torsdag 2 juni 2011

Om du dansar med djävulen?

Jan Helin håller ett flammande försvarstal gällande AB:s agerande i samband med tidningens granskning av kungens förehavanden.

"Om vi inte vågar bör vi byta jobb" .. skriver han, samtidigt som han erkänner att det "är en korrekt iakttagelse" att det är "osmakligt, skandalöst och motbjudande att ge gangsters medieutrymme".

"Med tanke på Mille Markovic historia finns alla skäl att förhålla sig skeptisk till honom som person och källa" .. skriver Jan Helin. Men .. de omtalade bilderna FINNS! Aftonbladets reportrar har själva sett dem, men inte fått tillgång till dem och alltså inte kunnat fastställa äktheten.

Alltså .. som jag förstår det hela .. Aftonbladet bygger sin granskning av kungen på en källa som de själva förhåller sig skeptiska till och anser att det är osmakligt, skandalöst och motbjudande att ge medieutrymme? Som stöd för denne opålitliga persons uttalanden hävdar man att det finns bilder som man sett, men inte kan garantera är äkta?

Men eftersom de visats av en opålitlig person som vägrar låta dem granska dem så känner de sig ändå tvingade att påtala att de finns och publicera de anklagelser som skulle vara berättigade OM de skulle vara äkta?

Men är de inte äkta så är det inte så konstigt eftersom Jan Helin erkänner att det finns alla skäl att förhålla sig skeptisk till ägaren av bilderna, både som person och källa??

Jag måste erkänna att jag känner mig lätt förvirrad?

Jan Helin anser att alla uppgifter från den opålitliga källan bör publiceras, eftersom "om vi inte vågar bör vi byta jobb"? Och OM det skulle visa sig att Mille Markovic är precis så opålitlig som person och källa som Jan Helin misstänker .. så är det helt och hållet hans fel om AB:s grävande journalister upplevs som "dyngspridare".

Det är lite svårt att hänga med i svängarna ibland, eller hur?

Men jag känner igen konceptet. Något liknande dök upp när protesterna mot Aftonbladets hantering av Sven-Otto Littorin började bli besvärande .. men i det här fallet är källan känd och namngiven.

Ja, Jan Helin får sköta sitt jobb hur han vill för min del, jag slutade köpa Aftonbladet för ett år sedan även om det händer att Maken får ett återfall någon söndag när det är han som köper tidningen. Men Jan Helin kan få ett gott råd av mig, även om det förmodligen varken är önskvärt eller välkommet.

Om du dansar med djävulen ska du vara väldigt säker på att det är du som för.

Annars kan det bli som i det gamla irländska ordspråket: "Djävulen gör en stege av din ryggrad - medan han plockar frukterna i helvetets trädgård".

Expr., DN, AB, AB, AB

6 kommentarer:

  1. Kusinen från landet2/6/11 11:37

    Beträffande dessa bilder som påstås finnas - själv är jag inte så vidare duktig när det gäller Photoshop, men det finns det andra som är, har jag förstått. Så nog finns det skäl att betvivla äktheten, och därmed enligt min mening synnerligen goda skäl att ge f-n i detta drev mot kungen.

    Jag beundrar din ork att läsa all skiten.

    SvaraRadera
  2. Värt att notera också är att AB säljer boken "Den ofrivillige monarken" på redaktionell plats. Detta är något jag aldrig upplevt tidigare.

    SvaraRadera
  3. @OldWolf .. jag har en obehaglig känsla av att Mille Markovic bok också kommer att finnas till försäljning på AB när den blir färdig. Trots att tidningen anser att det "finns alla skäl att förhålla sig skeptiskt till honom som person och källa" och trots att att de anser att det är "osmakligt, skandalöst och motbjudande att ge gangsters medieutrymme".

    @kusinen .. osmakligt är ordet, men om vi inte ifrågastätter så får kriminella stå oemotsagda i yttrandefrihetens namn.

    SvaraRadera
  4. Tack Anybody för att Du engagerar Dig! För om vi inte säger ifrån kommer kriminella typer tillåtas påverka vilket statsskick vi skall ha i Sverige!

    För medias och kriminellas styrning bevare oss milde herre Gud! /G

    SvaraRadera
  5. Jag har alltid fått en känsla av att Anybody är åt det frireligiösa hållet i stil med Knutby. Jag måste säga att mina farhågor nu blivit besannade.

    SvaraRadera
  6. @LabRat .. Jo du, HumanLabRat .. det är bäst du passar dig, annars kommer jag med hammaren en mörk natt! Halleluja .. ;-)

    Och den här kommentaren tolkar jag som att du sympatiserar med Jan Helin och inte ifrågasätter hans medarbetare Mille Markovic rätt att styra granskningen av kungen???

    SvaraRadera