torsdag 4 mars 2010

Mamma är bäst!!

Det blåser upprörda vindar runt RUT-avdraget och det är rätt intressant att se svenska folkets inställning till städjobb och de som utför dem.

Jag läser att RUT-avdraget har lägst stöd i åldersgruppen under 29 år. Det förvånar mig inte alls, för det är där jag oftast hör ropen .. "STÄDA ER EGEN SKIT!!".

Det är lite rörande och gulligt, men också lite beklämmande, när jag tänker på den mamma som står bakom dessa upprörda motståndare till städhjälp och RUT-avdrag.

För jag tror inte att jag har så fel om jag antar att det är HON som .. oavlönat ..städar deras skit???


Sanna Rayman har skrivit en tänkvärd artikel på Svd ledarsida i dag .."Att lära som man lever". Läs den!

3 kommentarer:

  1. Angående RUT - OM den som utför städningen har ekonomisk möjlighet att få sin egen städning utförd (nu sker det ju antagligen inte - likväl som målaren och bilmekanikern utför sitt eget) med RUT, så är det inte att betrakta som ett pig-jobb. Men om så inte vore, så skall det betraktas som klassbetingat.

    Sen får var och en bedöma om det hela är något för en politisk debatt.

    SvaraRadera
  2. Det jag tycker är lite obehagligt i den här debatten är det illa dolda föraktet mot hela den yrkeskår som arbetar inom ramarna för RUT och den helt annorlunda inställningen när det gäller ROT. Jag vill nästan gå så långt att jag anser att det gränsar förakt gentemot lågavlönade kvinnor .. de är tydligen de lägsta bland de lägsta .. grrr, nu hetsar jag upp mig igen!!

    SvaraRadera
  3. Och där är vi HELT överens...

    SvaraRadera