fredag 29 maj 2015

"Du måste göra din plikt för att kunna kräva din rätt" ..

.. säger Stefan Löfven i DN i dag. Det tycker jag är bra sagt, vi har alla ett ansvar för hur vi formar våra liv och hur vi tillvaratar de möjligheter som samhället erbjuder. Men jag blir väldigt intresserad av HUR denna attitydförändring ska ske.

Gör din plikt, kräv din rätt. Vi i  samhället ska satsa på att det finns resurser i skolan. Men alla måste själva tänka till vad de ska göra för att förändra detta ... { ... ] ...Generellt sett behöver vi få upp lite mer disciplin och ordning. Både elever och föräldrar måste tänka till. Det viktigaste för barnet är att klara sig så bra som möjligt i skolan. Det är inte kompisar, det är inte ens idrotten och det är inte dataspelen. Skolan är viktigast. Detta verkar vara vad Stefan Löfven säger när han talar med journalisten när kameran inte är på och där är jag fortfarande helt överens med vad han säger .. även om frågan HUR? ännu inte besvaras.

Det han säger i det filmade inslaget är däremot ..

När vi ser i Pisa-mätningarna att inte bara kunskapsresultaten sjunker utan vi också ligger efter i vad gäller exempelvis att hålla tiden, vara i tid till lektionen, då har vi en diskussion att ta för det ingår naturligtvis i utbildningen att se till att vara i tid till lektionen, då kan man tillgodogöra sig utbildningen på ett bättre sätt. Det är en del av diskussionen. Det ligger på dom enskilda eleverna, det ligger på föräldrarna .. naturligtvis .. lärarna, rektorer och andra aktörer att se till att vi har den ordningen.

Och så ställer intervjuaren den fråga jag vill ha svar på .. Vad kan ni göra politiskt för att den här utvecklingen kommer igång?

Det är att föra upp den här diskussionen och se till att den tas på allvar och systematiskt runt om i hela landet.

Det är inte så att alla kommer sent till lektionen .. det är inte det vi säger .. men vi måste ju .. vi ska prata igenom och se till att vi har på våra skolor de regler som man är överens om .. så här ska det vara i vår skola .. så här ska det vara i vårt klassrum.

Jahaja? 

Sammantaget börjar jag ana att Löfven vill att eleverna ska komma i tid för att kunna tillgodogöra sig undervisningen .. oklart hur det ska genomföras eller vad som händer om dom enskilda eleverna och deras föräldrar inte gör som förväntat? Vilka verktyg tänker sig Stefan Löfven att lärarna, rektorer och andra aktörer ska använda sig av för att genomföra denna attitydförändring?

HUR? .. är en fråga som Stefan Löfven undviker att svara på, oavsett i vilket sammanhang den ställs.

Att eleverna i allt för stor utsträckning väljer utbildning efter vad de VILL arbeta med i stället för en utbildning som leder till vad de KAN få anställning som, är något som statsministern vill ändra på. HUR det ska ske framgår inte och även om det inte låter så kul så finns det en poäng i att inte alla kan arbeta med media, konst, musik eller djur.

Men vilka ska vara de utvalda och vilka ska föras in på mer verklighetsanpassade vägar .. och HUR ska den gallringen se ut?

Och så vill statsministern att .. medborgarna skärper sig och tar större ansvar själva för att bli anställningsbara.

Och här blir jag rejält provocerad .. även om jag förstår vad han egentligen menar.

Men när socialdemokraterna på sin egen kongress, som inleds i dag, väljer att bordlägga alla frågor gällande invandring och integration fram till kongressen 2017, så blundar de för hur det ser ut i samhället i dag. De lyssnar inte på människorna som bor i det, kommer till det eller försöker skapa sig en framtid i det.

Det är tydligen bara att "skärpa till sig och ta ansvar för att bli anställningsbar" .. medan asylboendena förtätas för att få plats med alla nya arbetslösa, bostadslösa och passiviserade nya medborgare och anställningarna .. som de skärpta och anställningsbara kan söka .. lyser med sin frånvaro.

Om sedan eleverna passar tiden bättre och väljer utbildningar som mer passar samhället än deras egna drömmar, så uppnår vi garanterat Europas lägsta arbetslöshet någon gång runt 2020, enligt Stefan Löfven .. och aldrig, enligt Ylva Johansson, som i sin tur skyller på att sossarna inte hade en aaaaning om hur många flyktingar som skulle söka sig till Sverige när löftet gavs.

Något hon alltså inte får tala om på någon s-kongress före år 2017.



