lördag 11 februari 2012

En ruggig upplevelse hos Skavlan!!


När Mona Sahlin höll sitt sista tal inför förtroenderådet så undrade jag .. Varför sa hon inte det här under valrörelsen?

Det hade gjort stor skillnad, i alla fall för mig
.
Sedan började jag fundera hur politiken egentligen ser ut om man, som Mona Sahlin, kan stå och valtala, lova och påstå saker som man egentligen inte tror på själv??

Så kom hela den Juholtska cirkusen, ridån revs i stycken och hela väljarkåren kunde sitta på parketten och se partiets sönderfall, uråldriga struktur, ålderdomliga spelregler och utnötta kulisser .. och då började jag ana att Mona Sahlin kanske bara var en marionett som försökt slita sig från händerna som höll i trådarna.

En del jag tänkt och skrivit .. känns lite annorlunda i den belysningen. Men det förändrar ingenting .. vi har alla ett val, antingen spelar vi med i ett spel vars spelregler vi inte riktigt kan stå för .. eller så låter vi bli och tar konsekvenserna.

Jag vet hur jag själv skulle ha valt .. men å andra sidan har jag aldrig strävat efter makt, en socialt uppsatt position eller att bli pastor/förkunnare i någon som helst sektliknande församling.

I går var Mona Sahlin med i Skavlan. Hon uttryckte sig försiktigt .. var mån om att inte skada sitt parti, men ville också ge sig själv friheten att ha en egen åsikt och rätten att vara ärlig i sina svar.

Det märktes att det kändes ovant .. lite "förbjudet" rent av?

Att hon också kände sig lite "förbjudet" skadeglad är väl inget att förvånas över. I hennes ställe hade jag varit öppet skadeglad och njutit av varje vansinnig sekund i den 10 månader långa dödsdans som partiledningen klappade takten till. Men jag är ingen alltigenom välanpassad människa och inget partiledarämne heller, som tur är.

Men det kändes välgörande att åtminstone en sosse också tyckte att "förlåt-turnén" borde ha innefattat även oss väljare.

Hela det försiktiga samtalet som flyktigt berörde sektbeteende, motvilligt skrapandet med foten i stället för att visa intresse och glädje inför erbjudna uppgifter, spelet under täcket, maktkamperna och falangerna som inte nämndes och skräcken för förändringar, föryngringar och nyheter .. det var ju gammal skåpmat för oss som följt sosse-såpan och en anledning till nya konspirationsteorier för dem som ännu inte förstått att insynen är total
.
Monas besök hos Skavlan var en HÄMND för att hon tvingades avgå?

Hon gjorde det mest förbjudna .. uttalade en egen åsikt!!

Mona Sahlin har en dold agenda .. planer .. vill förstöra .. komma tillbaka??

En gammal partiledare får inte tycka .. om h*n inte heter Göran Persson, för då är det ingen som törs ifrågasätta någonting .. för tänk om han öppnade slussarna och berättade allt han visste, mindes och samlat under sin tid vid makten??

Och på tal om sektbeteende .. gäst hos Skavlan var också John Gray, författaren till best-sellern "Män är från Mars, kvinnor från Venus".

Jag läste den boken när det begav sig, skrattade gott och igenkännande åt alla skruvade, hårddragna beskrivningar av kvinnligt och manligt beteende .. och trodde att det var ett uttryck för humor och ironi?

Så får jag då se .. och höra .. John Gray själv! Kunde ingen ha besparat mig detta!!

Jag vred mig som en mask i tv-soffan när jag tänkte på att jag faktiskt rekommenderat den här boken som rolig läsning ... förlåt, förlåt, förlåt!!

Allt som jag tyckte var roligt och humoristiskt överdrivet .. det var hans religion? En fullständigt förskräcklig liten man som i en fullständigt förskräcklig svada kläckte ur sig de mest hemska, otroliga "sanningar" i avsikten att "rädda" våra "olyckliga" relationer?

Maken såg ut som att han skådat ljuset när han informerades om att den var HAN som borde ockupera soffan vid akut trötthet efter jobbet .. och inte jag, som förhållandet ser ut i dag. Instinktivt förstod han det Grayska budskapet om att det var HAN som räddat världen under sin arbetsdag och att det var JAG som borde känna tacksamhet inför detta faktum.

En ruggig upplevelse!

