tisdag 11 januari 2011

Trygghet, tillit .. och svek.

Vi har en Irländsk Hittehund .. vår egen lilla Rackarkott, som Dottern kallade henne när hon först fick hela famnen full av sprattlande, ivrig, silkeslen päls.

Jag har lärt mig mer av henne på fyra månader än vad jag lärt mig under ett helt liv med hundar som haft en trygg och välordnad bakgrund.

Hon måste ha haft ett hem någon gång.

Hon måste också ha varit fången och bunden mer än en gång .. det förstod jag första gången när hon knipsade av kopplet av ren leda medan jag samtalade med en granne. En rutinhandling för henne .. en total överraskning för mig när jag upptäckte att min "kopplade" hund sysselsatte sig på egen tass medan hon väntade på att jag skulle rycka upp mig.

Människor har kastat saker på henne och åtminstone försökt slå henne med tillhyggen .. det förstod vi när vi försökte leka med en boll och när vi tog ner långa skohornet från hatthyllan. Hon blev obeskrivligt rädd och slängde sig skräckslaget platt till marken.

Hon har levt sitt liv som lösdrivande hund, varit hungrig och vet vad man använder en soptunna till. Hon blev infångad och förd till en uppsamlingsplats för upphittade hundar, där hon fick 5 dagar på sig innan döden. Hon räddades av entusiaster som bedömde att hon var värd en chans till och fördes till ett bättre och trevligare hundhem .. där man upptäckte att hon trots sin ynklighet var dräktig .. och där hon fick stanna tills hon och valparna kunde flygas till Sverige.

Där fick hon hon bo i en hemliknande miljö och hon vande sig .. och så kom vi.

Den som inte är van vid hundar skulle säkert sagt att hon var lycklig. Aldrig någonsin har vi haft en så kelig och glad hund och hon hälsade på ALLA med samma enorma entusiasm och tjänstvillighet. ALLA .. utan undantag.

Men .. hon var bara på besök.

Det var så många som brytt sig .. som gett henne vänlighet, värme och omvårdnad, men inget hade varit beständigt .. hon var fullständigt beredd att följa med vem som helst som tog tag i kopplet.

Först nu .. efter fyra månader .. är det VI som är hennes familj. Hon försöker inte längre entusiastiskt marknadsföra sig själv inför varje ny människa hon möter .. utan stannar lugnt hos oss ... att åka bil betyder inte längre bara skräcken för att åka BORT utan också lyckan över att åka HEM. Vi ser små skärvor av trygghet och tillit som kommer att byggas till något fantastiskt i framtiden.

Ett förbrukat förtroende, svek och avsaknad av trygghet är inte lätt att reparera. Det behöver man inte vara hund för att uppleva. Vi har alla något i vårt bagage som svider och gör ont .. och vi vet alla hur svårt det är att lita på någon som inte respekterat eller värdesatt det förtroende vi givit, eller hur?

Hur skulle det gått för vår Rackarkott om hon hade deltagit i SVT:s satsning "Huset fullt av hundar"?

Hon skulle förmodligen ha "gjort bra TV", kärlekstörstande, lekfull och tillgänglig som hon var. Men hon hade också blivit utröstad .. bortvald .. när hon stulit tillräckligt många mackor, bullar och tårtbitar. Bitit av tillräckligt många koppel, jagat för många katter och hundar, rymt genom rymningssäkra staket och reagerat med skräck för handlingar som vi tycker är fullständigt naturliga.

Vad hade det gjort med henne .. att bli sviken IGEN?? Hur många gånger orkar någon tro på svikna löften .. utan att ge upp?? Oavsett om man är människa eller hund?

Jag tycker att SVT:s nya programserie är en fullständigt vidrig idé och jag kan inte fatta hur Claudia Galli .. som ändå är hundmänniska med egna hundar .. kan ställa upp som programledare.

Vad är nästa steg undrar hundorganisationerna .. 6 hemlösa barn/ungdomar i ett familjehem som väljer "den bästa"???

Vem bryr sig om hur skadade individerna blir av svikna löften, missbrukat förtroende eller fråntagen trygghet .. bara det blir "bra TV"!!

10 kommentarer:

  1. Kusinen från landet11/1/11 10:51

    Jag har inte sett programmet, men din analys låter klockren!

    SvaraRadera
  2. Det värmer i hjärtat att läsa om er hund, som fått trygghet och kärlek! Jag läste om svt:s nya dokusåpa igår på facebook och jag blev så oerhört ARG! Hur kan man vara så profithungrig? Så omänsklig? Finns det inga gränser för vilka varelser man kan exploatera för vinnings skull??

    VIDRIGT!

    SvaraRadera
  3. Jag läste om detta idag och kan bara hålla med dig. Det låter så hemskt och cyniskt, att man ska rösta ut en stackars hund... :(

    SvaraRadera
  4. Fler har skrivit om detta dåliga tilltag....

    http://cattasbubbla.se/2011/01/10/huset-fullt-av-dumskallar/#comments

    SvaraRadera
  5. Claudia Galli vill synas i TV. I värsta fall är det så enkelt, även om jag hoppas att jag har fel.

