tisdag 14 februari 2012

TV-såpor ..


Fångarna på fortet har nyligen varit, Melodifestivalen rullar på, Top-Modellerna modellar så gott de kan, Så ska det låta låter som alltid, Gladiatorerna pågår, Farmen ska pånyttfödas och snart stängs en hög människor in i Big Brother Huset igen?

Dammet lägger sig tjockt över tv-tablåerna och det känns som om tiden står stilla?

Det är samma gamla koncept .. snart kommer väl en ny variant på en grupp som söker partner eller vill bo på en öde ö eller ett hotell i tropisk miljö också?

Konflikter och intriger. Människor som lockas att förnedra sig för en inträdesbiljett på Stureplan och klirr i kassan hos produktionsbolagen?

Jag skulle vilja se vuxna människor som är som alla andra ... medelklass, medellön, medelsvensson .. helt vanliga utan skandalpotential.

Vanliga tråkiga, normalbegåvade människor som är grundförutsättningen för att landet ska fungera.

Jag vill följa en sådan grupp som bor tillsammans, på en mycket liten ort långt från allt, en längre tid .. bekvämt, bekymmerslöst och med fri tillgång på allt som behövs i vardagslivet. Med alla möjligheter att få utlopp för kreativitet, skapande, friskisliv, företagsamhet eller vad de nu brinner för, men aldrig hinner med när tiden äts upp av arbete och familj.

Inga krav.

Inga förnedrande tävlingar som ger tvivelaktiga fördelar.

Ingen vinnare och inget paktande.

Ingen sprit för att få bra rubriker.

Bara den tråkiga, långsamma tiden när de inte sover .. och deras egen initiativförmåga.

Ett socialt experiment där det skulle vara jätteintressant att följa hur de anpassade sig och utvecklades. Någon kanske förfaller till total passivitet framför datorn, några andra skapar något fantastiskt .. kanske någon till och med kläcker en lönsam idé som föder gemensamt engagemang medan andra skapar konflikter som ger livsinnehåll?

Någon kanske upptäcker sidor hos sig själv som tidigare har varit dolda, medan någon annan upptäcker en livslögn som det kanske är skönt att bli av med?

Någon kanske till och med kommer ut med förutsättning till en helt ny framtid som konstnär, politiker, hantverkare eller företagare?

Vad finns det dolt bakom människors vardagsrutiner och samhällsanpassade yta? Vad gör människor om det inte finns några krav, mål eller måsten .. eller någon som talar om vad de ska göra?

Det skulle jag tycka vara otroligt intressant att se!

Men förmodligen ingen annan?

Expr., AB, AB, DN, SvD,

6 kommentarer:

  1. ungefär som denna då? =)
    http://www.youtube.com/watch?v=O0rHH6LQdpI

    SvaraRadera
  2. Kusinen från landet14/2/12 14:47

    TV... tittar jag väldigt litet på, men på sistone har jag upptäckt TV4 Guld och TV4 Komedi och NJUTER av M.A.S.H., Pang i bygget och Monty Pythons Flying Circus. Jag undrar vad det säger om antingen mig eller dagens TV-programutbud?

    SvaraRadera
  3. Tror att detta är anledningen till att jag gillar att läsa bloggar men inte titta på tv-serier1

    SvaraRadera
  4. Jag tror inte jag skulle titta, men det låter som ett bra ställe att vara på. Får man anmäla sig direkt?

    Själv frossar vi i alla kriminalare, CSI, NCIS, The Mentalist och så Antikrundan då förstås.

    SvaraRadera
  5. Tina Häll15/2/12 01:42

    Tycker det läter som en jättebra programidé. Av en slump fick jag syn på en snutt av "Drömmen om Sverigr" för ett tag sen, en svenskamerikan som kommit hit för att träffa släkt. Minns min enorma besvikelse när jag upptäckte att det var en utröstningssåpa där bara en i en grupp fick träffa sina släktingar, det blev inget tittande...

    SvaraRadera
  6. Råkade komma in på din sida av en slump faktiskt. Det kanske inte är något du gillar eller har intresse för, men gillar du att läsa samt uppskattar dramaserier/såpor kolla gärna in den här länken:

    http://detljuvalivet.100webspace.net/detljuvalivet.html

    Mvh

    /Mikael

    SvaraRadera