onsdag 7 april 2010

Nu tycker jag ärligt synd om "Oskar" i Bjästa ..

.. oavsett om han förtjänar det eller inte. Men jag undrar om han ens visste att denna underliga anmälan mot SVT skulle lämnas in?? För närvarande är han ju LVU-placerad och anmälan är vad jag förstår enbart undertecknad av mamman och brodern.

"Vi fick aldrig något erbjudande att komma till tals i programmet" .. är ett av klagomålen. Men snälla nån, programmet handlade om "Linnea" och hennes situation! "Oskar" är dömd och därmed skyldig i lagens ögon, även om mamma inte kan acceptera detta .. där fanns inget att tillägga.

Att familjen fått sina liv förstörda tvivlar jag inte alls på .. men vems fel är det??

Det har inte varit svårt att följa "Oskars" mammas framfart på nätet, även efter det att bloggen och facebooksidan lades ner. Bloggen "I Cattas lilla värld" har redan innan Uppdrag Gransknings program försökt få "Oskars" mamma att tänka på följderna för sina barn och på Flashback.org, under rubriken "15-åring dömd för våldtäkt mot barn" kan man följa mammans kamp för att vinna opinion för sin "oskyldige" son på ett allt annat än faktabaserat sätt. Det är också mamman som kontaktade Uppdrag Granskning och förmodligen också hon som visade vägen till bloggen, facebooksidan och tillhandahöll filmen från skolavslutningen.

Utan "Oskars" mammas ansträngningar hade vi inte vetat om vad som hänt i Bjästa. Den äldsta sonen hade varit helt okänd för allmänheten och "Oskar" bara en i raden av dömda våldtäktsmän.

Jag förstår att en förälder vill göra allt för sitt barn ... men då ska det vara på barnets villkor och för barnets bästa.

Det är när barnet blir medlet i stället för målet som det blir riktigt obehagligt och det är därför som jag i dag känner medlidande för "Oskar" .. han är ändå bara 16 år. Nu hoppas jag bara att hans mamma lämnar honom i fred framöver och ger honom en chans att "rädda sig själv"!!

1 kommentar:

  1. Ja stackars Dennis, som han ju heter på riktigt. Det är ju inte så att han förtjänar ett helvetiskt straff eller?

    Att hans morsa hjälper till att straffa honom är ju bara komiskt och alldeles utmärkt.

    SvaraRadera