fredag 30 april 2010

Jag tror inte det är sant!!!

Grekland håller på att gå i konkurs. Ett helt land håller på att falla samman ekonomiskt!!!!

Spanien, Portugal och Italien riskerar att gå samma öde till mötes och många andra europeiska länder har stora finansiella problem.

Vi här hemma har nästan inte märkt den finanskris som blåst över världen och det har också uppmärksammats .. av alla utom av Östros. Oavsett vilka vi röstar på, vilken partifärg vi än har och hur klantigt vissa saker än har skötts .. så borde vi vara tacksamma för att vi står där vi står i dag, rent ekonomiskt.

Vad angår det oss vad som händer i Europa?? .. gäspar normalsvensken trött och tror på löften om att driva Sverige på skattepengar och glömmer bort att vi faktiskt är med i EU och förmodligen får vara med och betala på ett eller annat vis.

Andra länder drar ner på de offentliga kostnaderna, skär ner på pensioner och bidrag och försöker stimulera sin exportindustri i hopp om bättre tider .. men vi?? ... vi tror att det blir bättre om vi gör tvärtom??

Vi verkar tro att de 10% som tjänar över 40.000 kr/mån och redan betalar hög skatt ska kunna finansiera hela tjottaballongen??? Vi tror att landet kan fungera om alla arbetar i den Offentliga Ofantliga Sektorn .. som också är skattefinansierad, vilket verkar vara ett okänt faktum för de flesta i landet??

Vi tror vi kan lösa världens alla miljöproblem bara här och bara genom att betala skatt, skatt, skatt.

Vi vill satsa på kommunala- och statliga arbeten, arbetslöshet, bidragsberoende och höjda pensioner i stället för att stimulera företagsamhet och investeringar??

Jag tror ta mig sjutton inte att det är sant!!!

8 kommentarer:

  1. Håller med dig , vad är det som händer, kan inte vara sant.

    SvaraRadera
  2. Nollåttan30/4/10 11:50

    Byt ut ordet vi fr.om. 5:e stycket mot de rödgröna. Annars har du alldeles rätt. Att klara Sveriges ekonomi genom att höja skatter och pumpa in pengar i den offentliga sektorn är som att lyfta sig själv i håret. De rödgröna låtsas inte om att man måste tjäna pengar, även som land, för att ha något att beskatta och fördela.

    SvaraRadera
  3. Ni är så besvikna så besvikna det märks! den 19 september är det val och då kommer oppositionsledaren att heta Fredrik Reinfeldt. Göran Hägglund kommer att avgå och Maudden Olofsson kommer också att avgå. Anders Borg, Littorin och Bildt kommer heller inte att vara kvar i moderatgänget. Det blir en ökenvandring för er i opposition som kommer att vara i minst 8 år. Förhoppningsvis mer :-)

    SvaraRadera
  4. Ja, så kanske det blir Lucas.

    De senaste fyra åren har helt vanliga svenska löntagare fått en extra månadslön per år.

    Familjer med sjukvårdsbiträden, förskollärare och metallare har fått 30-35 000 kronor mer att leva för. Det borde vara god sossepolitik.

    Men du ser fram emot att få en regering där kommunisterna får ministerposter, där skatterna ökar rejält även i inkomstlägen runt 20.000 kr/mån och där den viktigaste frågan är hur mycket man ska få om man INTE jobbar.

    Varför är det så bra, undrar jag?

    /Ingemar

    SvaraRadera
  5. Ja du Lucas .. jag är helt och hållet för demokratiska val och kommer att tugga i mig vad det än blir för resultat i höst. Vad som får mig att häpna är det svenska folkets oförmåga att förstå var pengarna kommer ifrån och att fatta att det finns ett samband mellan Sverige och övriga världen!!

    Men nu får vi ju i alla fall exakta siffror på hur många det är som inte kan det .. och hur många det är som tror att Sverige .. helt ensamt .. inte alls (???) har berörts av finanskrisen.

    Och ökenvandringen får vi nog göra gemensamt är jag rädd .. även om jag och Ingemar har större rätt att göra det motvilligt.

    SvaraRadera
  6. Jag kan inte se Mona som representant för Sverige. hade jag burit mig åt med kontokort på jobbet som hon hade jag mist jobbet och fått kanske skaka galler. För att inte tala om löftespolitiken ...

    SvaraRadera
  7. Om det blir som Lucas spår så ser jag inte fram mot ökenvandringen det gör jag inte så därför skall jag be att få en sådan där fin sjukpension att försörja mig på - någon annan betalar. Diagnosen blir kronisk politisk depresion.

    SvaraRadera
  8. PS. Jag vill ha ett eget kontokort som staten betalar för sånt som Mona har.Det vore solidariskt det.

    SvaraRadera