torsdag 8 december 2011

Följ pengarna!!

Jag har julstädat på skrivbordet i hallen och gjort den årliga rensningen av diverse papper med anteckningar och telefonnummer på baksidan, som alltid samlats under skrivbordsunderlägget. Bland annat så hittade jag en webbadress som jag letat efter i över ett år, skriven på ett hopvikt pappersark som fastnat under telefonen.


Själva pappret var ett gammalt blogginlägg från min förra blogg från 2008-09 och när jag läser det, inser jag att jag känner exakt likadant i dag .. men från en helt annan synvinkel. Så jag rebloggar inlägget först och skriver vad jag tänker sist ..


"Hur står det egentligen till i vårt land?


Vi inbillar oss att vi lever i samma samhälle som vi växte upp i, men är det verkligen så? Vad är kvar av allt det som vi tog för givet .. det unika, trygga, svenska folkhemmet?


Äldrevården, där våra gamla skulle vara trygga och omhändertagna? Den har förvandlats till en plats där personalen dignar under kraven och ingen har tid. En förvaringsplats utan möjlighet till förströelse, samtal eller utomhusvistelse .. ett överbefolkat, sterilt väntrum inför döden!


Skolan, en plats för utveckling, kunskap och förberedelse inför arbetslivet? Är det numera ett eget samhälle med egna lagar där övergrepp, sexuella trakasserier och utfrysning räknas till normal vardag, bara för att det handlar om barn? En plats där inga tider måste passas, inga mål uppnås och där regler, arbetsmoral och solidaritet lyser med sin frånvaro?


Sjukvården, den yttersta tryggheten när livet slås sönder av sjukdom eller handikapp? Den har så höga murar att det nästan är omöjligt att ta sig in till den verksamhet som fortfarande håller hög klass men inte orkar ta hand om alla. Läkare som bara arbetar som läkare på halvtid .. om ens det, journaler som ingen orkar/hinner läsa, patienter som inte blir sedda som hela människor utan bara som symptom och personal som jäktar, sliter och blir avskedade. Hur blev det så här?


Försäkringskassan som skulle vara till för oss och underlätta när vi är som svagast? Den har blivit en fiende till folket. En koloss att strida mot, något att frukta och ligga på knä inför .. för att tigga om de allmosor som ursprungligen var våra egna pengar?


Polisen .. ja, vad säger man? Borta är den tiden då en ensam polisman ingav respekt och trygghet. Det utreds .. och läggs ner. Vilka som är räddast för kriminaliteten är svårt att avgöra .. vi med våra larm, vår rädsla och försiktighet eller polisen, ja, säg det?


A-kassan finns .. men får vi ut pengarna innan vi blir vräkta .. och räcker det sedan till mat? Rättssystemet .. är det verkligen lika för alla? Pensionssystemet .. en trygghet på ålderns höst eller en obehaglig överraskning? Facket .. är det verkligen till för oss, eller har det blivit ett internt försörjningssystem där våra krav bara stör verksamheten och de politiska målen?


Regering och Riksdag .. dit vi väljer människor som ska se till vårt bästa och föra vår talan, har förvandlats till ett "gated community" med egna regler, lagar, pensionssystem och övriga trygghetssystem. Ett vi-och-dom-samhälle där det som lagstiftats och gäller oss .. inte duger åt själva lagstiftarna?


Har vi en kulturell, politisk och ekonomisk elit som lever i ett land av mjölk och honung medan de ser ner på och ändrar förutsättningarna för det folk som är själva förutsättningen för deras egen existens?


ÄR det så här illa .. eller är det bara jag som är onödigt svartsynt just i dag? Svara .. säg NÅGOT som fungerar!!"


Och det roliga med det här inlägget är att det bara är någon vecka sedan jag talade med en annan AB-bloggare som påminde om den sista frågan. I kommentarsfältet skrev Henrico .. Skatteverket fungerar som det alltid gjort!!


I dag inser jag att vi kan byta regering lika ofta som vi byter underkläder och ändå aldrig få någon större förändring.


Det värsta är också att jag i dag också tror att pengarna finns .. men används på ett ansvarslöst och okontrollerat sätt.


I äldrevården har till exempel kommunerna öppnat dörrarna för riskkapitalisterna genom att skriva under vårdavtal som möjliggör miljonvinster och förpliktigar till nästan ingenting. Om upphandlingsavtalen hade varit professionellt skötta så hade inget riskkapitalbolag varit intresserat av verksamheten. Samma gäller många andra områden där avtal görs mellan stat/kommun och privata aktörer.


Försäkringskassan befriar sig från de försäkrade genom nya bedömningsgrunder och hårdare krav så att det förmodligen inte dröjer särskilt länge förrän den är självgående utan besvärande "kunder"? Vad som skulle vara intressant är att veta hur stora kostnaderna då skulle vara .. vilket som är kostsammast .. Försäkringskassan som myndighet eller vi som försäkringstagare?


Och i riksdagen sitter fortfarande 349 riksdagsledamöter trots att vi vet att det inte behövs mer än hälften, nu när så många beslut fattas i EU. Däremot så har vi utökat kostnaderna med ett antal eu-delegater. Men riksdagsledamöterna vill inte rösta bort sig själva och alla våra myndigheter som får sparbeting eller där anslagen inte räcker till .. vill inte heller avskeda sig själva.


I stället sparar man in på uppdragen .. på uppdragsgivarnas rättigheter, våra rättigheter.


