lördag 23 maj 2015

Halleluja ..


 .. vi har ett golv!!

Nu slipper vi vada genom byggbråte för att komma till skafferiet och det finns inte längre några hål som vi kan förlora katter i.

Men säg den lycka som är beständig .. när golvet väl kom på plats utbröt i stället det stora kakelkriget. Ni kan inte ana hur mycket kakel det finns i nyanserna grått, gråsvart, melerat grått, svart, mönstrat svart, mönstrat grått, grått OCH svart och vitt, vitt, vitt, vitt .. eventuellt med mönster av grått eller svart. Dessa färger finns i naturmaterial, glasmosaik, annan mosaik, keramik, annat odefinierbart men väldigt dyrt och dessutom som exklusiva kakelplattor i grått OCH svart .. OCH VITT!!

Det finns alla upptänkliga storlekar. Jättekakelplattor, smååååå, små kakelplattor, ännu mindre mosaikplattor, rektagulära plattor, vanliga fyrkantiga budgetplattor, märkliga plattor med bara kanter .. men jag har inte sett några runda eller ovala hittills.

I och för sig så går det ju att slå in på den väg som är fylld med äkta eller naturtrogna imitationer av natursten och marmor i fler varianter än vad jag tror naturen själv kan åstadkomma. Men där någonstans finns en gräns .. i alla fall för den här familjen.

Vi har tre, tjocka kakelkataloger och det finns 4 återförsäljare i vår lilla stad .. men vi kan inte enas om en enda liten kakelplatta.

För att inte tala om färgen på väggen.

 Den hade vi bestämt i förväg så den skulle passa till skåpen som var beställda under beteckningen "crème". Jag vet inte jag .. men i min värld är crème en färg som för tankarna till något i stil med vaniljglass eller grädde?

Det som fanns i paketen var mer att betrakta som Dystert Crème .. förmodligen för att det skulle passa bra ihop med grått, svart eller vitt? Hur som helst så passar inte den lite varmare färgen som vi valt, inte särskilt väl tillsammans med Dystert Crème. För att tala som en negativ Ernst .. de gifter sig liksom inte med varandra.

Men det blir säkert bra, bara vi hittar en lösning på kakelkriget där vi .. trots att vi lånat hem varsin provskiva .. är så långt från varandra som det bara är möjligt.

13 kommentarer:

  1. Nej nej nej till de kvadratiska bruna. Fult och passé på ett oinne vis. Liknar inte Toscana utan bara billigt kalkel i lägenheter där det snålats på budjeten. (Hoppas på att det är maken som valt dessa) Lägg in veto på dem….

    Jag har haft svart kakel i kök. Lika illa om inte värre än vitt vad det gäller fläckar. Dock så var mitt mattsvart vilket var omöjligt att få fint.

    Jag håller på det gröna med det vita här och där. Eller så väljer ni inte kakel alls utan hela glasskivor. Finns i alla läckra färger, mycket billigare. Lättare att sätta upp och skitenkla att hålla rena :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Förtydligande. Med en hel glasskiva så blir det alltså nästan inga fogar. Bara i hörnen på väggen samt "ramen" runt skivan.

      Radera
  2. Vi .. dvs jag, tittade mycket på glasskivor ett tag. Både den typen där man kunde ha valfri tapet bakom och den sorten som hade motivet i själva glaset.

    Men vi bor i ett urgammalt hus där allt är snett och vint och byggaren avrådde på det bestämdaste. Det skulle bli svindyrt att få väggarna så släta och jämna att det inte fanns något som orsakade spänningar i glaset .. eller nå´t sånt.

    Men ett vet jag .. vi vill inte ha ett Trendigt kök! ;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej jag tror inte heller på trendiga kök. Framförallt inte i den typ av hus som ni bor i. Men precis som du själv tänkte så behöver inte glas bli så trendigt. Synd på de sneda väggarna.

      Kakelplattan med färgerna på är ju faktiskt rätt klassiska även om de är inne idag. Den formen fanns redan på 1800-talet. Tänk tunnelbanan i London. Den bruna däremot var ett misstag från sjuttiotalet (eller var det åttiotalet?) i ett försök att imitera Toscana. Tror minsann det var 80 då allt skulle vara bänd terrakotta. *ryser*

      Trampar jag på i ullstrumpor nu? I så fall sä är det ju inte jag som ska bo där. Kommer förmodligen inte ens komma på en kopp kaffe, så lyssna inte på mig. ;-)

      Radera
  3. Att det inte är möjligt att bjuda in alla om jag lärt känna i det här kommentarsfältet på en kopp kaffe, är något som jag tycker är väldigt trist. Men så här mellan dig och mig .. ;-) .. de bruna plattorna är inte mina favoriter.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hur stor yta är det som ska kaklas?

      Radera
    2. Vi har ett fullständigt idiotiskt kök med 4 dörrar, ett fönster och en vinkel för trappan till övervåningen. Så ytan som ska kaklas är ca 50 cm hög mellan över och underskåp och bakom spisen och en tunn remsa mellan fönster och diskbänk. 2-3 kvadrat sammanlagt gissar Maken som har mer koll kvadraterna .. ;-)

      Radera
    3. Jag gillar kakel med fasade kanter för en gammaldags köksmiljö.

      http://www.byggnadsvardsbutiken.se/kakel-metro-med-fasade-kanter/2011-0

      Men, alla har olika smak. :-)

      Radera
    4. Det där kaklet är exakt vad jag letat efter .. men jag vill så gärna ha någon färg också. Färg och bekräftelse är mitt drivmedel i livet .. ;-)

      Radera
    5. Det finns, som du ser, tyvärr inte i någon annan färg än vitt. Om man vill ha det här gammaldags stuket på kaklet, så får man leva ut sitt färgbehov i väggfärg/tapeter, gardiner och kanske skåpluckor. :-)

      Det verkar som en annan tillverkare har färgerna "creme, coboltblå och svart" på kakel med fasad kant. Men, det kaklet har nog en annan och perfekt
      fabrikstillverkad yta.

      http://www.konradssons.com/fasad/

      Radera
  4. http://www.gamlamejeriet.com/product.html/kakel-bluebell-fasad-kant-6x3

    SvaraRadera
  5. Jag ser, att jag är tvåa på bollen :-) ... Any, här har du en annan försäljare - gamla Mejeriet - av färgat kakel med fasad kant. (Det kaklet har nog också en perfekt fabrikstillverkad yta i likhet med det färgade kakel, som Konradsson säljer.)

    http://www.gamlamejeriet.com/product.html/kakel-mint-fasad-kant-6x3?category_id=326

    SvaraRadera