söndag 31 maj 2015

Är vi alla blomster i Ylva Johanssons trädgård?


 Jag läste ett tweet på Ylva Johansson pressekreterares twitter. Ett citat från Ylva Johansson som pressekreteraren ansåg viktigt att sprida .. Det handlar om att vattna människor - få människor att växa igen.

Det gav mig faktiskt ett sk Hallelujamoment.

Det är naturligtvis så de ser på det som de kallar FOLKET. Som blomster i den socialdemokratiska rabatten. Växter som ska vattnas och fås att växa .. eller ogräs som ska utplånas .. yviga buskar som måste beskäras innan de skymmer sikten eller friväxande, gammaldags ängsblommor som måste gallras för att lämna plats för mer ovanliga och prunkande blomster, som kräver lite mer och därmed ger större tillfredsställelse och bekräftelse till trädgårdsmästaren.

En särskilt utvald plats grävs upp och befrias från oönskade gräsrötter, gödning, planläggning och utrensning resulterar i en välplanerad och hårt ansad rabatt som kan visas upp för omvärlden som ett föredöme i trädgårdsodling.

Citatet gav också en vägledning i varför det bara är sossar och inget annat än sossar .. eller deras hangarounds .. som är kvalificerade för högre poster i planeringen av blomsterprakten och varför det är så viktigt att detaljstyra och reglera växternas oförmåga att frivilligt växa i raka rader och kontrollerade grupper .. enligt den förutbestämda planen.

Det fick mig också att inse varför jag aldrig har röstat och varför jag aldrig kommer att rösta rött.

Jag är ingen vanlig perenn och jag växer i en bördigare mylla än Ylva Johansson .. den livskraftiga rabatt som vi utanför sossebubblan kallar för Verkligheten.

"Människor" .. som Ylva Johansson ser dem från sin egen begränsande rosenspalje .. får betydligt mer näring från den verklighet som de lever i, än från några skvättar från den socialdemokratiska vattenkannan. "Människor" växer med hjälp av erfarenheter, frihet, möten, samtal, samarbete, bekräftelse och frisk luft och inte genom att tuktas, bindas upp, ansas, beskäras och rensas för att passa in i någon annans bild av "hur det ska vara".

Det är inte heller politikernas uppgift att forma FOLKET till något som passar in i deras politiska vision. Det är FOLKET som ger politikerna i uppdrag att ge dem förutsättningar att fritt forma sina egna liv .. individuellt och under eget ansvar .. utan att bli kvävda under en blöt filt av krav för att uppfylla någon annans bild av hur deras liv ska se ut.

Jag känner i alla fall ingen som går till val med en önskan om att .. nu ska jag välja ett parti som ska tala om vem jag är och hur jag ska leva.

Socialdemokraterna verkar leva i en bubbla där de föds, gifter sig, ger livet åt nya SSU:are, fördelar makt, intrigerar, bekräftar varandra, skriver samma debattartiklar och slåss för samma idéer om och om igen och så småningom dör .. utan att för ett ögonblick reflektera över om det är den verkliga världen och tiden de lever i eller om den kanske befinner sig utom synhåll .. utanför bubblan.

Att regera Sverige handlar om något mycket mer än att vattna människor för att få dem att växa igen.

Igen .. för resten?

Det ordet säger väl allt. Sedan valförlusten 2006 har tydligen "människorna" varit vissna och förkrympta .. för att nu åter få chansen att blomstra med hjälp av skvättar från de rödgröna trädgårdsmästarna?



Expr., Expr., GP, GP


13 kommentarer:

  1. Tacka vet jag män med oansade rabatter och kvinnor med vildvuxna buskar ;)

    SvaraRadera
  2. Och att de tvenne måtte se till att det blir frukt efter vattnandet...
    De som i fröjd och gamman lyckats därmed grattas härmed av mig idag!
    Inte minst morsorna,

    SvaraRadera
  3. Jag är envist ogräs med taggiga blad. Kom igen Ylva!

    SvaraRadera
  4. Då vill jag nog vara en sån där enbent rosa plastflamingo mitt i S-alladen. Den stör och passar inte in någonstans. Jag vbehöver inte vattnas heller.

    SvaraRadera
  5. Med tanke på Ylvas förmåga att driva företag etc. så lär den rabatten vara både vissen, död och bortglömd.

    SvaraRadera
  6. Med tanke på Ylvas förmåga att driva företag etc. så lär den rabatten vara både vissen, död och bortglömd.

    SvaraRadera
  7. Tacka vet jag vildmarkens skönhet

    //Rick

    SvaraRadera
  8. https://scontent-ams2-1.xx.fbcdn.net/hphotos-xpa1/v/t1.0-9/s480x480/11038575_1005405752803564_2474119611572389878_n.jpg?oh=d21f2f699581170e01b86faf2e8895ec&oe=55F5F86FHar inget med detta att göra men skickar en liten länk som kanske kan behövas (förhoppningsvis funkar den)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den behövdes! :-)
      Tack och kram ..

      Radera
  9. EXAKT! Tack för ytterligare ett fenomenalt inlägg. Vilken tröst att läsa. Tack tack tack. Orkar inte skriva pga oförutsedd händelse.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har undrat.

      Radera
    2. Jag har också undrat över vart du tog vägen, men hoppades att du låg på en sandstrand någonstans.

      Oförutsedda händelser inte inte innebära något positivt så jag hoppas att du åtminstone håller dig upprätt och återkommer inom kort? Du är saknad ..

      Radera