tisdag 6 december 2011

Jag kanske skulle ha trott på EU som idé ..


.. om jag trott på människan som en oegennyttig och god varelse och politikerna som grädden av detta.

Men europrojektet? Ett politiskt uppbyggt ekonomiskt system i hela Europa .. hur kunde någon tro på det efter att ha följt sina egna, inhemska politikers krumsprång?

Vi behöver inte gå längre än till Göteborg för att se vad som händer när ett gäng politiker satsar stora summor på ett prestigeprojekt som består av ”politiskt önsketänkande, fiffel, flashigt förpackat flum och usel uppföljning” .. så är det lätt att förstå vad vi har lagt i händerna på en ännu större grupp politiker från Europas alla hörn.

En finansiell bomb .. (som kan framkalla en härdsmälta, som någon uttryckte det) .. som kan förändra livsförutsättningarna för oss alla. Jag sover inte gott om nätterna när jag tänker på det.

Det finns de som ivrar för att vårt land ska kliva in och ta ansvar för de länder som levt på lånade pengar och överutnyttjat eurosamarbetet, för att rädda den valuta som orsakat hela sammanbrottet och som KANSKE kan överleva ett tag till .. och när jag tänker på det är det till och med svårt att somna?

Det värsta är att vi vanliga människor VET för lite. Vi kan väl ana att det finns en hel del som vi INTE vet och inte får veta, vilket gör att vi inte kan förbereda oss på vad som kan hända, hur det kan drabba oss eller hur vi ska göra för att skydda oss? De som vet har säkert också helt klart för sig vad som är förmånligast att göra .. och har väl förmodligen redan gjort det?

Vad spelar det för roll om jag planerat min ekonomi, sparat och gnetat för att få ihop en buffert och en trygghet, om glada amatörer anser att Sverige ska vara med och ytterligare blåsa upp den bubbla som behövs för att Euron ska klara sig .. ett litet tag till?

Det var väl något liknande som hände på den amerikanska bolånemarknaden innan hela korthuset föll samman?

Politiker fattar beslut, pytsar ut miljoner och miljarder och till skillnad från oss vanliga dödliga som måste ta ansvar för vad vi gör, så upphör deras intresse för vad som händer med pengarna så fort de förts över till ett annat konto. Vi ser det här hemma med riskkapitalbolag som Carema, där kommunerna förnöjda glömmer sitt uppföljningsansvar för de äldre som de ”gjort sig av med”, i Göteborg där kommunpolitikerna glatt fortsatt att betala ut skattemiljoner till projektet ”Upp” utan att för ett ögonblick fråga sig vart pengarna tar vägen och i många, många andra kommuner där skattemedel runnit ut på ett helt annat ställe än det var menat.

Det är ingen större skillnad på kommunpolitiker i Sverige och makthavare i Bryssel, tro inte det.

Grekland framhålls som ett exempel på hur det kan gå när vikten av att bli vald och få stanna kvar vid skattkistan är viktigare än att ekonomin går ihop. Löften till folket delas ut .. utan att de ekonomiska förutsättningarna finns, det lånas tills det inte längre finns några lån att få och människor som förlitat sig till att vardagen alltid ska se likadan ut, upptäcker plötsligt att alla förutsättning försvunnit.

Min absoluta mardröm är att våra politiker smyger in oss i förpliktelser och åtaganden i eurosamarbetet utan att vi vet om det.

Jag mår rent av illa när jag tänker på vad som kan hända om euron faller .. eller om den får blåsas upp ett varv till.

Allt det vi tycker är dåligt nu .. ”pensionärsskatt”, utförsäkringar, fas3-arbeten, åldringsvården, järnvägen osv, osv .. kan kanske lätt och mycket snabbt bli saker som vi minns med vemod och längtan?

Hur överlevnadsbara är vi om alla förutsättningar ändras och vi enbart måste förlita oss till oss själva för att överleva??

Jag önskar att jag var ett ekonomiskt geni så jag kunde göra något genialiskt som åtminstone kunde skydda min egen familj om det värsta skulle inträffa ..

.. och jag önskar att jag var mer insatt så att jag åtminstone visste vad jag ska vara rädd för? 

4 kommentarer:

  1. Lustigt nog brukar jag använda samma funderingar till att påpeka för mina vänsterpartistiska vänner varför inte deras politik skulle gå ihop. Människan är inte perfekt och god vilket tvingar dem i slutändan att ta till våldshandlingar för att rätta in alla i leden.

    Och jag gillar ändå EU och EMU:s grundtankar, så jag är till viss del lika blind. Fördelen är att de aldrig påtalat det för mig i våra diskussioner :) Väldigt intressanta inlägg.

    SvaraRadera
  2. Sverige är enormt exportberoende, framför allt export till EU-länderna. Vi är inte Norge med egen olja så vi har inte råd att stå utanför EU och det har också visat sig under senare "goda" år.

    Kina önskar sig idag en tredje valuta förutom US-dollarn och ser på Euron med mycket blida ögon som en motvikt. Och Kina väger tungt!

    Jag tror på Euron men alla barn i början och om man kan strukturera upp Euro-länderna kommer det att bli en alldeles utmärkt lösning i det långa loppet men det kommer att ta tid. Jag tror inte att alla länder kommer att vara med "in the long run" men så är det med alla nystarter, det måste stötas och blötas först för att "slipa av de vassa kanterna".

    Nu är jag urless på alla domedagsprofetior och svartmålningar i pressen. Ibland tror jag att man skapar en onödig panik och därmed nedgång.

    Låt oss avvakta och se tiden an! /G

    SvaraRadera
  3. Jag tror på EU projekt just för att människan inte är en oegennyttig och god varelse. Just av den anledningen så tror jag också att insyn och kontroll måste öka. Man ska ju inte kunna luras så som Grekland gjorde.
    Idag måste ju Frankrike och Tyskland samarbeta. inte börja skramla med vapen som de gjort så många gånger genom historien.

    SvaraRadera