onsdag 21 april 2010

Man kan inte få allt ..

.. inte ens om man är född kunglig .. så sorgligt är det.

Svenska folket har minskat förtroende för kungahuset står det i tidningarna i dag. Det blir fler och fler som tycker att själva idén är otidsenlig och nästan lite löjeväckande.

Statsvetarna gnuggar geniknölarna och kommer fram till att det bara MÅSTE var Victorias och Daniels bröllop som är orsaken. Att en kvinnlig tronarvinge gifter sig med en helt VANLIG man .. det står nog inte folket ut med?

Tänk jag tror inte det! Jag tror att det stora hyckleriet runt kungahuset står oss upp i halsen.

Att de kungliga umgås i evigheter innan de förlovar sig i flera år fram till den dagen de .. lätt överåriga .. gifter sig med pompa och ståt och särskilt godkännande från kungen är otidsenligt, men helt okej .. oavsett vem som är den utvalde/utvalda. Men om hela grejen är fusk och hyckleri och de kungliga vill leva som vi, men vill bli behandlade som särskilt moraliskt och blåblodigt högtstående .. då känns det inte särskilt meningsfullt.

Det kungliga apanaget utgår från folket för att de kungliga ska få lite plåster på såren för allt de tvingas avstå ifrån och då är det lite otacksamt att få se en tjurig prinsessa som nekar att uppfylla sina plikter utan går på krogen i stället.

En prinsessgemål som tycker att gräset är grönare på andra sidan trots att han redan har sessan på plats i dubbelsängen i den gemensamma bostaden är inte direkt full utdelning för pengarna och en blåblodig prins som låtsas att han inte alls smyger i buskarna med en vanlig tjej från en dokusåpa är inte heller vad jag har i tankarna när jag bedömer pr-värdet av ett kungahus.

Det går inte att både ha kakan och äta upp den .. det är förmodligen den sanning som kungahuset får tugga i sig.

Antingen sköter de jobbet inne i den gyllene buren eller så får de sköta firman själva, tycker i alla fall jag!

4 kommentarer:

  1. "Ghosten" tog upp det och det är bara att kopiera och klistra in:

    Ämnet är så fullständigt ointressant så att det av den anledningen blir intressant.
    Dessutom skulle jag bli orolig om statskickets yngre representanter skulle bete sig annorlunda jämfört andra yngre personer och jag skulle se det som en blåblodig genetisk defekt.

    SvaraRadera
  2. hahaha .. Ghosten är alltid lika träffsäker!!

    Men om vi nu överhuvudtaget ska ha ett kungahus .. vad ska de då prestera om de måste avstå från de genetiska defekterna också??????

    SvaraRadera
  3. Jag glömde lägga till att kommentaren var min... Vad ska en eventuell president prestera - förutom att bränna valpengar? Funktionen är ändå bara representativ.

    SvaraRadera
  4. Representativ var ordet ...???

    SvaraRadera