och nya möjligheter.

Gustav Fridolin letade helt uppenbart efter nödutgången, som han bedömde fanns till höger eftersom han plötsligt börjat tala om Miljöpartiet som en bro till borgerligheten, fördelarna med RUT-avdrag, låglönejobb och förstajobb till en förstalön. För att verkligen övertyga tog han avstånd från Vänsterpartiet och vänsterpolitiken så till den milda grad att Jonas Sjöstedt fanns sig föranlåten att  säga .. du behöver inte oroa dig, du är inte vänster. Om du vill kan jag skriva ett intyg.

Det tyckte jag var våldsamt roligt.

Jan Björklund bedömde däremot att hans parti hade störst chanser på vänsterkanten och chansade på att Stefan Löfven skulle föredra Folkpartiet i stället för Miljöpartiet .. särskilt efter Gustav Fridolins avståndstagande från Jonas Sjöstedt som då rimligtvis skulle tycka det vara rena vinsten att få samarbeta med en fullvuxen man som omväxling.

Eller nåt?

Ebba Busch-Thor var den enda partiledaren, i det som kanske fortfarande är Alliansen, som tog upp frågan som alla väljarna väntar på, men som de övriga allianskamraterna helst hade sett att hon låtit bli att ställa .. en gemensam budget under nästa år.

Vilket gjorde att det blev tydligt att den borgerliga oppositionen visserligen ville ha makten .. nån annan gång när allt jobbigt var över .. men räknade med att nånannan skulle fixa den saken .. sen.

Just nu är jag liiiiite sugen på att bli kristdemokrat.

Jimmy Åkesson väckte i ren frustration misstroendevotum mot .. Magdalena Andersson? .. och efter det deklarerade han att hans parti skulle rösta på Moderaternas budget och gav därmed de övriga borgerliga partierna chansen att fälla regeringen .. till både deras och Stefan Löfvens stora förskräckelse.

Alla kommer naturligtvis att ta tydligt avstånd från inviten, eftersom de till skillnad från Jimmy Åkesson och hans väljare vet vad ordet empati betyder och därför har så stort medlidande med Stefan Löfven att de frivilligt avstår från att ta statsministertiteln ifrån honom.

Stefan Löfven föreslog till och med att Sverigedemokraternas ledare skulle slå upp ordet empati för att lära sig något ..  och jag bara väntade på repliken att statsministern i sin tur kunde roa sig med att slå upp ordet ledarskap i samma syfte. Men jag fick tyvärr vänta förgäves.

Men det var faktiskt Jimmy Åkesson som stod för det uttalande jag bär med mig efter hela spektaklet ..

.. Jag är här som oppositionspolitiker för att företräda mina väljare. Om man inte har den utgångspunkten så har jag svårt att förstå vad man har här att göra överhuvudtaget.

Och eftersom det är en fråga som jag ställer själv så kan jag inte ta avstånd utan måste förmodligen sälla mig till de empatilösas utvalda skara .. trots att jag inte tillhör SD:s väljare?

Om jag hade bänkat mig framför tv:n och följt det hela hade jag kastat bort flera timmar .. men i stället fick jag lite nödvändigt sorteringsarbete gjort och hittade en hel del bortglömt som jag nu vet att jag omedvetet måste ha saknat i många år.

Ska det vara så här fram till valet 2018 tycker jag att riksdagen helt ska avstå från partiledardebatter under de två kommande året. Det finns säkert något mer angeläget att syssla med under tiden. Sorteringsarbete till exempel .. vem vet vilka gamla riktningsvisare, ingångsvärden eller visioner som tidigare partiledare kan ha lämnat efter sig?

Det kanske till och med finns resterna av tidigare engagemang, mod, ansvarskänsla, ledarskap eller rent av  en gammal ryggrad som ligger och skräpar i gömmorna.

Eller så får de göra som katten .. den Makalöse Maurice .. som löser sina sysselsättningsproblem genom att gömma sig i en papperskasse och låtsas att han bekämpar okända faror och fiender som hotar utanför.




För den som tycker dagens händelser var lite väl dystra kan jag rekommendera filminslaget från statsministerns event "Sverige tillsammans" eller lovebombingen över närings- och innovationsminister Mikael Damberg. Säga vad man vill om sossarna .. de ger verkligen glans åt uttrycket aktiv passivitet.

