torsdag 16 februari 2012

En björntjänst?


Jonas Sjöstedt verkar ha en kompis som har en kompis i regeringen i deras land och han har i sin tur en kompis som har goda relationer (en kompis?) i samma parti som premiärministern i Etiopien, som har fängslat två svenska journalister som var där för att belysa bristen på fri- och rättigheter i en diktatur??

Har jag förstått det hela rätt??

Nu talar Vänsterpartiets ledare med denne kompis som har en kompis i en regering som förmodligen är lika odemokratisk som den som de svenska journalisterna tänkte skildra i sitt tänkta reportage .. för att denne kompis regeringskompis ska kontakta sin kompis i den odemokratiska regeringen i Etiopien så att premiärministern i detta parti ser till att journalisterna släpps??

Jag måste ha fattat fel??

VARFÖR skulle alla dessa kompisar göra Jonas Sjöstedt en tjänst .. helt av sitt hjärtas godhet .. för att få två svenska journalister släppta så att de kan skriva kritiska artiklar om bristen på demokrati i deras länder??

Finns det verkligen något som en helt fri lunch??

Någonstans så känns det väldigt konstigt?

Och mitt i allt detta talar vår utrikesminister med sina kontakter i Etiopiens regering och jag undrar om den person som Carl Bildt talar med är kompis med den kompis som är kompis med Jonas Sjöstedts kompis .. eller om de kanske är inbegripna i någon slags falangstrid och inte alls kan samarbeta och i sin tur sätter igång och pinkar revir tvärs över huvudena på de svenska journalisterna som då hamnar i någon slags ingenmansland mellan Carl Bildts kontakter och Jonas Sjöstedts kompisar?

Utrikespolitik är nog för svårt för mig .. och det känns konstigast av allt är att alla inblandade .. utom Carl Bildt .. verkar vara vänsterbekännande på ett eller annat sätt?? Inklusive de kritiska fängslade journalisterna???

(Göra någon en björntjänst = med goda avsikter göra något som är till nackdel för någon.)


Expr., DN, SvD, AB,

5 kommentarer:

  1. Det är ganska smart om man tänker till, i alla fall om man skiter fullständigt i journalisterna och är ute efter egen vinning.

    Jonas har alltså den fina sitsen att om han lyckas framstår han som en hjälte men om det itne lyckas kan han klaga på regeringen för inte hade han väl velat att det skulle komma ut?

    /Henrico

    SvaraRadera
  2. Jonas Sjöstedt är så goood! Carl Bildt är så ooond! Fniss!!!

    Tror de att folk är idioter?

    Jag tror att Sjöstedt kommer att klanta till det så att det smäller om det. Och så får Carl Bildt reda upp det också./G

    SvaraRadera
  3. Jag tror Sjöstedt tycker det är pinsamt att Etiopienkommunisterna ber Carl Bildt och USA om hjälp.

    Jag tycker Etiopenkommunisterna sitter bra där de sitter. Jag hoppas jag slipper se dem som hjältar i en tv-soffa.

    SvaraRadera
  4. Men det kanske är så att Jonas och Carl är kompisar, tycker Jonas, fast Carl använder order kollegor. Jonas, som är informell, kallar Carls kontakt för Carls kompis.

    Mysteriet löst.

    SvaraRadera
  5. Tänk rött styre å omvänt scenario=)

    Fick darren då Jonas stirrade blint å styvt in i kameran på nyheterna för nån dag sedan å sa" Vill S Löfven sitta i regering med oss får de lägga ner kärnkraftstänk (typ)"

    han SATT redan i styret å S skulle "be" om delaktighet.

    SvaraRadera