lördag 1 oktober 2011

Fråga dig .. är någon IMPONERAD av mig?

Håkan Juholt har halkat runt som en smörklick i en stekpanna från sin första dag som partiledare. Det har inte varit lätt att förstå vad han vill, är på väg eller egentligen menar .. även om han har oupphörligen uttryckt det vältaligt, med många ord och med vackra liknelser.

Förvirringen och frustrationen har också varit stor bland sosse-bloggarna. NÄR kommer beskedet?? Besluten?? De faktiska framtidsvisionerna som vilar på stabil grund?? Hur ska vi hantera skuggbudgeten som verkar bli en skugga av allianspolitiken??

Men Håkan Juholt och vapendragaren Waiderlich glider vidare utan att någon vet vart eller varför.

Det känns både tragiskt och ostrukturerat och eftersom jag för ögonblicket själv har problem med mitt eget ledarskap över min bångstyriga Rackarkott så vill jag ställa upp och vidarebefordra följande visdomsord, som är en mycket fri tolkning av Hundcoachen Fredrik Steens betraktelser över ledarskap, ”Mycket kort om ledarskap”:

Att ta ledarskapet över en grupp eller en individ är inte så lätt. Däremot att få ledarskapet är inte så svårt om man behandlar dem på ett ärligt och bra sätt.


För att bli en bra ledare så måste man vara konsekvent, man måste vara ett stöd för dem man leder, man måste vara tydligt i det man säger och framför allt alltid fullfölja det man påbörjat.

Viktigt att skilja på är LEDARSKAP och LYDNAD. Man kan ha ett mycket bra ledarskap utan lydnad. Däremot en villkorslös, bra lydnad utan ledarskap är enligt min mening helt omöjlig. Ju bättre ledare jag är, desto mer kan jag hjälpa och stötta, desto mer kan jag lära och utnyttja allas resurser.

Konsekvens – det är ett ord som ofta används i ledarskapssammanhang.

Problemet är att det inte alls är ett bra ord, i alla fall inte som många tolkar och använder ordet. Konsekvent gör många så att de som de leder aldrig får agera förrän de lärt sig sitta tyst och lugnt och inte agera förrän på kommando. Detta gör många i tron att det är eller skapar ledarskap, när det i själva verket bara är en inlärning, ingenting annat. Den du leder lär sig att för att få mer frihet så måste den sitta och vara tyst först .. men förstår inte varför eller vart den ska ta vägen när kommandot ges.

Ställ dig själv frågan – är de jag leder imponerade av mig?

Blir det ärliga svaret nej så garanterar jag att de inte blir imponerade av dig bara för att de sitter lugna och tysta varje gång du öppnar munnen.

Nyckeln till bra ledarskap är konsekvens, vilket innebär att när du hävdar ditt ledarskap ska de du leder lyssna och förstå dig. Konsekvens innebär inte en massa tjat och gnäll i alla lägen. Låt människor vara som de är. Älska och tro på det du gör och låt alla känna det. Var rak och ärlig mot dem du leder, stötta dem och ställ dig frågan .. ÄR DE IMPONERADE AV MIG??

Om det känns förvirrande – så tänk på att i förvirringen tvingas man tänka själv.

(Är det någon som vet om paret Juholt/Waidelich har hund?? Så de har möjlighet att öva hemma, menar jag. Annars finns det säkert någon brukshundsklubb i närområdet som kan lära ut basic.)

SvD, DN, DN, AB, AB, Expr.

3 kommentarer:

  1. Möte hos social - demokraterna:

    Den store helgon och gudsförklarade Ledaren gör entré med orkester som spelar internationalen (våldsamma applåder)
    (total t6ysnad uppstår, när den store ledaren visar att nu skall han tala)

    Kamrater!!! vi social - demokrater tycker ..mummel mummel mummel..hmm mummel ..dumma ALLIANSEN (applåder)

    och så mummel mummel ..och inte som ALLIANSEN GÖR (applåder)

    och dessutom mummel mummel ..och DETTA kära kamrater står vi social - demokrater för... och inte som onda ALLIANSEN!!!

    (våldsamma maniska applåder)


    När man sedan frågar vad som sades på mötet svarar medlemmarna.. ehh ja han pratade om ehh...hmm... åhh jag vet "rättvisa solidaritet och jämlikhet"!!!


    *ridå =)

    SvaraRadera
  2. nattswe .. aj då, det där var så verklighetstroget att jag misstänker att jag har en infödd sosse i kommentarsfältet!!! :-D

    SvaraRadera
  3. satt faktiskt med på ett par fackmöten..tills jag gick ur och fixade bättre lön alldeles själv=)

    SvaraRadera