onsdag 15 februari 2012

Masshysteri


Kommer ni ihåg svininfluensapaniken 2009??

Jag var tvungen att leta reda på gamla blogginlägg från Aftonbladet för att friska upp minnet och i juli 2009 skrev jag så här ..

Nu har tidningarna bestämt sig för att piska upp en panikstämning i landet inför den väntade svininfluensan och jag blir livrädd!

Skiträdd, rent utav!!

Vi ska vaccineras .. allihop .. men ingen vet när eller hur vi drabbas av vaccinet. Det talas om "förlamningssymtom" som en liten luddig bieffekt, men det som verkligen framställs som ett megaproblem är om produktionen i landet kan drabbas.

Vissa grupper är mer angelägna att vaccinera än andra. Jag kan förstå det. All vårdpersonal, oavsett var de arbetar är oumbärliga och i stort behov av fullgott skydd. Men människor i ledande befattningar? Företagsledare, kommun- och landstingspolitiker, direktörer, småchefer, kulturpersonligheter, mediafolk .. är de viktigare än en vanlig mamma och pappa?

Om vi börjar sortera människor i ett lönsamhetsperspektiv .. placerar dem i grupper om vilka som är viktiga eller vilka som det inte är någon större förlust om de dör .. så gör det mig nästan mer rädd än själva svininfluensan.

Och tidningarna skrev och skrev. Skolstarten närmade sig och DÅ skulle det STORA utbrottet ske och vi riskerade livet allihop. Regeringen klandrades för att inte bry sig om svenskarnas liv, det var rena krigsrubrikerna och människor köade för att bli vaccinerade med det som fanns.

Ju mer tidningarna skrev om bristen på vaccin desto angelägnare blev alla om att få del av de sändningar som kom.

Vi blev så påverkade av rapporteringen att vi nästan kunde se hur pesten skördade högvis med offer, hur sjukvården slogs ut så vi fick dö ensamma och olyckliga i hemmen, på gatorna eller förgäves väntande utanför sjukhus där det inte fanns någon som kunde släppa in oss.

Den 3 november verkade det ännu inte ha hänt, trots skolstart och allt .. men paniken fanns kvar. Jag minns alla bloggar som gick till storms mot regeringen och KRÄVDE att bli vaccinerade .. NU och ännu hellre .. i går!! Regeringen anklagades för att göra för lite och för sent och därmed spara pengar på svenska medborgares liv!!

Den 11 september 2009 .. Jag är väl som vilken svensk som helst antar jag?Jag vacklar hit och dit. Min magkänsla säger mig att jag INTE ska vaccinera mig och tidningsrubrikerna skrämmer livet ur mig.

Hur jag än gör så riskerar jag att välja fel.

Hittills har det dött fler i samband med vaccinationen än i själva influensan. De har alla det gemensamt att det är människor ur de sk riskgrupperna, och av det kan man utläsa att den gruppen lever rejält farligt. Alldeles nyss fick jag veta att en bekants 80-åriga pappa som vaccinerade sig i förrgår, nu har dubbelsidig lunginflammation och 40 graders feber.

Jag blir rädd och undrar .. vilket skulle jag tycka vara mest förargligt? Att dö i svininfluensa som jag kanske får om jag inte vaccinerar mig eller att dö av vaccinet som jag tar för att undvika svininfluensan som jag kanske får om jag inte vaccinerar mig?

Och sändningarna med vaccin började portioneras ut .. i alldeles lagom mängder för att efterfrågan ska ligga på topp .. och regeringen klandras för att vara för snål, för långsam .. och för att spela roulette med svenska medborgares liv.

Den 30 november bestämde vi oss i vår familj. Vi ville inte ha det vaccin som vi skulle erbjudas ..

I SvD kan jag läsa om de experter som hjälpte WHO att bestämma hur stort hotet från svininfluensan var och hur det skulle hanteras.

Flera av dem har tydligen ekonomiska kopplingar till de läkemedelsbolag som nu tjänar miljarder på den världsomfattande vaccinering som nu sker. Är någon förvånad?

Dessutom har det visat sig att "Emergency Committee" .. en kriskommitte på 18 personer .. har "hemliga" medlemmar?? Vilka intresseområden företräder de??

WHO:s generaldirektör Margaret Chans beslut om att uppgradera svininfluensan till en livsfarlig pandemi är enbart hennes eget, sägs det?

Ett beslut som påverkar människor i hela världen fattas av en enda människa som får information av "hemliga" medlemmar i en kriskommitte?

Den domedagsstämning och den panik som media piskar upp månad efter månad .. bygger den också på information från samma "hemliga" uppgiftslämnare?

Nu har vi facit i handen och ser att vi skadats mer av det vaccin som vi lät spruta in i våra kroppar efter en aldrig tidigare skådad masshysteri .. än vad vi förmodligen skulle ha gjort om vi låtit bli.