SvD, GP,

11 kommentarer:

  1. Angående debatten så var ju AKB's kommentar om huruvida statsminister bara var en titel utan innehåll såsom vice statsminister rätt kul också (gjorde som du och lyssnade samtidigt som jag, bl.a., la in gurka).
    Apropå lovebombningen: har hela Sveriges s.k. elit blivit ett slags stort dagis??? Det skulle kanske förklara en del då jag inte kan tänka mig Löfven som är någon dagisfröken...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Löfven har mycket gemensamt med mina småskolelärare i första och andra klass i folkskolan i mitten av 50-talet. De talade om hur glada vi skulle vara, hur tacksamma vi skulle vara och vilka vi skulle ömma för. De brukade också be oss stämma upp sånger vi tränat in för att befästa glädjegraden. Då hade vi ännu inte fått "We shall overcome" på repertoaren...
      Ack ljuva barn- och ungdomstid...! /Gunilla

      Radera
    2. Hu, redan då??? Hjärntvätten har visst varit igång väldigt mycket längre än jag trodde. Själv gick jag i Estniska skolan och har, tack och lov, inga minnen av något liknande (hoppas det inte beror på begynnande Alzheimer ;-)) bara katederundervisning, det som nu är så förhatligt, samt krav på att vi faktiskt skulle lära oss någonting. Tänk om dagens skolbarn skulle utsättas för något liknande, vilket ramaskri... :-D

      Radera
  2. Jag känner som Åkesson det är hopplöst,TV nyheterna klockan 21 gjorde det bara värre,tusen personer försvinner från Trelleborg utan att registreras som asylsökande,migrationsverket tror på hundrafemtiotusen asylsökande i år och antagligen fortsätter det i samma takt i många år Tummetotten Johansson inte bara till storleken gör inget.migrationsverkets chef lyder order,kaoset fortsätter!

    SvaraRadera
  3. Har precis deltagit i chatten på SVT som pågick 40 minuter. Jag skickade säkert över 30 kritiska frågor och ingen besvarades. Endast 9 (nio) svar från Morgan Johansson! Inget svar är ju också ett svar. Kan tänka mig att det stora flertalet var kritiska samt att det var därför svaren blev så ytterst få. Sämsta chatten jag någonsin deltagit i. Skäms Morgan och SVT! //tompas11

    SvaraRadera
  4. Hittills, sedan hon slapp DÖ-bojan, har AKB gjort mycket bra ifrån sig. Jag ser fram emot att se henne agera EFTER det att moderaterna haft sin partistämma.
    Känner hon stöd i partiet på den stämman tror jag att vi kan komma att se en fullfjädrad Anna Kinberg-Batra. Dagens politiska läge är inte snutet ur näsan som så många tycks tro. /Gunilla

    SvaraRadera
  5. Den nya rikrningsvisaren vill Biskop Eva Brunne lägga in i golvet i Sjömanskyrkan i Stockholm så att muslimerna hittar till Mekka.

    SvaraRadera
  6. Jag tror det kommer hända grejer mycket snart.
    DN idag; "Stockholms stad har skrivit ett utkast till svar som är mycket dramatiskt. En ny flyktingmottagning ska byggas utanför Centralen".

    Fast, hur Sverige agerar i flyktingfrågan kan väl inte ha någonting att göra var flyktingarna hamnar.

    Annars, tack för referat av debatten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Varför lägger de inte den på Södermalm? Där är det got om plats både yta och hjärta, eller?
      Är det så att man kanske inte vill ha det framför sitt eget köksfönster?
      Ernman,Schyffert o co kan ju starta eget. De kan säkert skatteplanera det till en fin liten human god vinst.

      Radera
  7. Nyhetsreportern i SVT: "Jag står här med ordföranden i ensamkommande flyktingbarnens intresseförening. -Vad kan ha hänt med de 1000 ensamkommande flyktingbarn som försvunnit spårlöst tror du?"

    -"De har nog åkt till släktingar...eller uppehåller sig olagligt bara".

    Eh..släktingar?

    SvaraRadera
  8. Ang. Hallelujasång och kärleksbombning:
    Förr hade vi komiker som Galenskaparna och andra. De drev med oss och vår verklighet på gränsen till det tillåtna och blev väldigt roliga. Nu har vi politiker som hela tiden går över gränsen till det tillåtna och skratten blir till dålig smak i munnen och en klump i halsen.
    Nu har jag fått en förklaring varför de verkliga komikerna har slutat. Man kan bara säga Jösses.

    SvaraRadera