måndag 19 december 2011

Helvetet på jorden måste vara ..

.. ett större livsmedelstempel eller varuhus dagarna före jul!


Jag handlar alltid allt det där som "håller sig" i god tid .. i dag till exempel. Resten, mjölk, grädde och sådant som det är lite petigare med, får Maken handla lite närmare det totala kaoset .. han är morgonpiggare än jag.


I dag gick det ju i alla fall an, jag klarade mig med förståndet i behåll till skillnad mot ett annat år när jag drabbades av panik mitt i trängseln och övergav min fullastade kundvagn mitt i röran och stack hem.


Det är ju förfärligt egentligen och jag ber så hemskt mycket om ursäkt så här några år i efterhand och beklagar det besvär som jag måste ha ställt till med när affären stängde och någon stackare fick packa upp allting efter mig!


Förlåt, förlåt, förlåt .. jag ska ALDRIG göra så mer!!


Men tänk, om det riktiga helvetet också ser ut på det här viset??


Ett jättelikt köpcenter dit vi förpassas om vi inte sköter oss?? En plats där det ständigt är dagarna före jul och alla syndare måste handla julklappar och råvaror till ett julbord innan affärerna stänger.


Om och om igen!


I evigheters evigheter?


Bara tanken på risken får mig att på stående fot bestämma att jag ska vara hur snäll och vänlig som helst i resten av mitt liv. Aldrig mer ska jag låta mig provoceras eller reta upp mig, jag lovar!


Bara jag slipper dömas till en evig trängsel bland hyllorna på Coop eller annan större livsmedelsaffär där jag skulle få trängas med lögnare, bedragare, kriminella, självgoda mobbare, cyniska och beräknande journalister, långfingrade kommunalpolitiker och annat löst folk som levt med fingrarna i andras fickor .. jag ryser vid blotta tanken.


Från och med nu ska jag försöka skriva om trevliga saker .. kakrecept, blommor och små gulliga kattungar .. på ett snäll och menlöst sätt.


DN,

6 kommentarer:

  1. Ja, det är faktiskt förfärligt. Jag avskyr trängsel så det var redan på gränsen för mig idag förmiddagstid i ett mellansvenskt köptempel. Hur kan det vara så mycket folk på shopping före lunch en vanlig arbetsdag?
    Hellre skärselden än ett sånt helvete.

    SvaraRadera
  2. Kusinen från landet19/12/11 16:30

    Helvetet för mig är en fullsmockad Finlandsfärja, där man stod inklämd i en kö rätt igenom hela taxfree-shopen och inte KUNDE göra någon utflykt åt något håll, utan snällt fick nöja sig med vad man nådde från kön. När vi närmade oss kassan pratade folk framför och bakom mig snällt och lugnande med mig, och när jag skulle öppna portmonän och darrade så pengarna flög åt alla håll och jag sade "Jag klarar inte det här!" sade kassörskan lika snällt och lugnande: "Men det gör jag!"

    Huga! Det ligger 30 år bakåt i tiden, men jag ryser fortfarande vid tanken!

    SvaraRadera
  3. Kusinen från landet19/12/11 16:30

    Helvetet för mig är en fullsmockad Finlandsfärja, där man stod inklämd i en kö rätt igenom hela taxfree-shopen och inte KUNDE göra någon utflykt åt något håll, utan snällt fick nöja sig med vad man nådde från kön. När vi närmade oss kassan pratade folk framför och bakom mig snällt och lugnande med mig, och när jag skulle öppna portmonän och darrade så pengarna flög åt alla håll och jag sade "Jag klarar inte det här!" sade kassörskan lika snällt och lugnande: "Men det gör jag!"

    Huga! Det ligger 30 år bakåt i tiden, men jag ryser fortfarande vid tanken!

    SvaraRadera
  4. Det gör du INTE- slutar skriva "vasst" å´underfundigt!=/

    Det händer att jag öht inte går in på affärn ibland=) Jag behöver bara säga " Har vi bråttom idag? eller ska vi gå in å så kommer det att vara en massa folk som jag känner...."

    Då galopperar maken in å attackhandlar nödtorftet.
    ICA maxi är ju så djävla stort åxå så man måste ha kateter å dropp för å göra en seriös runda!

    SvaraRadera
  5. Tänk om, Gud förbjude, Juholt fanns där med dig i den där eviga julhandeln.

    Själv hade jag ett alldeles eget psykbryt vid datorn när jag brottades med biljettköp hos SJ. Det slutade med ett antal knytnävsslag i datorbordet, ett ordentligt hjärnsläpp, gråt-och skrik-attack, be-sambon-fara-åt-helvete och telefonsupport med Handelsbanken. Nu är biljetterna landade och betalda, sambon och jag är vänner igen och allt är som vanligt.

    Vi ska handla vår julmat på onsdag. Håll i hatten!

    SvaraRadera
  6. "Helveter på jorden", åtminstone i mitten av 80-talet, var en inköpsrunda i ett av Pekings varuhus. Ett myller av människor, få varor att handla, mest örter och droger, stickade angorakoftor och sidenvaror av alla de slag. Att det var trångt och bökigt var en sak, men det värsta var stanken av otvättade människokroppar som blev näst intill outhärdlig. Alltså dubbelt upp. Trängsel och stank! Att herr Ågren gjorde besök i oss västerlänningar behöver knappast nämnas. Säkert är det bättre i dag. Dusch och deodorant har ju sent omsider gjort sitt intåg även i detta land.

    SvaraRadera