lördag 18 februari 2012

Syfestival och Antikmässa!


Jag var ute och virrade för mig själv i går. Egentligen skulle jag ha haft ett roligt sällskap med mig, men så kom det en åldrande släkting och en begravning emellan .. och så blev det bara jag.

Det värsta var att parkera bilen. Jag hatar trängsel och risken att det bara ska finnas små fickor kvar till mig som helst saknar förmåga att klämma in ens en cykel i en parkeringsficka. Jag hade redan intalat mig att det inte var hela världen om jag fick parkera på någon annan plats och ta bussen .. och så hittade jag den perfekta platsen direkt!

Negativt tänkande kanske inte är så dumt i alla fall? Man blir åtminstone positivt överraskad av väldigt lite.

Det är roligt med stora mässor av alla slag, men attans vad ont i fötter och axlar man får. Delvis får jag väl skylla mig själv. Jag har ingen aning om varför jag alltid envisas med att kämpa omkring med tunga ytterkläder på armen eller över väskan när det finns välfungerande garderober att tillgå?

Möjligen är det mitt lutheranska arv? Något straff ska jag väl ändå ha när jag har det så roligt .. och tänk på vad pengar jag sparar när jag spenderar resten på diverse onödiga fynd!

Antikmässan är bara så hemsk .. det dräller av saker som jag bara MÅSTE äga, även om de är kantstötta och stackars. Men jag stålsatte mig och vandrade bara runt på "budget"-avdelningen .. där all vintage fanns!

Skor fanns det. Skor som jag var villig att nästa dö för .. men ännu har jag inte lyckats få min vänsterfot att helt acceptera de skor jag redan har, så jag stålsatte mig och köpte inga skor.

Ni kan inte ana vilket eldprov det var!


 Däremot så köpte jag en liten sidenjacka och en glittrande jacka i spets och svandun med en ros på axeln .. det var belöningen. Jag kommer säkert att ha mycket användning för dem .. det är jag övertygad om .. när som helst dyker det upp en inbjudan till någon större Nobel-fest eller annat kändismingel. 

Jag avundas verkligen er som bor i närheten av Ludvika och har tillgång till det paradis som finns på Carlavägen 14 .. vi andra får nöja oss med Antikmässan eller hemsidan .. www.sofias-antikt-textil-kuriosa.se .. och det lilla som visas där.

Så hoppade jag raskt ner i Syfestivalkaoset och upptäckte att det inte var så mycket tyger som jag förväntat mig utan mer smyckestillverkning och scrapbooking .. och det var ju också spännande.

Jag hittade en fyndpåse med defekta eller överblivna smycken som innehöll så mycket möjligheter att jag kan göra 100 mobiler om jag vill .. eller något annat som jag ännu inte kommit på än?

 Påskägg, kanske?

Symönster till 50-60-talsinspirerade klänningar har jag letat efter ett tag och nu hittade jag till min stora lycka 2 stycken hos Svenska Mönster .. och genom att rota i avdelningen för udda tyger så hittade jag tillräckligt med tyger att jag kan göra det lapptäcke som jag lovat i ett anfall av total förvirring.


Nu sitter jag här och hoppas att fötterna ska återgå till normala 37:or inom ett par timmar för då är det dags för nästa humörhöjare .. Hagmans Konditori med After Shave och Anders Eriksson.

 I dag är jag en lyckligt lottad människa .. tjolahopp!!!

2 kommentarer:

  1. Meeen...du kunde väl i alla fall tagit foton på skorna om du nu inte köpte dem.....?

    Fina "kavajer". Man kna väl vara vardagsfin ibland också? Candellihgtmiddag hemma med liten flaska skumpa? ;)

    SvaraRadera
  2. Gissa om jag är avundsjuk på dig. Trots det unnar jag dig hela upplevelsen....:-)

    Den rosa/aprikosfärgade jackan är bara för ljuvlig. Min stora sorg är att jag idag inte kan ha alla läckra och underbara skor. Kanske jag kan ha dem som prydnad hemma? Smyckespåsen får jag väldiga "villha"-känslor till. Jag som funderar på att börja sy smycken, kombinerade med gamla vanliga smycken.

    Som jag skrev i en tidigare kommentar, en dag om något år ska jag också vara med och frossa på Syfestivalen.

    SvaraRadera