fredag 2 december 2011

Dela partiet!!


Håkan Juholt säljer just nu lika många lösnummer som Lill-Babs gjorde på sin tid. Det beror på en borgerlig konspiration och ett sällan skådat mediastyrt drev enligt de mest bokstavstrogna inne på s-bloggar.

Den logiken haltar lite grand för mig .. men så jag inte heller bekännande socialdemokrat.

De borgerliga politikerna tackar nog och tar emot, men de som står för underlaget till själva ”drevet” är ju klart och tydligt sossarna i största allmänhet och Håkan Juholt själv i synnerhet. Sedan är det nog förmodligen så, att om Håkan Juholt finns på löpsedeln så säljer tidningarna fler lösnummer .. vilket höjer intresset för att publicera fler "nyheter" i ämnet.

Och de som köper .. det är vi! Väljarna som socialdemokraterna väljer att bortse från om de inte kan användas som hjälplösa, sjuka eller fattiga offer i partiledar- eller valdebatter.

Det är VI som vill läsa ”Dagens Juholt” eller se sossarna dansa sin självförgörande dans. Partiet har hamnat i underhållningsbranschen och slår Idol med hästlängder om man ser till läsarunderlag. Det är ett fars vi ser, människor som gör sig till åtlöje i sin interna maktkamp, med sitt märkliga sätt att uttrycka sig och sin benhårda tro på att allt sker omärkligt utan ”vanligt folk” ser krumbukterna och knivhuggen.

En BORGERLIG konspiration!! Det är sanslöst roligt att det går att sälja det budskapet .. internt!

Vi väljare tycker att det här är roligt. Vi kanske inte vill ha det i en regering .. men underhållningsvärdet hos Socialdemokraterna är i dag mycket högre än det Ny Demokrati lyckades åstadkomma på sin tid. Vad är tomma ölbackar och Bert Karlsson jämfört med Håkan Juholt och Tommy Waidelich som .. absolut inte .. attackeras och utmanas av Östros & Österberg??

Socialdemokraterna har blivit ett parti som vi skattar åt och vill ha mer av .. fast på fel sätt?

Och jag väntar och väntar och väntar och .. men det kommer aldrig, förslaget jag väntar på??

Så jag får väl föreslå det själv då!

Varför delar de inte det hela i två delar??

Det blir lite som att lyfta locket av en semla. Överst ligger en torr brödbit i vägen för grädden och mandelmassan och under det finns det en fräsch bulle som bara väntar på att bli konsumerad.

I det torra locket finns de gamla drömmarna om forna tider när en semla i sanning var en riktig semla. En hetvägg .. en uppfräschad gammal, stenhård vetebulle med grädde och mandelmassa som serverades i varm mjölk direkt från ladugården.

Grädden är ju det bästa och översta lagret på mjölken som själva bullen badar i .. och den är fräsch och ny och ännu inte surnad till något som mer liknar gamla tiders filbunke.

Hmm .. jag tror jag börjar lämna ämnet och flyta ut i lika yviga, svårbegripliga liknelser som nuvarande sosseledaren??

Åter till ordningen alltså .. TVÅ partier! Ett med det gamla gardet och de bokstavstrogna och ett för dem som aldrig släpps fram trots kompetens, kunnande och närvaro i 2000-talet. Det skulle väl ändå inte vara allt för besvärligt eftersom partiet redan nu består av ”riktiga sossar” och sossar som är lite mindre riktiga.

Det framgår i följande kommentarsfält som jag tagit mig friheten att kopiera delar av och även i andra bloggar och kommentarsfält på s-bloggar. MÅNGA sossar är faktiskt inte ”riktiga sossar”!!
  
D: författar ett blogginlägg med bland annat en .. ”beskrivning på vad vi nu upplever i form av ett sällan skådat och mediastyrt drev mot socialdemokratin i allmänhet och Håkan Juholt i synnerhet”.. och får följande kommentarer:

A: Jag läste i aftonbladet idag om dubbelamputerad som fått avslag på permobil för att bedömningen gjordes att man inte kunde veta om funktionsnedsättningen var permanent, ja vad ska man säga, men reaktionerna var många i kommentarsfältet och massor av människor reagerade. Men det är ju så här hårt samhället håller på att bli. Snacka om att håna och sparka på människor och dom som sämst kan försvara sig.

B: Jag håller med dig. Det är för jävligt att borgarna i landstinget förvägrar en amputerad en permobil!

C: Nu är det ju tyvärr så att Socialdemokraterna ingår i majoriteten... i Landstinget Sörmland.

D: Ja, och det gör inte problemet mindre allvarligt.

E: Det är inga sossar som styr i sörmland, det är förklädda borgare. Ge sig på en amputerad man... De borde fundera på vad de har att göra i partiet...

D: Ja, det är under inga omständigheter riktiga socialdemokrater.