Människor har fått livslånga handikapp och barn har fått sin framtid ödelagd.

Vems fel är det?? Vem eller vilka var regissörerna till det här dramat?

Ska vi köra ett varv till på att det är regeringens fel som gav oss det vi krävde så hysteriskt och därmed spelade roulette med svenska folkets liv??

Har media något ansvar alls för den panik de gödde och piskade på med stora rubriker och skrämmande artiklar om hur vi skulle drabbas om det allra, allra värsta scenariot skulle uppfyllas?

Har vi själva något ansvar för att vi lät oss drabbas av panik utan att ifrågasätta budskapet?

Vilar något ansvar på läkemedelsbolagen som utnyttjade sina kontakter och matade media och omvärlden med framtidsvisioner av död och elände??

Eller ska vi bara vara tacksamma för att det inte blev värre??

10 kommentarer:

  1. Fast jag blir lite trött på den ensidiga kritiken i efterhand av vaccin. Ska vi sluta att vaccinera mot polie, stelkramp och smittkoppor också? Och är det ingen som ser att TBC som var utrotat i Sverige tack vare vaccinet nu har kommit hit igen från länder som inte vaccinerade?

    Faktum kvartsår att det inte fanns några järnlungor kvar att lägga in patienter i om det hade kommit fler svåra fall. Och faktum är att svininfuensan för första gången skördade liv annat än från dem som var unga eller sjuka och gamla dvs fullt friska vuxna.

    Den dagen som vi kan se in i framtiden så behövs inga backspeglar längre. Men man ska nog inte bara kika i den ena utan se i bägge två.

    SvaraRadera
  2. Missförstå mig rätt .. jag är helt för vaccinationer. Men det var två saker som fick oss att avstå den här gången ..

    .. den första var Fågelinfluensan som hade exakt samma rapportering och samma panikupplägg men aldrig uppgraderades till pandemi trots ihärdiga försök och ..

    .. den andra var den hastiga tillverkningen av vaccinet mot svininfluensan, utan varningar eller information om bristen på kunskap om biverkningar. Dessutom fanns det alldeles för många kopplingar mellan läkemedelsindustrin och WHO för att det skulle kännas bekvämt?

    Framför allt var det bristen på information om biverkningar som skrämde. Om jag inte minns alldeles fel så var vaccinet så oprövat att köparen fick friskriva tillverkaren från ansvar??

    Jag har fler argument mot svininfluensavaccinhanteringen/tillverkningen men orkar inte leta reda på källorna igen så det lämnar jag därhän.

    SvaraRadera
  3. Jag läste på innan. Jag har varit svårt sjuk av vanlig flunsa ett par ggr pga astman jag har i botten, och jag vet att 1500-2000 pers dör/år av den sk "vanliga" årstidsbundna flunsan..

    ...men efter att ha plöjt cybern valde jag att INTE ta det pga skvalen som en ingrediens, samt tiomersal. Jag har Hypotyreos också, å enl de källor JAG valde att lyssna på var risken stor att få en sk "snöbollseffekt" av reaktioner i kroppen av skvalenet. I astma i Hypon slåss ju kroppen mot sig själv- "överreagerar" ändå så det fanns ingen chans att jag skulle ta det!

    Andra länders hantering gjorde bidrog också.

    När tyska för samhället viktiga höga personer INTE skulle ta Pandemrix utan ett annat, då fattar man ju vart klockan är slagen åxå..=/

    Dessutom drabbades ju Skellefteå av det största utbrottet och jag känner folk vars familjemedlemmar var sjuka i det.

    Vi var bara 2 pers i mitt arbetslag som inte tog. En del trodde på allvar att vi kunde bli tvingade att ta för att vi arb i vården.

    Det snackades om att man var osolidarisk och spelade med andras hälsa. Men jag är så glad att jag litade på magkänsla samt har egen hjärna.

    SvaraRadera
  4. Ja, just den här bristen på information, och foliehatts varning på alla som manade till besinning kommer jag ihåg. Själv var jag emot vaccinera mig - men frågan var hur göra med barnen? Eftersom fullt friska barn dog (även om det senare kommit fram att det där med "fullt friska" var en sanning med modifikation) så skrämdes sambon upp - och jag hade inga bra argument emot. Utom att jag var tveksam.
    Jag tänker nu på barnen som drabbats av narkolepsi och undrar hur vår relation skulle ha klarat av detta om de drabbats? Min oro, och anledning till att jag INTE argumenterade emot var rädslan för att något skulle hända dem, att de skulle insjunkna och dö. Men om de nu blivit kroniskt sjuka och deras liv blivit förstörd - hade jag kunnat låta bli att anklaga sambon?

