lördag 30 maj 2015

Statlig styrning i hemmet?


Vår nya regering hotar näringslivet med "upplösning av företaget" eller kännbara böter på minst en kvarts miljon, om de inte uppfyller kraven om minst 40% kvinnor i sina styrelser .. även om könsfördelningen i företaget är 50-50 bland personalen. Men i de egna styrelserna i partiets olika verksamheter, behövs ingen jämlikt kvoterad könsfördelning, eftersom det finns en jämlikhet i begreppet "varannan damernas" i riksdagen?

Logiken i detta är för mig obegriplig?

Nu vill sossarna fortsätta kvoteringskampen med individuellt delad föräldraförsäkring, vilket i klartext betyder att det inte längre blir möjligt för föräldrar att överlåta dagar till varandra, utan att mamman och pappan får 240 dagar vardera.

Vare sig de vill det eller inte och oavsett vad föräldrarna anser vara bäst för barnet. Den statliga styrningen går alltså före det individuella föräldraansvaret?

Ett rödgrönt styre i hemmet där staten bestämmer vad som är kvalitetstid för barnet eller inte. Först när barnet börjar skolan och kräver extrainsatser eller inte passar tiderna kommer kraven på föräldraansvar före statlig styrning..

För även om en förälder tar ut större delen av föräldraförsäkringen så betyder det inte att den andra föräldern är helt frånvarande under motsvarande tid. Dygnet har 24 timmar och med ett nattaktivt barn är det fullt möjligt att dela det 12-12 även om en förälder är hemma på heltid.

Men tänk om en förälder tar ut sin del .. och sedan fortsätter att vara hemma utan ersättning medan den andre tar ut sin del och jobbar svart eller fuskar med löneredovisningen i familjeföretaget, eftersom det är så den familjen tycker att det fungerar bäst?

Vad händer då?

Upplöser staten familjen då .. eller blir det så kännbara böter att den spricker i alla fall?

Men ensamstående föräldrar får väl inte bara 240 dagar att vara tillsammans med sitt barn utan de får väl behålla hela föräldraledigheten?

Antar jag?

Förr var det vanligt med falska skilsmässor, där ena föräldern skrev sig på en falsk adress, för att maxa bostadsbidraget, så det kanske finns anledning misstänka att den individuella föräldraförsäkringen kommer att bidra med ett nytt begrepp i nyspråket .. svart föräldraskap .. eller smygföräldrar, som kanske har en bättre klang?


2 kommentarer:

  1. Vera Vågbrus31/5/15 10:27

    Man kan förställa sig de goda effekterna i framtiden likt den som migrationen medfört för landet. Här följer ett tänkt reportage i en stor dagstidning mellan redaktören RED och en invoterad läkare KVOT som inträffat i framtiden.

    RED: Hur känns det nu efter en tid som inkvoterad kirurg? Du var ju tidigare heltidspolitiker i FI.

    KVOT: Jo tack, det är fantastiskt. I början var det ovant och lite chockartat med allt blod. Jag hade tidigare bara sett inälvor i saluhallen i Stockholm och några andra älvor vintertid på en myr.

    RED: Hur var din första operation?

    KVOT: Visst var jag orolig innan. Tur var att operationen började redan klockan nio på förmiddagen så jag inte behövde oroa mig hela da´n. När jag gick upp stärkte jag mig med en drink för att nollställa mig. Den bestod av hälften vodka och hälften munvatten Listerine Zero så jag skulle lukta gott.

    RED: Vad arbetar du med mest?

    KVOT: Jag opererar på Mag och Tarm.

    RED: Är det inte svårt? Har du aldrig gjort fel?

    KVOT: Jo faktiskt, men det slutade ändå bra. Du förstår, vi var ett gäng FI-are som träffades i på Södermalm för att diskutera diskriminering och segregation. Det slutade med ett party med gåslever och några flaskor rött och det blev sent. På kliniken nästa morgon skulle jag ta bort en bit tjocktarm. Då upptäckte jag att jag glömt mina glasögon och såg så dåligt att jag först tog bort blidtarmen istället. Men det gjorde inget för så gör vi ofta av säkerhetsskäl för att förhindra oönskad spridning.

    RED: Är du nöjd med ditt nya arbete?

    KVOT: Visst, det känns bra. Det enda är att de gröna kläderna inte klär mig och jag har svårt veta vem som är vem i operationslaget. Ibland sträcker jag handen till fel person för att få en kniv. Tänkte först föreslå individuella operationskläder i olika kulörer med glada mönster, men så beslöt jag mig att avstå.

    RED: Varför det?

    KVOT: Jo det skulle gynna SD som vill förbjuda burkor och liknande. Våra kläder är snarlika men gröna.

    RED: På tal om SD. Skulle du kunna tänka dig att operera en SD-politiker med bedövning och allt?

    KVOT: Nja. Som demokrat känner jag mig bunden av läkaretiken att hjälpa alla. Liksom Röda Korset hjälper vi här skadade från båda sidor i en strid bara pengar flyter in.

    RED: Tänker du fortsätta Mag och Tarm.

    KVOT: Det är intressant här men jag vill gärna gå vidare till andra avdelningar och inte jobba hela livet med kroppens avloppssystem. Efter några år som kroppsoperatör på olika avdelningar vill jag söka inkvotering i helt andra branscher som inom astronomin eller som finansmäklare.

    RED: Vilken annan avdelning här på kliniken skulle du vilja pröva på?

    KVOT: Hjärnkirurgen. Där skulle jag få se tankeverksamheten från insidan. Funderar på att kunna forska om det finns samband mellan fel åsikter och tecken till tillbakabildade PK-lober (Not 1). Men möjligheten bör vara liten på den här kliniken med de patienter vi har. Fast det är inte otänkbart att en del döljer sina innersta åsikter. Tänk om jag kunde medverka till att finna metoder att avslöja sådant, men det är kanske är det bäst om det inte blir möjligt. Då skulle vi mista många goda förmågor och kaos uppstå i samhället.

    SvaraRadera
  2. Jag blir så upprörd över dessa besserwissrar till politiker som tror att de vet bättre än föräldrarna själva vad som är bäst för barnet och familjen.
    Först lägger de beslag på en stor del av inkomsten i skatt, sen betalar de tillbaka en del under förutsättning att föräldrarna rättar sig efter vad politikerna vill. Helt sjukt!
    Makten tillbaka till föräldrarna!

    SvaraRadera