Nu höjs röster för att även bilar bör få köra mot rött ljus när de gör en högersväng. När det gällde cyklar var ett av argumenten att de redan bröt mot lagen vid rödljus och enkelriktat och det därför var bättre att "under ordnade former se till att det blir lagligt".
Då vill jag slå ett slag för avskaffandet av Herr Gårman!!
Christian Juul, ordförande i Cykelfrämjandet förespråkar nya lagar för cyklister med bland annat motiveringen .. "Det är frustrerande att i hög fart tvingas stanna vid ett rödljus, trots att man kan svänga höger utan problem."
Har Christian Juul den blekaste aning om hur frustrerande det är för en fotgängare att stå vid trottoarkanten och fånstirra på en röd Herr Gårman, trots att det inte finns en bilist inom synhåll? Här kan man verkligen tala om att det är befogat att ändra på lagen därför att så många bryter mot den!
Nej, avskaffa Herr Gårman så blir vi alla laglydiga och så slipper vi dessutom fler diskussioner om FRU Gårman. Något som brukar dyka upp vid nyhetstorka eller feministiska debatter.
Att behöva stanna vid rödljus när man som bilist "i hög fart tvingas stanna vid ett rödljus, trots att man kan svänga höger utan problem" är också frustrerande och att stanna vid rödljus över huvudtaget när man kör igen en stad mitt i natten är bortom alla gränser frustrerande.
Varför inte avskaffa rödljus??
Och övergångsställen som bara blir dödsfällor när nu bilister och cyklar kan dyka upp från alla håll, trots att en Herr Gårman helt falskt står och bjuder in till övergång?
Herr Gårman blir då lika oärlig som Jultomten och bör genast plockas bort från trafikundervisningen på dagis och i skolor.
Jag tycker att det är en intressant tanke det där med att göra saker och ting lagliga bara för att vi i alla fall bryter mot reglerna. Det borde kunna utvecklas på något sätt, nu när det kanske skapas ett prejudikat??
Hastighetsregler till exempel? Vem vill inte bryta dem? En massa frustrerande begränsningar när kommer i hög fart genom små hindrande samhällen eller bostadsområden. Avskaffa genast hastighetsbegränsningar .. vi bryter ju ändå mot dem dagligen, eller hur?
Svartarbete är ju också väldigt populärt att utföra olagligt .. det är ju rent av frustrerande att hindras av arbetsgivaravgifter och skatter när man fått lite flyt på intäktssidan, eller hur??
Väldigt många ägnar sig åt det i större eller mindre skala .. då borde det väl vara bättre att "under ordnade förhållanden se till att det blir lagligt"?
Om vi gör så att alla lagar, regler och förordningar som mer än 50% av Stockholms befolkning bryter mot blir lagliga så har vi ju en passande måttstock för resten av landet. Det är bara att lusläsa statistiken och så anpassar vi ALLA lagar till den.
För visst är det rimligt att hela landet ska anpassa sig till den röriga och svårhanterliga miljön i vår huvudstad. Fattas bara annat!
AB, AB, AB, DN, SvD
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga lagar eller förordningar.
SvaraRaderaWow, vilken svindlande tanke.
ANARKI ju! =)))
Libra .. nej, nej, nej .. inte ANARKI! Vi ska naturligtvis ha kvar de lagar och förordningar som majoriteten faktiskt följer.
SvaraRaderaVilka det nu är??
Men det kan nog Aftonbladet skriva en artikelserie om så vi vet hur vi ska förhåll oss?
Det är en märklig logik. Avskaffa alla lagar som många bryter mot. Hur tänker man då? Och varför ska det bara gälla trafiken?
SvaraRaderaVill man förändra lagar bör man nog ha bättre argument än att många bryter mot dem och att de är frustrerande. Några sakskäl, kanske?
Infrastrukturminister = Kaosstrukturminister
SvaraRaderaTack för en bra kommentar för någon struktur i trafiken skapar inte detta kaosförslag. Typiskt förslag från en minister som inte har förankring i vanligt folks verkliga vardag. Tänk på att det finns andra i Sverige som klarar av att cykla och köra bil på ett normal sätt än detta idotiska förslag. Väntar bara med att hon och hennes gelikar tycker att det vore toppen om man fick sykla och gå hur man ville på motorvägarna oxå.
Ska Herr Gårman bort så skall vi leta fram hans kära Fru Gårman också och skrota henne med - trots allt måste vi tänka på genusperspektivet.
SvaraRadera