lördag 27 mars 2010

Nu krånglar det till sig igen ..

.. i natt är det dags att ställa fram klockan en timme till sommartid. Det betyder att oavsett när jag kliver upp i morgon så gör jag det en timme tidigare än jag skulle ha gjort???

Det är ju förfärligt .. för den här årstiden är jag så in till döden trött och seg att jag skulle kunna sova dygnet runt .. oavsett vad klockan visar på.

Normalt sett sover jag så länge jag kan på en söndagmorgon .. men nu sover jag alltså en timme mindre även om jag sover mer än normalt?? Eller hur det nu blir??

Sedan stundar ett par förvirrade veckor när jag hela tiden kommer att leva med två tider. Den som klockan visar och den som det egentligen är! När sedan de båda tiderna sammarfaller till en begriplig tid så kommer en tid av tidsmässigt lugn innan tiden än en gång delar på sig och jag får sova en timme MER än jag egentligen skulle ha gjort på söndagsmorgonen? Även om jag nu sover så länge jag kan??????

Inte undra på att vi nästan riskerar vår hälsa och ökar risken för hjärtinfarkt. Jag tror att det beror på att vi grubblar oss till ohälsa när vi balanserar medan tiden som var och tiden som är .. och hur vi ska förhålla oss till den???

Det här måste vara värre och farligare än alla resor vi tar över tidsgränserna och kommer fram i går fast vi åkte i morgon .. eller hur??

6 kommentarer:

  1. Håller fullständigt med!
    Jag observerar med glädje att du aldrig använder det förhatliga begreppet "vintertid".
    Det heter inte så!
    Dess korrekta namn är "normaltid", och den borde gälla året om.

    Det stora mysteriet är vem det är som får den där timmen vi alla förlorar på våren. Och när jag väl får reda på det skall jag börja kräva ränta på den, när vi får tillbaka den på hösten.


    Donk

    SvaraRadera
  2. Brukar ha klockan bredvid sängen inställd så att den går en timme före. På så vis blir det lättare att gå upp på helgerna. Har haft det så sedan förra skiftningen från sommartid till vintertid (eller normaltid, vad man nu vill kalla det) men frågan är om man ska ställa fram ytterligare en timme nu när den kommer att gå rätt?

    SvaraRadera
  3. Vem tar hand om den där timmen man sparar och hur förvarar man den.

    SvaraRadera
  4. bort med sommartid och använd normaltid året om.man blir ju så trött och det är alltid kallt på morgon när man ska till jobbet!jag åker 5.00 normaltid. nu blir det ju 4.00 usch usch........

    mia

    SvaraRadera
  5. Håller men så himla dumt...Normaltid ska vi a...sömnlös

    SvaraRadera
  6. Håller också med er:

    Om vi nu vet att det är 12 timmar den ljusa delen av dygnet och 12 den mörka (räknat i snitt över hela året) och när vi vrider klockan fram tll sommar tid på våren har vi alltså gjort 1 av 12 stegen till att byta dag mot natt eller tvärtom.

    Varför?

    Vilka jävla besparingar för samhället handlar det om?
    Varför kan ingen (av de som har beslutat om den här jävla cirkus med klockan fram och tillbaka) kan presentera fakta vad exact som det sparas på eller på vilket sätt blir det lägre energiförbrukning för samhället.

    Tror inte ett skit på det.

    Om det handlar om att få en extra timme ljus (som många tror vi får) då ska man vrida klockan fram sista Söndag i Oktober och tillbaka sista Söndag i Mars så vi får då "vinter" tid på vinter och "normal" tid på sommar då vi ändå har gott om ljusa timmar.

    SvaraRadera