fredag 9 april 2010

Bjästa .. en förfärlig historia.

Jag har aldrig tidigare varit med om något som upprört så många som programmet som Uppdrag Granskning gjorde om våldtäkten i Bjästa.

Ingenting som haft så många offer förutom ... naturligtvis .. den 14-åriga flicka som våldtogs och tvingades leva ett helt år som offer för förtal och utfrysning.

Ett helt samhälle anklagas och förödmjukas .. trots att större delen av befolkningen inte var medvetna om vad som hände ute på nätet eller bakom stängda dörrar.

En präst, som försökte och misslyckades med att vara en medkännande kyrkans man .. han lever nu i ett privat helvete.

Rektorn vid skolan och ordföranden i barn och utbildningsnämnden, som enligt svensk tradition försökte tiga ihjäl situationen .. får dödshot eller skrämmande mail som driver dem till sjukskrivning.

Ett helt kommunkontor får motta hotfulla anklagelser.

Skolområdeschefen, som försökte sitta på alla tillgängliga stolar och fördela ansvaret så långt från sig själv som möjligt .. är hårt ansatt och klamrar sig fast vid sin position.

En ung fritidsledare som, på eget initiativ, försökte gjuta olja på vågorna .. förlorade sitt arbete.

Och så gärningsmannen och hans bror som har sina namn, personuppgifter och foton spridda över internet för all framtid.

Det är ganska förfärligt, eller hur??

Och det som är mest förfärligt är att den mamman som startade denna förtalskampanj, som kontaktade Uppdrag Granskning, som spred namn, foton, falska anklagelser, rena lögner och piskade upp rena pöbelstämningen tillsammans med sin trogna vapendragare G****** ...

.. hon fortsätter fortfarande sin kampanj med samma hat, samma svaga argument och på samma osmakliga sätt .. utan att en enda gång tvingas stå till svars för hur det har drabbat alla andra.

Det har jag lite svårt att förstå??

6 kommentarer:

  1. Tack Anybody för att du formulerar på ett vettigt sätt!
    Tack för att du fokuserar på mammans osmakliga kampanj som har försatt en hel bygds heder i fokus!
    För mej är hela historien så obegriplig så jag känner att jag skulle vilja be dej gå vidare med dina tankar om tokerierna i Bjästa.
    Min högsta önskan är just nu att få skicka en vårblomma till flickan och hennes familj!

    SvaraRadera
  2. Den politiska ledningen av grundskolor går nästan alltid fria från allt. Det går inte att åtala dem vad de än gör, om det inte är olagligt. De har alltid gått till val för vad de gör.

    Låter det underligt? Men så är det.

    I Bjästa fallet har både skolan och ansvariga politiker fått allmänhetens vrede mot sig.

    Det är bra, kanske den bästa medicinen mot dålig ledning och ansvarslös styrning av verksamhet som är tvingande för eleverna.

    SvaraRadera
  3. Ja det hela är förfärligt, och det finns inga ord för det! Folk förvandlas alltså till pöbel så lätt och begår samma misstag som de nyss skrek att Oskar och hans "anhang" gjorde. Nu tycker jag faktiskt synd om folket där. En hel kommun får lida..och på nåt sätt tycker jag inte att ens en som våldtagit förtjänar detta!

    SvaraRadera
  4. Det framstår mer och mer för mig som att denna mamma är en riktig rättshaverist och att hon med sitt agerande är på god väg att förstöra livet för många unga. Jag tycker inte om FaceBook har aldrig gjort det och hatar de anonyma grupper som bildas och ombildas på de mest obskyra sätt - bland annat finns massor med hatbloggar.I detta fallet har man använt FB på alla sätt och sedan verkar den så kallade allmänheten många gånger sakna egen tankeverksamhet då man hoppar från ena sidan till andra när det gäller hatobjekten.
    Vuxnas beteenden och agerande eller brist på agerande i den här affären är mer än otäckt men jag tycker det är lite ynkligt att mailbomba kommunhuset och skolledningen i Bjästa för det sker givetvis anonymt liksom de fruktansvärda uttalanden som gjordes i UG - anonymt. Kräver man att de som framträder skall göra det i bild och namn (i mailväxling med vanligt namn) så kan det kanske ge den lilla tiden till eftertanke som behövs för att det man säger inte blir hur huvudlöst som helst.
    Det behövs säkert nya i så väl kommun som skolledning och i kyrkan för så aningslösa byråkrater skall inte ha hand om barns pedagogik och uppväxtmiljö - en miljö där man förbiser deras behov och trygghet.
    Jag funderar på mamman också, har hon fler barn hemma som hon har vårdnad om ? "Oskar" är omhändertagen det vet jag men den familjesituation som råder i hans familj är inte lämplig för någon. En mamma som är så blind för allt utom sig själv mår inte bra och kan inte vara lämplig vårdnadshavare i nuläget.
    Hon verkar omöjlig att stoppa men kan inte lagen om tvångsvård vara lämplig är min stilla undran.Det står bland annat i den lagen om att individen kan vårdas enligt den om "man kan anta att det föreligger en uppenbarlig risk för individens eget liv eller andras liv." Jag tycker faktiskt att detta passar in här, inte för att jag tror mamman skall mörda någon inte alls. Jag är däremot helt säker på att hon är på god väg att totalt förstöra livet för många unga däribland sina egna barn.
    Så här tänker jag och skulle jag få för mig att ta kontakt med någon myndighetsperson så gör jag det under eget namn och inte på en FB.lista eller under anonymitetens grå mantel.

    SvaraRadera
  5. En våldtäkt är alltid en rå och hemsk historia .. men det fanns en kort stund i Bjästa när allt hade kunnat gått mot en läkning för alla inblandade, när skolan kunde ha hanterat händelsen hjälpligt och när Bjästaborna i övrigt kunde ha gått skadeslösa.

    Det var när "Oskar" erkände övergreppet och uttalade ånger .. innan han kom hem och hans mamma "ställde allt tillrätta", som hon själv uttrycker det på nätet.

    Efter det är det hon som orkestrerat hela den här tillställningen, hållit i taktpinnen och utnyttjat det faktum att hälften (eller mer?) av Sveriges befolkning inte lever ute på internet. Det har varit en feg och ynklig kampanj för att anpassa barnets sanning och verklighet till mammas egen orimliga självbild som "Hot Mama" .. jämnårig med sina barn och deras vänner.

    Jag sökte .. och fann, en dypöl av hot, falska påståenden, manipulerade halvsanningar, ärekränkande uttalanden och mobb/pöbel av missledda människor som trodde att det de läste var sant.

    .. och det som är mest beklämmande är att det fortfarande finns de som lyssnar och låter sig utnyttjas.

    SvaraRadera
  6. Vän av ordning11/4/10 09:30

    Hanteringen av fritidsledaren strider mot grundlagen. Vi har en grundlagsskyddad rätt lämna uppgifter till media och ingen myndighet får söka efter källan!
    Därför hoppas jag att Siv Sandberg, kultur- och fritidschef i Örnsköldsviks kommun, blir åtalad för brott mot tryckfrihetsförordningen.

    SvaraRadera