I min lilla stad, i min begränsade umgängeskrets finns det till exempel TVÅ landstingsanställda tjänstemän som tillbringat minst 10 år hemma med full lön av okänd anledning .. förmodligen samarbetsproblem eller inkompetens. Den ene har nu äntligen gått i pension, den andre lär kosta pengar i minst 10 år till.


Hur många blir det i hela landet?? I alla andra landsting och kommuner??


Våra media granskar och står i. De rotar i händelser över 30 år eller mer, tillbaka i tiden för att få rubriker. De skriver om enskilda fall där människor far illa .. och det är bra och viktigt, men varför följer de inte pengarna??


För det är där det börjar .. vart tar de vägen?


Det är inte bara i riskkapitalbolagens fickor det hamnar miljoner av skattemedel som borde ha gått till andra verksamheter, det försvinner i rännilar till andra som också sett möjligheterna i ett system med bristande kontrollfunktioner.


Och de som söker makten och lovar mer pengar till alla .. de borde vända blicken inåt och leta bland sina egna. Det är inte ovanligt att någon redan där har sett möjligheterna i egna små verksamheter som kan generera egna små trevliga förmögenheter.


Följ pengarna .. och rensa bort allt onödigt som ligger i vägen för att samhället ska fungera. Alla pappersvändare, karriärister, skapade tjänster utan innehåll och mål och så vidare och så vidare.


Så ser jag det i dag.


DN, DN, Expr., Expr., SvD, AB

4 kommentarer:

  1. Hoppas du inte blir ledsen nu men jag tror det är stenkört.

    Jag håller ju med dig i allt du skriver, men jag har fått uppfattningen att allt har gått för långt. Det är ingen som ens skulle försöka sig på att reda ut allt slöseri i samhället för det är alldeles för komplext.

    I min värld är det också så att det yttersta ansvaret ligger på våra politiker både nuvarande och gamla.

    Men, det är inte så konstigt, för med världens högsta skattetryck har vi medborgare implicit givit dem makten för utan skattepengar, inga reformer. Det är oss de lever på och när de sedan i princip alltid agiterar och skapar osämja mellan grupper för att själva sko sig, då kan inte jag annat än att rösta på de som vill sänka skatten.

    Då kanske, kanske kan vi få makten tillbaka och på köpet få lite ödmjukare politiker?

    PS. Det var till och med generaldirektörren på skatteverket som sade, "skatteverket har alltid rätt". Tro fan det med de resurserna de har. :-)

    /Henrico

    SvaraRadera
  2. Jag tittade på andra avsnittet av "Världens bästa skitskola" ikväll. Där tittade man bland annat på friskolorna.

    Nu är jag för friskola för jag anser att skolorna ska kunna profilera sig, vilket ofta kan bli svårt i en kommunal skola. Jag har tidigare också tyckt att visst kan de få ta ut en viss vinst, bara det är bra undervisning med hög kvalitet. Vår egen kära svärson är lärare på en friskola (mellan-och högstadie)och jag litar fullständigt på hans ord när han säger att de har en bra undervisning med hög kvalitet.

    Nu tittade man på gymnasieskolor. Vi har tydligen fyra stora aktörer på den marknaden. Det var skrämmande vilka vinster de tog ut. Ett bolag med två ägare plockade ut en kvarts miljard! i vinst nu senast när de sålde sin skola. Den ena av ägarna var en kommunpolitiker (S). De tittade även på John Baurgymnasierna som är en av de största i landet. Man intervjuade ungdomar i Sundsvall som gick på JB-gymnasiet där. Ungdomarna använde uttryck som skitskola, de avrådde sina kompisar att söka till JB, de ångrade själva att de sökt dit.

    Så på den timmen jag tittade ändrade jag inställning totalt. Det får inte vara legalt att ta ut vinster (om man inte återinvesterar) ifrån sådan verksamhet. Det här måste vi lagstadga om. Vad jag förstod så är Sverige det ENDA land i världen som tillåter att man plockar ut vinster från skolor. Tacka sjutton för att vi då dra till oss giriga aktörer.

    Nu måste det bli rättning i leden och ordning på torpet!

    SvaraRadera
  3. Henrico .. jag begär inte mycket, men någon form av kompetenskrav för att hamna på valbar plats på röstsedlarna skulle inte vara fel.

    Cicki .. för mig handlar det om två olika saker.

    Jag är helt för valmöjligheter både privata och kommunala. Det finns till exempel elever med särskilda behov som behöver undervisning som inte finns inom kommunen. Det finns vård som är bättre och har kortare köer och omsorg som är av högre kvalitet.

    Men de vansinniga vinsterna är jag starkt emot. De är en följd av inkompetenta upphandlingar där avtalen inte är tydliga och uppdraget inte är tydligt formulerat.

    När det gäller upphandlingar som handlar om vägar, teknik, byggande osv osv är avtalen genomarbetade och tydliga med viten vid förseningar eller andra fel .. men när det gäller människor så går det tydligen bra att godta vad som helst bara för att slippa göra det själv.

    Ansvaret är helt och hållet tillståndsgivarnas och kommunernas, det är de som öppnat dörrarna på vid gavel för riskkapitalisterna genom att inte kräva någonting för pengarna!!

    SvaraRadera
  4. Det är precis så jag också tänker. Det är synd att de dåliga exemplen lyfts fram som det enda allenarådande. Det finns ju väldigt många bra friskolor där man jobbar mycket seriöst. Förhoppningsvis kanske man tittar på det också i serien "Världens bästa skitskola".

    SvaraRadera