söndag 14 mars 2010

Politisk sörja ...

När det är valår måste det vara lönande att arbeta med statistik. Med jämna mellanrum publiceras det senaste i procentväg följt av analyser och debattartiklar .. med ungefär samma innehåll. Det senaste resultatet är att oppositionen leder med 50,5% över Alliansens 45,2% och att Sd och Kd har hamnat utanför 4%-strecket.

Det är trist med bara två alternativ i valet, tycker jag. Alltihop har grötat ihop sig till en grå sörja .. ungefär som när barn målar med för många olika färger, det blir bara röra och kladd av det hela.

Det finns inga sossar mer .. det enda jag kan se är ett gäng maktsugna karriärister som vuxit upp i en politisk "gated community" dit inga "vanliga svennar" bereds tillträde. Inför valet försöker de kommunicera med folket på folkets vis .. vilket ger ganska märkliga effekter. Det kan i och för sig vara väldigt roande och underhållande att se hur de överskattar sin egen kompetens och underskattar befolkningens .. med skrattet har en bitter underton.

Jag gör som Maud Olofsson .. jag saknar också Maria Wetterstrand, fast kanske av andra orsaker .. och allra mest saknar jag Birger Schlaug! Miljöpartiet har blivit så vagt ideologiskt och så tydligt villiga att offra allt för makten att det inte längre är ett alternativ för mig.

Därmed vill jag inte påstå att det finns större folklig förankring hos Alliansen. Många av mandatperiodens misstag hade kunnat undvikas om det funnits en bättre förståelse för hur livet egentligen fungerar för den vanliga människan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar