onsdag 27 maj 2015

Plötsligt ..

.. verkar det vara lättare för en vanliga människa att berätta att h*n röstat på SD än att erkänna att h*n lagt rösten på Stefan Löfven?

Pinsamhetsfaktorn i vår nya regering verkar ha växt sig högre än stigmatiseringen av Sverigedemokraterna .. för, som någon sa, det kan knappast bli värre.

Det känns lite ovanligt, minst sagt. Men fortfarande vilar det ingen pinsamhet över att stå för ett Miljöpartistiskt val, vilket ger mig chansen att utbrista .. är du inte riktigt klok! Har du röstat på MILJÖPARTIET!!? Vilka svampar har du gemensamt med dem? .. eller hur tänkte du då, om du nu tänkte alls?

Vilket kan vara början på ett intressant och roligt samtal .. sett ur min synvinkel.

Det är rätt märkligt att det fortfarande finns människor som på fullt allvar tror att den miljö som Miljöpartiet talar om är den faktiska miljön som finns på landsbygden. Blommor och fågelsång, grusvägar, natur, djur, lantbruk och en levande landsbygd?

Men när det diskuteras politik ute i stugorna hos oss som bor mitt i spenaten, så blir det allt vanligare att någon hänvisar till DÖ och säger .. jag önskar att det fanns ett nytt och annat parti att rösta på. För kunde SD bli så här stora på så kort tid, borde ett parti för "vanligt folk" kunna växa ännu fortare.

Fler och fler uttrycker önskemål om något annat än det vi har .. men när jag googlar på nya partier och vilka föreningar/organisationer som förväntas registrera nya partier, så tänker jag att det är nog bäst att vara försiktig med vad man önskar sig.

Det gamla ordspråket .. man vet vad man har, men inte vad man får .. var nog inte ogrundat, för det är sällan så illa att det inte kan bli sämre.



3 kommentarer:

  1. "Blågröna" Borgerlig Framtid har åtminstone ilan Sadé, som tänker och skriver suveränt bra - kolla hans blogg! Kristna Värdepartiet kan kanske också utvecklas till något vettigt? Sedan vore det bra med ett nytt mer traditionellt socialdemokratiskt folkhemsparti.
    Idealet vore om några riksdagsledamöter vågade bryta sig ut och ansluta sig till ett par alternativpartier. Då skulle de nya partierna få en flygande start och kunna komma över 4-procentsspärren.
    Själv har jag bestämt mig för att aldrig mer rösta på något av de sju styrande partierna. De förtjänar att åka ut ur riksdagen allihop!
    / Sixten

    SvaraRadera
  2. Ja, man får väl vara lite pragmatisk när det gäller politik, liksom inför det mesta i livet. Det finns inget parti som i alla lägen talar för min exakta åsikt i varje fråga och situation – och inte lär det dyka upp något heller. En del partier är självklara att säga nej till, beroende på den politik de i grunden står för. Sen är det väl som i ett bra äktenskap, man tolererar en hel del av mindre viktiga olikheter och oenigheter så länge man känner att man delar samma grundvärderingar.
    //Gunnie

    SvaraRadera
  3. Jag hoppas på Landsbygdspartiet http://landsbygdspartiet.org/

    SvaraRadera