fredag 22 maj 2015

Tungomålstalande ...

 ... är när en person i ett religiöst .. sektliknande? .. sammanhang talar på ett främmande, gudomligt inspirerat tungomål eller framför ett budskap som enbart vänder sig till människor som förstår det aktuella språket. Tungotal kan framstå som ett rabblande av obegripliga ord, men är fullständigt logiskt, i den begränsade verklighet som den tungomålstalande personen har sina rötter i.

Jag tänker på det när jag läser slutklämmen i Stockholms stads strategi mot våldsbejakande extremism ..

..  Metodutveckling av ett förebyggande arbete.
Kombinationen av kompetensutveckling, informationsinsatser,
utveckling av samverkansstruktur, internationellt erfarenhetsutbyte, och
omvärldsbevakning kommer resultera i en metodutveckling som behöver
befästas och implementeras.

???

Jag kan läsa orden, förstå dem vart och ett för sig och till och med i enskilda grupper om två eller tre .. men alltihop tillsammans? Vad står det egentligen? Berätta det gärna om ni har några idéer.

Men första gången jag började misstänka att vi fått en regering som talade i tungor var när jag följde riksdagsdebatten den 8 oktober förra året, när Stefan Löfven .. som då inte hade en aning om att han ledde en minoritetsregering .. kommenterade kärnkraftsfrågan på följande sätt ..

När det gäller kärnkraften så är jag alltid lika fascinerad av  .. ja, jag förstår .. kärnkraften kommer att finnas där under överskådlig tid och jag förstår intresset för den, men jag tycker .. och har sagt så många gånger .. tänkte jag också säga till kammaren .. den intellektuella nivån blir lite för dålig om vi bara när vi pratar energi kan prata ett energislag. Den är viktig och kommer att vara viktig under lång, lång tid. Det är precis av det skälet, osäkerheten, som vi måste in i dom samtalen. Det är precis av detta skäl .. för det kommer att vara väldigt få som vågar investera om man riskerade få ändrade förutsättningar efter nya 4 år.

Vem ska våga investera då?

Här pratar man om investeringar som ska ligga långt, långt fram i tiden oavsett vilket energislag som man förespråkar så är det precis av detta skäl. Och därför måste vi in i samtalen om detta, sen kan man göra olika bedömningar vad vissa beslut faktiskt betyder om man gör en bedömning att det här betyder att det här kärnkraftverket kommer att stänga eller inte.

Om någon vill läsa hela blogginlägget och hela uttalandet så finns det under rubriken, Vi kan nog alla göra bedömningen att det här betyder att regeringen har ett ingångsvärde.

I riksdagens frågestund kunde jag höra vice statsminister Åsa Romson, MP, svara Robert Hannah, Fp, när han frågar .. Vad är regeringens strategi för att hantera återvändande terrorister och folkmördare?

Svaret blev ..vi ska ha i det svenska samhället en god .. sammanhållning i .. analysen över att det här är inte att bidra till fred eller  ..
.. ja, vad sjutton säger hon här? Jag har lyssnat ett 10-tal gånger och får det till sanitet? Det är väl ändå inte möjligt?
.. för någon att delta i terrorism i utlandet. Men också en viktig signal att när man återvänder ska man ta ansvar för sina ..
.. ordet drunknar i talmannens röst, kan möjligen vara ansvar? Det skulle vara logiskt vilket gör att jag känner mig lite tveksam?

Stefan Löfvens tungomålstalande har tydligen fått fäste hos regeringspartierna och trots att han lyckats förhandla sig till Alliansens stöd vid framtida budgetomröstningar .. så sitter han numera och gnäller över att de .. i alla fall!! .. försöker få gehör för sin egen politik.

Sitter i ett hörn och gnäller när de kan hjälpa till att formulera politiken .. som statsministern uttrycker det, där han sitter i sitt hörn på regeringskansliet och gnäller över att han leder en minoritetsregering som enbart existerar tack vara oppositionens beröringsskräck för det parti som, förutom Vänsterpartiet, ändå ger regeringen det stöd han efterlyser från sina DÖdspolare i DÖ.

Det är som med tungomålstalande .. varken logiskt eller begripligt, men jag tror jag begriper avsikten med det hela.

En gång såg jag en film, en thriller, där huvudpersonen bara ville väl i en värld där allt han företog sig ledde till platser han aldrig kunde ha föreställt sig att han skulle besöka. Han var jagad, förvirrad och rädd .. folk dog som flugor runt honom .. och så mötte han hjärnan som skyddade de oåtkomliga makthavarna/skurkarna.

Av någon anledning fann de något hos varandra och han som krossade och mördade med samma likgiltighet, kände mot sin vilja, en slags sympati för offret för hans intrigerande.

Vem är du? .. frågade den Gode Mannen.

Jag är den som tillkallas när något behöver obegripliggöras .. fick han till svar.

Det är ju klockrent. Stefan Löfven är ju helt klart den rödgröna regeringens Obegripliggörare, mannen som fick väljarna att köpa något helt annat än det de fick.



4 kommentarer:

  1. Så här säger Romson: "...analysen över att det här är inte att bidra till fred eller stabilitet"
    "...Men också en viktig signal att när man återvänder ska man ta ansvar för sina handlingar."
    Men visst är det i stort sett bara en massa flum som hoppar ur hennes mun.//tompas11

    SvaraRadera
  2. Det här med att skriva ned vad Löfven faktiskt säger ger alltid en närmast osannolikt komisk effekt.

    Sen är det ju den här lilla grejen med att han faktiskt är statsminister... Det där är väldigt skrämmande egentligen, men som tur är förtränger jag det för det allra mesta. Jag ser honom mer som en Papphammarliknande typ som av någon anledning ofta figurerar i nyheterna.

    SvaraRadera
  3. Jag vill påstå att Stefan Löfven närmast ger ett tragikomiskt intryck och det är inte ett bra betyg för Sveriges statsminister. Sämre får man leta efter och då får man leta länge, länge... //tompas11

    SvaraRadera
  4. Ingångsvärde? Jag är mer intresserad av den handfallne Löfvens avgångsvärde!/Gunilla

    SvaraRadera