11 kommentarer:

  1. Ännu inte läst den där artikeln eller sett klippet. Nu känner jag att jag måste göra det ikväll och sedan skriva ett riktigt lustmord till blogginlägg. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag ser verkligen fram emot det! ;-)

      Radera
  2. Det har varit alldeles för många år som ungdomarna har varit utan vägledning inför gymnasiet. Dom har bara fått höra att "Gå nåt som du tycker är intressant" När sen ungdomarna inte tycker att nån linje är intressant då väljer dom istället den slappaste linjen.
    Jag minns när min dotter skulle börja gymnasiet och vi var på öppet hus på ett gymnasium. Då berättade läraren nöjt för oss att på deras linje brukade dom alltid ha sovmornar fram till 10 halv elva varje dag.Dessutom låg dom oftast i sofforna och arbetade istället för i skolsalen sa han,och inga läxor.
    Eftersom gymnasielinjerna slåss om eleverna nu för tiden så funkar det bra att ragga skoltrötta elever med ovanstående metoder. Det är inte så många elever som vill höra att " Här har vi disciplin och jobbar hårt,och ingen kommer för sent"

    SvaraRadera
    Svar
    1. En svensk lärare har i dag inga verktyg för att genomföra de krav på disciplin och ordning som Stefan Löfven tycker är önskvärda. Den som ändå ställer krav riskerar jobbet eller anmälan för kränkning av det oskyldiga lilla livet som tycker att skolan är för jobbig.

      Radera
    2. Det sossedominerade Lärarförbundet har resolut satt stopp för varje discplinär åtgärd i skolan sedan minst 20 år. Lärarförbundet är ständigt emot betyg, ordning & reda, läxor mm.. Lärarförbundet borde ställas till svars!/Gunilla

      Radera
  3. Håller med både Anybody och Bitterpitten men....
    för de flesta är det uppenbart att skolsystemet havererat. Är det då inte föräldrarnas ansvar att ge sina barn en rimlig chans ändå? Eller tror de att det finns välbetalda arbeten för 11000 kläddesigners i Sverige?
    Varit på flera föräldramöten där läxor ifrågasatts, där föräldrar klagar på tidiga mornar medan andra klagar på att skoldagen är så lång att träningen inte hinns med m.m.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst, du har alldeles rätt, det är föräldrarnas ansvar att ge barnen en rimlig chans att försörja sig själva som vuxna.

      Men HUR ändrar vi på den attityd du beskriver? Genom att säga FY!!

      Stefan Löfven tycks tro att hans enda uppgift är att peka på problemet .. och så ska Någon Annan lösa det. Oklart vem??

      Radera
    2. Du slår förstås huvudet på spiken. Kan bara hålla med, hur?
      Men bara att som Löfven nämna det är en start och det tycker jag han ska ha cred för. Snart kanske han säger "volymer".
      Sedan är det tyvärr en annan sak att "gör din plikt, kräv din rätt" verkar ligga generationer framåt i tiden om inget drastiskt händer -
      http://www.expressen.se/debatt/unga-arbetslosa--ni-maste-hugga-i/

      Radera
    3. Stefan Löven gillar att peka på problem. Då kommer han i rutan och tidningen.

      I förlängningen betyder det att han inte just har incitament att lösa problem, eller i alla fall inte att strukturellt försöka utradera dem. Istället blir det en massa ad hoc här och där.

      Sen, för de som tänka kan, hur 17 ska en Regering på något sätt få nån miljon skolbarn att göra det ena eller andra? Släpp styrningen, och langa ner* makten ("verktygen"), ner på nivåer där det funkar, till skolor, lärare, ja t.o.m. familjer och individer.

      Men då... kan man bara börja om att läsa från början av mitt inlägg.

      *vill bara nämna mitt favoritord: subsidiaritetsprincipen

      PS 10 år sedan, idag: Frankrikes folk röstade nej till en EU-konstitution.

      Radera
  4. Med erfarenhet från ett annat nordiskt lands skolväsende så undrar jag faktiskt huir traumatiserade svenska skolbarn skulle bli av krav på punktlighet, ordning och reda i klassrummen, krav på prestationer och hemläxor som skall vara avklarade till nästa lektion ... Detta efter att ha sett hur svårt det varit för elever med bakgrund i svenska skolar har att anpassa sig till en verklig skola .....

    SvaraRadera
    Svar
    1. PS ! Glömde påpeka att en bidragande orsak möjligtvis kunde i ovanstående fall bero på kunskapsglappet mellan elever med bakgrund i den svenska "skolan" och de övriga eleverna i klassen ....

      Radera