torsdag 8 april 2010

En fritidsledare i Bjästa ..

.. tog initiativet till att försöka informera på nätet om hur livet egentligen såg ut i Bjästa.

Det var ingen dum idé .. han ville så väl .. men han kunde inte riktigt balansera mellan vad han borde skriva och vad han borde ha låtit stanna i Bjästa. Tyvärr, måste jag säga .. för av det lilla jag hann läsa så gav han en mer balanserad bild av den vardag som Bjästaborna upplevde under den tid som blev så koncentrerat hemsk i Uppdrag Granskning.

Bara bilden av en grupp Bjästabor framför en storbildsskärm i andlös väntan på tv-programmet från och om byn, fick mig att förstå att inte alla visste hela vidden av vad som pågått runt omkring dom. Han visade mig/oss som hann läsa det han skrev, att livet i Bjästa inte skilde sig så värst mycket från livet på den plats vi lever på.

Nu läser jag i Örnsköldsviks Allehanda att Örnsköldsviks Kommun tagit avstånd från den unge fritidsledaren som omplacerades med omedelbar verkan och att hans tidbegränsade anställning inte kommer att förlängas.

Det var synd, tycker jag. För den killen gjorde mer för Bjästa än de som hittills uttalat sig från kommunen och skolan.

8 kommentarer:

  1. Ja det är beklagligt. Jag är nära vän till fritidsledaren och vet hur bra han är mot ungdomarna... Djupt djupt beklagligt att ge en ung man sparken medan rävarna sitter kvar o försöker rädda sina skinn.

    Och gud med flera ska veta att den bild uppdrag svartvitt visade var vansinnigt vinklad och denna fantastiske fritidsledaren försökte något tafatt göra något alla i ansvarspostioner hitintills försummat, dvs befinna sig på ungdomarnas arena, nätet o bemöta deras frågor.... Riktigt tragiskt och ännu ett bevis på att männsikor inte behandlas lika. Fan vad jag skäms över att bo här NU. Trist att han tummade på tystnadsplikten, men långt mer trist att detta gjorde honom till ett offerlamm.

    SvaraRadera
  2. Jag läste det han skrev på flashback och upptäckte inget annat brott mot tystnadsplikten än ett tidigare bråk med "Oskars" mamma som tydligen gått till rättegång. Att kalla den kvinnan "rabiat" eller "skogstokig" var ett övertramp även om det inte var någon överraskning för någon, eller hur??

    SvaraRadera
  3. Arne Öhman, Bjästa (anonym)8/4/10 21:22

    Nej precis.... Men nu har de paltskallarna som styr dessa ärenden i kommunen äntligen vaknat till, och precis som yrvakna höns saknar deras åtgärder vett, sans och propotioner. Så nu är Bjästa en mycket mycket uppskattad fritidsedare fattigare och intet rikare... Förbannade egoisttänk, förbannade kappvänderi och hyckleri. Tur att jag iallafall får skriva det jag känner i ärendet...

    SvaraRadera
  4. Ett stort problem i storyn va att det aldrig var någon rättegång mot brodern. Bara ett litet tjafs. Att han aldrig ens täffat mamman med mera.
    Hade du velat att dina barn skulle vistas på fritids med denna vuxna som kan skriva om dig eller dina barn nästa gång då han "hört" något som kryddats.
    Tror säkert det är en jättetrevlig kille, men passar inte arbeta med sekretessbelagda ärenden och barn/ungdomar just nu.
    Förhoppningsvis mognar även han.
    Ifrågasätt! Allt är inte vad media visar.

    SvaraRadera
  5. Ifrågasätt???

    Jag applåderar inte fritidsledarens övertramp men beklagar verkligen att han inte var mogen uppgiften.

    Att han förlorade arbetet var en ofrånkomlig följd av hans otillräcklighet .. men jag tror att Bjästa hade behövt honom mer än han behöver Bjästa!

    SvaraRadera
  6. En fråga: Hade han tystnadsplikt? Har man tystnadsplikt när man jobbar som fritidsledare? Vissa specifika yrkesgrupper har tystnadsplikt, men för övriga gäller full yttrandefrihet. Sen kan man naturligtvis ha synpunkter på lämpligheten att skriva det han skrev, men det är inte samma sak som brott mot tystnadsplikten.

    SvaraRadera
  7. Självklart har han gjort fel, ingen debatt där. men straffet är opropotionerligt. Och skall fritidsledaren straffas så här, ja då skall samtliga chefer som har ansvar i att detta pågått under ett års tid avgå genast.... I en organisation bör nån form av likabehandling tillämpas, så även i Örnsköldsviks kommun.

    http://www.facebook.com/group.php?gid=113513345333032&ref=mf

    SvaraRadera
  8. Arne Öhman .. jag vet inte vem fritidsledaren är men han gav ett ärligt och tillförlitligt intryck för mig i alla fall. Av alla kommentarer i ortspressen att döma så verkar han också duglig och populär.

    Så varför inte be honom engagera sig politiskt och kryssa in honom i kommunen nästa val?? Nu är det förmodligen för sent, tyvärr.

    Örnsköldsviks kommun verkar behöva föryngras.

    SvaraRadera