fredag 16 december 2011

Det borde ha varit självklart ..


.. att Kd var partiet för dem som saknar egna röster. ”Verklighetens folk” .. alla dessa mina minsta, som det så vackert heter någonstans i den heliga boken.

Personligen brinner jag för just de här grupperna, de äldre med kroppar som inte längre fungerar och som aldrig får gå ut. De dementa som inte bara fråntas sina minnen och sin personlighet utan också sin värdighet och sitt människovärde. De handikappade som får tillbringa sina liv i ensamhet och isolering bara för att de kan ”föra en gaffel till munnen” och de psykiskt funktionshindrade som samhället varken vill ha eller har förmåga att se.

Människor som får nöja sig med förvaring .. och förväntas känna tacksamhet.

Människor vars personliga integritet kränks av myndigheternas tidtagarur där varje toalettbesök antecknas, varje måltid detaljstuderas, varje ”kroppsnära kontakt” tidsberäknas och där behovet av kommunikation antecknas för varje möte med ”tredje person”.

Väljare som i många fall inte kan välja själva och därmed är helt ointressanta.

Liv som inte anses värda att leva på samma villkor som vi andra.

Jag har varit så besviken på Kd och Göran Hägglund! Jag tyckte att han var den mest ärliga och sympatiska politiker vi har .. men var det bara tomma ord det han sa? Är medmänsklighet inte värd mer än en ministerpost?? För så ser det ut för en vanlig väljare som inte är insatt i det politiska maktspelet.

Vi kanske ska känna tacksamhet mot Håkan Juholt som öppnat våra ögon och visat på tomheten bakom politikernas budskap och på den makt olika ”falanger” kan ha över den framförda politiken?

Nu misslyckades tydligen Mats Odell med sitt försök att erövra partiledarposten och kanske kan hans avgång från partitoppen innebära en större frihet för partiet att lämna de gamla frikyrkliga stofilernas tillbakablickande drömmar? Jag hoppas det .. vi behöver ett enda parti som tar sig an de små frågorna som är så otroligt viktiga för att de mest beroende människorna ska få värdiga liv.

Jag ser att David Lega .. en av mina hjältar .. tippas bli ett nytt toppnamn i partiledningen. Åh, vad jag hoppas det blir så!

Kanske, kanske .. kan det betyda att ”verklighetens folk” med fel och brister, äntligen kan få en röst som gör att de kan göra sig hörda.

Är valet av David Lega ett steg i den riktningen, kan Göran Hägglund spotta upp sig nu när Mats Odell och hans moralkonservativa anhängare drar sig tillbaka .. ja, då kan jag tänka mig att stödrösta på Kd i kommande val.

Sedan får framtiden utvisa hur det blir, men det här är nog sista chansen jag ger Göran Hägglund.

Men OM just MINA frågor hamnar bland de frågor som Kd kommer att driva i framtiden så får ni akta er!! Jag kommer att tjata, nöta och KRÄVA att ni gör gemensam sak med mig!

För ett samhälle är aldrig bättre än hur det behandlar dem som saknar egna röster!! 

DN, DN, DN, DN, SvD, SvDAB, AB, Expr., Expr.,

5 kommentarer:

  1. Visst är det så och tyvärr visar ju även Kristdemokraterna att makten är viktigare än empatin för dom svagaste och det är nog inte så mycket Hägglund som Maria Larssons fel som verkar var en människa utan någon som helst empati. Se bara hur hon behandlade de som tagits från sina föräldrar och vanvårdats eller äldreomsorgsskandalerna nu på sista tiden. Själva ser dom till att kompensera sig så bra ekonomiskt att dom aldrig ska hamna där själva.

    Visst ska vi hoppas på David Lega men man blir cynisk när man blir äldre och frågan är om någon kan ändra systemet inifrån utan att det är yttre påverkan som kan ge resultat.

    I Kalmar läns landsting där en av Juholts bästa kompisar är högste politisk chef frossar dom i alla fall i snittar och champagne på sina konferensen samtidigt som patienterna får gammal mat. Något är mycket snett i dagens Sverige där alla som har makt verkar missköta densamma.

    SvaraRadera
  2. De som missade dagens Studio Ett kan höra debatt och ett inslag med Rickard Larsson, 96 år.

    Det är värt tiden det tar att lyssna på.

    SvaraRadera
  3. Nils Dacke .. du har så rätt, med åren så inser man att det inte är så stor idé att hoppas på oegennyttighet från någon.

    Men å andra sidan .. det är gratis att hoppas och det skadar ju ingen .. så liiiite önskningar och hopp försöker jag lyxa till vardagen med.

    Men det är som Johan W skriver, viktigare att klamra sig fast vid sina egna maktpositioner och guldkantade avtal än att slänga bort pengar på människor som inte ens kan gå till valurnorna eller kryssa i en valsedel själva.

    Det enda de kan användas till är som tårdrypande exempel i en valrörelse. :-p

    Johan .. tack, jag lider just nu av julfrosseri efter ett avätet julbord så jag bänkar mig direkt!

    SvaraRadera
  4. Det här talet om valfrihet, det tror jag är rent lurendrejeri.

    Min erfarenhet, som kund, är inte att utförsäljningen av Apotek och av vårdcentraler, eller avregleringen av elmarknaden, har infriat några av de förhoppningar som förespeglades oss.

    Däremot har alla aktörerna på den här marknaden nu fått frikort att kunna säga: Passar inte vår service så välj någon annan!

    Och det är jag rädd för att vi kommer att få se i vårdbranschen också.

    Både kvarvarande kommunala vårdgivare och de utsålda kommer att kunna säga så, att ställa krav kommer alltid att kunna bemötas med "passar inte galoscherna så hitta nån annan som vill göra dig till viljes!"

    Det gäller inte minst sådant som egentligen är lagstiftat, t.ex rättigheter för minoriteter och handikappade.

    SvaraRadera
  5. Ja.

    Det blir de mest hjälpbehövande som upptäcker att de fått Svartepetter, så klart.

    SvaraRadera