    Nu blev det bara en dos, och varken mina barn eller deras kusiner som också vaccinerades drabbades. Ingen av oss fick heller någon influensa - varken ovaccinerade jag eller de. Men frågan av allt det här blir väl om vi drar någon lärdom...

    För nej, jag är heller inte emot vaccinering.

    SvaraRadera
  5. Maja .. precis det du nämner om att det fanns olika vaccin för olika samhällsgrupper, påverkade oss också väldigt mycket. Den dyrare och förmodligen bättre sorten fanns inte ens att tillgå även om man ville betala fullt pris .. vi försökte men "de samhällsviktiga" hade tydligen lagt beslag på tilldelningen?

    Trollan .. jag hade förmodligen gjort som du om jag haft minderåriga barn. Det är ett otroligt svårt val och jag är så glad att jag slapp hamna i den situationen. Ångest åt båda hållen.

    SvaraRadera
  6. Jag vill försvara vaccinerandet i allmänhet. Det blev fel den där gången för tre år sedan. Myndigheterna har inte den auktoritet som de haft tidigare. De balanserade mellan sin rädsla för kritik för att folk dog och de inte fick fram vaccin tillräckligt snabbt och rädsla för kritik för att överreagera.

    Jag hoppas att medicinforskningen tar till sig det som hänt så att det blir bättre nästa gång.

    De som fick skador av vaccinet är nog tyvärr nödvändigt ont. Man kan göra en parallell till trafiken: om vi begränsade hastigheten till 30 på alla vägar skulle ingen dö i trafiken, men färre skulle leva, eftersom samhället skulle vara mindre effektivt och kosta folk livet på det sättet. De 400 som dör i trafiken varje år är ett nödvändigt ont för att ha ett fungerande samhälle. Trist för de drabbade, men nödvändigt för oss alla.

    Jag kanske uttryckte mig okänsligt och klumpigt, men jag hoppas att min poäng gick fram.

    Jag har en annan fundering vad gäller pandemier, kanske är det en bra grej i det långa loppet, men ack så hemskt. Tänk efter digerdöden: det blev så ont om folk att varje individ behandlades bättre, det fanns plats för alla när man inte behövde kämpa om den bästa marken. Det ledde till renässansen, till upplysningen, till friheten, upptäckterna och de mänskliga rättigheterna. Kanske vi inte hade fått det om våra förfäder hade vaccin mot digerdöden? Bara en tanke.

    SvaraRadera
  7. Trash .. jag har också tänkt den tanken, men den är svår att handskas med i nutid, eller hur? Jag tvivlar på att de som överlevde digerdöden såg det som en fördel för utvecklingen, även om det blev följden och kanske också skulle bli det i dag?

    SvaraRadera
  8. Vi befann oss i den situationen att maken räknades som "samhällsviktig", jag fanns i riskzonen tack vare både astma och då en pågående graviditet samt hade fem minderåriga barn - varav en 17-åring - och en vuxen hemmaboende dotter som också har astma.
    Blandade riskgrupper alltså!

    Jag lusläste på nätet, frågade runt bland vårdutbildad personal och drog slutsatsen att det var bättre att avstå än att riskera okända biverkningar på grund av ofullständiga studier av vaccinet.
    En kalkylerad risk, givetvis!

    Idag är jag glad att jag fattade det beslutet och lät mina stora barn välja själva.

    Samtidigt är jag nog löjligt kritisk till all form av vaccinering, så tillvida att jag vill läsa på först innan jag säger ja och amen.
    Samtliga barn har dock fått följa BVC,s vaccinationsprogram om än med en viss tidsfördröjning.

    Risken för att en tvåmånders bebis drabbas av stelkramp till exempel, är minimal - om det inte utsätts för katter, hundar, jord osv.
    Desto större risk har jag sett med att ge så pass små barn ett "gift".

    Vem som är skyldig i masshysterin kring Pandemrix däremot ... ingen aning?
    Alla och ingen, kanske.

    Jag tror att det är bra om folk och fä tar större ansvar för sina liv än vad de generellt gör idag, att våga ifrågasätta, läsa på, ställa obekväma frågor gör att vi förskjuter frågan om skyldighet och ansvar tillbaka till var och en, istället för att hoppas att "farbror Staten" ska läsa alla våra problem!

    Men det är jag det och min uppfattning/inställning!

    SvaraRadera
  9. Mångmamma .. jag delar helt och fullt din uppfattning och inställning!

    SvaraRadera
  10. Jag kan ju tycka att massmedia, framför allt slasktidningarna Aftonbladet m.fl., borde ta sitt ansvar och be om ursäkt för den överdrivna rapporteringen. De om några har bidragit till hysterin!

    Jag tog vaccinet, liksom min fru och mina barn och än sålänge har ingen av oss upplevt någon bieffekt, men vem vet, det kanske dyker upp om några år till!

    SvaraRadera