Men som tur är har Maken kort minne, hör lite illa och är väldigt obenägen att förändra sig .. så han tog ingen större skada och mig biter nog inga predikningar på är jag rädd. Oavsett om de kommer från sektliknande miljöer i politiken eller från pastorer med eget budskap från det stora landet i Väster.

DN, SvD, AB, AB,

11 kommentarer:

  1. "Folk är inte riktigt kloka" är en stående kommentar från mig (säger mina närstående).
    Det var väl även nu min sammanfattning av Gray.

    Och Mona Sahlin då? Ja, jag skulle väldigt gärna vilja försöka förstå mig på henne. Hon kan ju vara riktigt charmig!!! Men jag har en väg kvar... Eller om det är det där partiet/sekten jag behöver förstå mig på... Ja, snarare det men då måste nog partiet/sekten ändra sig. Så jag fortsätter att gapa av pur förvåning!/G

    SvaraRadera
  2. Ang Mona så fick jag en klar känsla av att hon har läst runt på bloggar och sett allmänna reaktioner på Juholt etc. Hon kan rent av varit här hos dig en sväng.

    SvaraRadera
  3. Tina Häll11/2/12 19:57

    Vi höll helt med Skavlan när han sa till John Gray att det är modigt av dej att komma till Skandinavien! Undrar hur mycket folk som går på hans föreläsningar efter detta program....Efter att ha sett Mona som jag kan känna sympati för, trots att jag aldrig skulle ha röstat på henne så blir det ännu mer spännande att följa sossarnas vidare öden!

    SvaraRadera
  4. Jag tittade inte på Skavlan igår pga att en ragata skulle vara med

    mvh

    SvaraRadera
  5. Blev det inte en gång för alla klarlagt hur korkad Sahlin är?
    Sahlin saknar omdöme, integritet, lojalitet och kan inte tänka speciellt långt.
    En liten människa.

    Otroligt att hon inte bara klarat sig genom alla dessa 30 åren i politiken utan också blev ledare för Sveriges största parti....
    Vad säger det?

    SvaraRadera
  6. Skavlan har jag missat, tv-löst som jag lever.
    Men Grey´s bok orkade jag inte ens ta mig igenom, totalt obegriplig ansåg jag när jag försökte mig på den.

    SvaraRadera
  7. Den där Gray han verkar inte leva på jorden, inte.

    Jag tyckte hans bok var kul för 20 år sen (eller när den kom ut), men idag känns hans idéer bara så helt fel.

    Det var så att jag skämdes när han höll på.

    SvaraRadera
  8. Kan inte ens skryta med att ha läst Grey och väl verkar det vara nu. Var han möjligen påverkad av något? Ingen sans och måtta på karln.
    Fru Sahlin sitter numera i varje tänkbar intervjusoffa och ser ut som hon svalt en kanin. Känner mig plågad av hennes nyvunna stil som vittnar om att hon vill påvisa "vad vi gått miste om som inte trodde på hennes eminens som ledare". Vad f-n håller sosseriet på med? Skämmigt värre, som ungarna
    säger när det är riktigt illa.

    SvaraRadera
  9. Denna enorma kärlek till Partiet, denna absoluta lydnad till detta Parti, denna totala underkastelse, ja, det är för i högsta grad skrämmande! /G

    SvaraRadera
  10. Grey var fantastiskt bra. De som påstår nåt annat gör de för att de är endera enkla i huvet eller inte vill se sanningen

    SvaraRadera
  11. Grey var en härlig grej... Duracellkaninbegreppet förkroppsligad. Jag blev skelögd av hans utspel.

    Det var mest enl devisen "because I said so" med kroppsspråk och mimik som debattanter i en "Jerry Springer" show =)) såg ut som han tagit in en dubbel Joltcola.

    Mona med "mitt parti" bla bla bla..."vad trodde dom?" begick inte någon nyhetsflash i min skalle direkt.

    Framställandet av sig själv som lätt avprogrammerad sektmedlem misslyckades tycker jag.

    OCH- "om man ska vara ärli- och det ska man ju" klingade lika falskt som under hennes "storhetstid".

    Tyvärr förkroppsligar hon fortf allt med S som jag inte kan förlika mig med; den svulstiga tron på alltets perfektion i "partikroppen" trots att alla göranden i dess "knopp och topp" alltid visar på motsatsen.

    SvaraRadera