söndag 10 maj 2015

Åsa Romson liknade Medelhavet vid Auschwitz ..


.. när hon slog fast att "vi håller på att i Europa att göra Medelhavet till det nya Auschwitz", det var väl kvällens tydligaste budskap i en partiledardebatt som för övrigt var ganska tom på klara besked.

 Åsa Romsons liknelse tycker jag är intressant eftersom hon är vår vice statsminister som ska representera Sverige i Europa då Stefan Löfven är upptagen på annat håll. Är det verkligen helt riskfritt att ha en vice statsminister som har så lite koll på vad hon säger och vad hon gör? Och hur länge orkar Miljöpartiet med Åsa Romson, det är en intressant fråga, tycker jag .. i likhet med Alice Bah Khunke, på Fakebook-bloggen Ingångsvärden.

För övrigt så känns det som att jag lider av någon form av självskadebeteende när jag aktivt väljer att se något så meningslöst som SVT:s partiledardebatt.

Under nästan två timmar fick jag se Stefan Löfven se ut som om han var uppstoppad varje gång han trodde att han inte var i bild och därför inte upprepade samma gamla floskler och klyschor, som han förmodligen kan rabbla upp även om han blir väckt mitt i natten av någon hänsynslös journalist.

Men varje gång statsministern vaknade upp ur sin dvala ville jag ställa mig upp i soffan och skrika av ren frustration .. HUR? HUR? HUR? och varifrån ska pengarna tas till alla investeringar, utredningar och satsningar som ni inte berättar ens hur de ska genomföras?

Den samlade Alliansen var något lösare sammanfogad än vanligt, den nyvalda Kd-ledaren födde barn och reserven Jakob Forssmed gjorde bra ifrån sig, Jimmie Åkesson blev förbannad när Jan Björklund inte kunde skilja på sak och person .. dvs att bristen på bostäder beror på en befolkningsökning och inte på enskilda människor som kommit till Sverige. Men det är det många fler som har svårt att fatta .. trots att sossarna avskaffat Integrationspolitiken som sakfråga, eftersom vi alla tillhör samma samhälle?

Anna Kinberg Batra tyckte det var jobbigt att tala om permanenta uppehållstillstånd vs tillfälliga dito och de rödgröna lät godheten flöda i samma ämne och jag fick kvällens enda aha-upplevelse.

NU tror jag att jag vet hur Stefan Löfven tänkt lösa de problem som han anser inte finns, men som ändå belastar kommunerna negativt när det gäller den invandring, som inte heller finns som en rödgrön politisk sakfråga.

Långa mottagningstider och handläggningstider för anhöriga gör Sverige mindre attraktivt har Migrationsverket redan rapporterat och lägger vi sedan till försämrad välfärd, högre arbetslöshet, högre skatter på det mesta, mer regelkrångel och högre utgifter för småföretagare och en bostadsbrist som är som högst på de platser där det fortfarande kan finnas ett ledigt jobb .. så blir ju invandringen på sätt och vis självsanerande.

Det är ju genialiskt. Genom att försämra villkoren för dem som bor i landet så blir landet mindre attraktivt för dem som INTE bor här och då vill ingen komma hit och den rödgröna regeringen kan fortfarande hävda att de leder en moralisk stormakt.

PLÖTSLIGT så tror jag att jag begriper vart regeringen är på väg och varför de gör som de gör?

Om sedan pensionärerna kunde ha det goda omdömet att dö lite solidariskt snabbt så är den rödgröna visionen så att säga i mål.

Jag vill inte påstå att jag tycker att det är smart .. men det finns en skymt av en röd tråd, eller hur?



SvD, DN, DN, GP,

7 kommentarer:

  1. Du får trösta dig med att MP uppenbarligen också lider av självskadebeteende, med tanke på hur ofta de skickar fram Romson. ;)

    SvaraRadera
  2. Citat från Bibeln(men något förvanskat) Förlåt henne för hon vet icke vad hon gör. Slut citat, dessutom i min Värld oförlåtligt..Snart har denna människa retat upp de delar av omvärlden som inte Margot Wallström redan sförstört våra relationer till. Vilket radarpar ! Och så gullig (feministisk?) politik!

    SvaraRadera
  3. Uppstoppad? Säker på att du inte menar förstoppad förstoppad?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kanske uppstoppad OCH förstoppad? Men definitivt uppstoppad .. jag känner igen ansiktsuttrycket och kroppsspråket från den sönderfallande nallen som jag vann på lotteri när jag var 14 år och det lika sönderfallande lejonet jag såg på Gripsholms slott vid ungefär samma ålder!! Sådetså .. ;-)!

      Radera
  4. Den där bilden med världens fulaste fisk som flöt runt på nätet i samband med Löfvens S-ledarutnämning poppar upp i huvet var gång jag ser hans tomma och helt uppgivna blick.

    SvaraRadera
  5. Jag missade debatten för jag har så svårt med humorprogram. Ni vet lustspel och sånt då man skrattar men vet inte varför.
    Jag måste också tänka lite på blodtrycket så det är bäst att se annat än debatter och nyheter. Något med lite spänning vill jag gärna se.

    SvaraRadera
  6. Det börjar bara bli för mycket...

    SvaraRadera