Ingen av de ”riktiga sossarna” i ordväxlingen tänker ett enda ögonblick på att det sällan är politikerna som avgör enskilda fall .. oavsett vilka som styr kommuner och landsting. Beslut på individnivå fattas av tjänstemän som har fått ett sparbeting av kommun- eller landstingspolitiker. HUR de utför dessa besparingar intresserar sig inte politikerna särskilt mycket för.

Och tjänstemännen är ungefär lika intresserade som riksdagledamöterna av att såga i den gren de sitter på, eller hur?

Så gissa var det är populärast att spara in pengar?

Som väljare så kan jag över huvud taget inte tänka mig att lägga min röst på ”riktiga socialdemokrater” som envisas med att leva hela sina liv med skygglappar, fastklamrade vid ett uppdrag som borde ha tagits över av någon annan .. för länge, länge sedan.

Men om de ”oriktiga” socialdemokraterna släpps ut från garderoben, så ska jag tänka på saken! 

blog.svd,       

7 kommentarer:

  1. Ska man våga sig på att poppa lite popcorn till Skavlan ikväll. Det kan bli liiiite underhållande. Juholt på festhumö slår nog det mesta. Vi har inte sett slutet på internmatchen mellan traditionalisterna företrädda av silfverhajen Bengt och nybyggarna företrädda av Westerholm eller Alexandra eller någon av de andra modiga bloggarna. Mitt tips är att det utgår en generalorder " sitt i båten" Det finns för många Bengt och Göran i det partiet.

    SvaraRadera
  2. Jag har också sagt det innan, skapa två partier. Det ena, med "di gamle" kommer att närma sig V och de "de nya" kommer att bli ett nytt (S) som närmar sig mitten. Så är vi på samma ruta igen, men falangerna har fått sina egna partier.

    SvaraRadera
  3. Grundfelet MÅSTE vara att de inte har först tagit fram vilken politik de vill leda och sedan välja ledare som passar bäst in.

    I stället sysslar de bara med maktspel och fokuserar på det som är MITT, MITT, MITT.

    Jag har alltid tyckt att Sossar är ena maktgalna jävlar som utnyttjar eländes elände för att skrämma folk till underkastelse för att bara de är de utvalda, de rätttrogna.

    När den fan Juholt dessutom argumenterar för att om det finns ett bidrag då är man skyldig att utnyttja det också, sicken jävla solidaritet, i hans position.

    Alltså, hur fan kan folk kalla sig sossar i dag? Det är för mig helt obegripligt.

    /Henrico

    SvaraRadera
  4. @Henrico

    Håller med. Det går inte leva på gamla referenser hur länge som helst. Det är knappt en handfull Sossar kvar som var med och byggde upp landet, nu är det bara maktgalna roffare.

    Då är det bättre med Reinfeldt & Co, dom hymlar iaf inte med att dom tar dej i r-ven.

    /MM

    SvaraRadera
  5. @MM

    Dagens regering har i alla fall en ambition om att låta mer makt gå till den enskilda individen.

    När i historien har Sossarna senast sänkt en enda skatt för att låta folket ta eget ansvar över sitt eget liv?

    Japp, jag har sparat alla jobbskatteavdrag, kontot växer på banken och jag skänker mer pengar än någonsin samt ställer upp för andra på ett sätt som jag är jäkligt stolt över.

    Det tackar jag Reinfelt för, då dessa pengar som jag får extra inte hamnar i någon byråkrats ficka.

    Jag vill ha mer sådant (jobbskatteavdrag) för jag vill kunna ta än mer ansvar, vara än mer behjälplig utan att pengarna hamnar hos någon som får betalt för att sitta och svammla och ha åsikter.

    /Henrico

    SvaraRadera
  6. @Henrico

    Du gör som Tokmoderaten. Stavar fel på ordet "svamla". Är du Tokmoderaten?

    F.ö. håller jag med dig i allt du säger.

    Och därtill kan jag konstatera, efter att ha sett på Skavlan ikväll. Nej, Juholt lär inte bli vår näste statsminister. Skulle faktiskt förvåna mig om han får sitta kvar så länge att han ens får chansen att utmana.

    V

    SvaraRadera
  7. Väldigt intressant blogg, förövrigt så är en rolig aspekt av hela affären Juholt att innan han blev vald så trodde många att han skulle få det svårt att synas i media eftersom han inte var något vidare känd för allmänheten trots att ha suttit i Riksdagen sedan 1994, men där hade de fel, går inte en dag utan att han sätter alla motståndare i mediaskugge (till och med de som valdes för att de gör sig bra i media, Fridolin och Lööf). Vad händer då? Jo, då klagar socialdemokraterna på att han syns för mycket i media. Socialdemokraterna är ju som titlen på Pär Nuders biografi, de är stolta (högmod, hybris?) men aldrig nöjda.

    SvaraRadera