torsdag 9 februari 2012

Bitterbloggen???

Jag ville skriva någonting här i dag .. det finns mycket jag funderar över .. men är det egentligen någon mening? 


Jag började så smått ..




".. En internetuppkoppling och en dator .. finns det en större möjlighet till kunskap?

Frihet att få skriva och kommunicera med andra, diskutera frågor som är angelägna och aktuella .. är inte det en förmån och något att vara rädd om?

Du  behöver inte begripa allt du läser, de slutsatser du drar kan bli fel och det är fullständigt rimligt att du inte fattar hälften av den information du hittar .. men det betyder ju inte att du inte är skyldig att försöka begripa vad det är du skriver om?

Därför tycker jag att det är så märkligt att det finns så många som köper vilka påståenden som helst rakt av bara för att de är publicerade som NYHETER i någon av våra tidningar? Lösa påståenden blir sanningar .. trots att sanningen faktiskt finns hemma i din egen dator om du bara besvärar dig med att leta reda på den.

Tröstlöst känns det.

Men förmodligen beror det på att det inte är så önskvärt med diskussioner och öppna samtal som det påstås .. det viktiga är att få skrika ut vad man tror, vill tro eller vad som skadar andra som tycker eller tror annorlunda?"



.. men det blev bara tröstlösare och meningslösare ju längre jag kom, så till slut iddes jag inte ens läsa det själv.


Om jag fortsatt hade jag nog fått döpa om sidan till Bitterbloggen eller något annat upplyftande?


I stället så längtar jag efter att få åka till Japan!


Dottern till en vän är där just nu och skäms inte alls för att berätta hur fantastiskt det är, vilka upplevelser hon har och hur mycket hon älskar att vara där.


Avund är bara förnamnet!


Jag vill också åka till Japan .. göra något annat. Uppleva, skratta och vara lite ansvarslös och slippa allt grått, missundsamt, bakåtsträvande och småttigt. 


Jag ser hur hon flyger, 18-åringen som är i Japan, hur hela framtiden ligger framför henne och hur positiv, full av livsglädje och framtidshopp hon är ..


.. och jag flaxar lite ovant med vingarna, googlar på Japanresor, och inser att det inte är helt orimligt att ta sig dit!


Är det någon som vill följa med? 


SvD, SvD,
Tokmoderaten .. som säger vad jag känner på ett lite vassare sätt!

8 kommentarer:

  1. Om jag vill följa med? Onödig fråga ;-)

    SvaraRadera
  2. Ja tack.
    Jag har också hunnit tröttna på denna märkliga icke-debatt om något som alltför många verkar ha missförstått kapitalt!

    SvaraRadera
  3. Any skriver: "jag [tycker] att det är så märkligt att det finns så många som köper vilka påståenden som helst rakt av bara för att de är publicerade som NYHETER i någon av våra tidningar?"

    Det märkligaste är det väl, att svenska journalister levererar "vilka påståenden som helst"??

    Tidningsläsare förväntas inte vara tvungna att systematiskt dubbelkolla alla uppgifter som lämnas i syfte kunna avgöra, vad som är osakligt, ovederhäftigt eller helt enkelt påhittat. Gemene svenske man/kvinna är därför faktiskt inte fundamentalt olika i Sverige jämf. med andra länder.

    Men svenska journalister - som skrupelfritt levererar "vilka påståenden som helst" och kallar sig själva för "opinionsbildare" (!) - deras beteende liknar däremot inte hur journalister arbetar i andra jämförbara länder.

    SvaraRadera
  4. Ja du, i går kunde man läsa att 9/10 som svarat på aftonbladets fråga var beredd att få lägre pension bara de fick gå i pension vid 65.

    I dag är det 8/10 som säger sig vara orolig för att bli fattigpensionär på samma tidnings fråga.

    Suck, dubbelsuck. Någonannanismen i sitt nötskal tror jag.

    :-)
    /Henrico

    SvaraRadera
  5. Japan är grymt. Jag kan rekommendera Kyoto som är Japans kulturhuvudstad med massor av tempel, borgar och trädgårdar. Det är lätt att ta sig dit och man kan se det mesta på 3-7 dagar.

    Om du vill vara lite mer äventyrlig kan du även hyra ett tågpass och resa runt lite...

    Bon Voyage!

    SvaraRadera
  6. Jag följer gärna med till Japan. Det verkar vara ett spännande land på många sätt och vis.

    På den tiden jag var ute och föreläste insåg jag att det faktiskt går att sälja konserverad gröt. Säger man bara saker på rätt sätt kan man få folk att tro vad som helst. Nu menar jag inte att jag pratade en massa osanningar, för det gjorde jag inte. Men jag lärde mig vilken makt man kunde få genom det talade ordet. Det var lite skrämmande, på ett sätt.

    Jag läser sällan kvällstidningar, men gör jag det så sållar jag lika mycket som jag lärt mig i hela livet. Jag är uppväxt med en far som gärna skryter och tummar på sanningen för att sätta sig själv i bästa dager. Det gjorde att man redan som liten lärde sig att sålla ut vad som var sanning och vad han bredde på. Han gör det än i dag, trots sina 80+. Så jag har vanan inne, kan man säga.....:-)

    SvaraRadera
  7. Utan dina bloggar går livet i en trist askgrå rysk förortsfärg...keep on the good work damned it!

    SvaraRadera
  8. Klart jag vill med - men,men jag har tyvärr köpt nya tänder till min pappa för mina resabortnågonstanspengarna. Jag får sälja min kropp för med ska jag.

    SvaraRadera