    Helena B.

    SvaraRadera
  6. Tina Häll11/1/11 19:02

    Det värmer att läsa om din rackarkotte som kom hem till slut. Jag läste om programmet igår och la in på min facebooksida att jag är arg o f-bannad....ska försöka hitta det upprop som ska finnas där, undrar om Claudia Galli finns där, hoppas hon tänker till...

    SvaraRadera
  7. Vi tog också hand om en omplaceringshund som då inte gick att ha inomhus och det ända stället den kändes sig trygg i var i en bil!!!! Gick inte att klippa klor eller ta tag i den och uppenbarligen strykrädd och den kommer från Sverige..... så vi är inte så bra här heller ibland.

    Nu blev den här jaktsäsongen delvis insnöad men nästa är han nog klar och med ett självförtroende och tillit som en hund ska ha.

    Att SVT ska göra såpa på detta måste vara ett skämt.

    SvaraRadera
  8. Jag vet inte om det här programmet är inspelat och klart eller inte?? OM det inte är det så hoppas jag att man läst reaktionerna och lägger ner hela biddevitten!!

    Nils Dacke .. Vad spännande och vilken utmaning!! Tänk om ett år .. vilka fantastiska hundar vi kommer att ha .. då får du lova att lägga ut en bild .. :-)

    SvaraRadera
  9. Det som skrivs upplever jag vara upprepningar ur en smutskastningskampanj som fått medias stöd. Tokmycket av medias stöd då både dagstidningar m.fl. skriver om det motståndarsidan hävdar utan att ens kontrollera med SVT vad de har att säga. Skam tycker jag om så är! Och jag undrar uppriktigt hur många av motståndarna som satt sig in i MER än just propagandan mot? Tittar ni på alla sidor i sådana här debatter?

    Har du läst VAD SVT själva informerar om angående programmet? http://svt.se/2.134962/1.2291837/sa_gors_huset_fullt_av_hundar så skulle du ha upptäckt att det inte alls överensstämmer med vad aftonbladet och andra dagsgstidningar som tar in vinklade debattartiklar, nanmlisteinsamlare m.fl påstår..

    Eller vad Svenska kennelklubben som stödjer det skriver på sin sida? "http://kennet.skk.se/skk/innehall.aspx?ID=1142&Sprak=sv

    Citerar SKK:
    Vad tycker Svenska Kennelklubben om den negativa kritik som redan riktas mot programserien?
    Kritik är bra, om den är saklig och konstruktiv. I detta fall tycker vi det är mycket tråkigt att så många har kritiserat och dömt ut ett program på andras ogrundade påståenden och innan det ens har visats.

    Det är inte alltid de som låter mest, som har de korrekta svaren!

    Varken SKK eller Hundstallet har uppfattat att produktionsbolagen eller SVT medvetet skulle sända en familjeserie där djurskyddslagen åsidosätts och allra minst vilja utsätta hundar för onödigt lidande. Vi hade inte heller engagerat oss i serien om så hade varit fallet!

    Det slutliga valet av hund och familj, kommer SVT att skildra på sitt sätt. Viktigast är att rätt hund kommer till rätt familj, vare sig det är på TV eller i verkligheten!

    SvaraRadera
  10. Jag har läst allt som SVT skrivit om ”Huset fullt av hundar”. Jag har även läst SKKs ställningstagande och jag har läst SVTs chatt (17/1) där Peter Nyrén (SVT) och Hans Rosengren (SKK) svarade på frågor, och jag behöver inte läsa mer för att bli emot programmet.

    Vill här nämna ett av Hans Rosengren svar från chatten:

    Fråga från:
    ”Stefan: Varför är bara SKK och Hundstallet de enda organisationerna som tycker detta är en bra idé? Ömsesidiga styrelseledamöter, kanske?”

    Svar av:
    ”Hans Rosenberg: Jag uppfattar det som att vi har fått ta del av mer information än många andra. Vi har vägt för- och nackdelar och funnit att fördelarna väger över nackdelarna.”

    För mig personligen räcker det med att läsa vad SVT skriver och vad som sades i chatten för att inse att nackdelarna överväger fördelarna. Hans Rosenberg uppfattar det som att SKK har fått mer information än många andra, men jag behöver inte någon ytterligare information för att kunna ta ställning emot. Informationen från SVT och SVTs chatt ger mig tyvärr tillräckligt att vara negativ till.

    Här är ett gäng länkar för er som vill läsa mer:

    Vad SVT har att säga om programmet går att läsa här:
    www.svt.se/hund

    SVTs chatt 17/1 Peter Nyrén (SVT) och Hans Rosenberg (SKK) svarar på frågor:
    http://svt.se/2.134962/1.2302472/chatt_om_programmet

    Huset fullt av hundar - så här tycker SKK”:
    http://kennet.skk.se/skk/innehall.aspx?ID=1142&Sprak=sv

    Debattartikel av Ulf Uddman, Ordförande i Svenska Hundskyddsföreningen:
    http://svtdebatt.se/2011/01/bra-att-svt-ger-hundar-en-andra-chans/

    Debattartikel av Kristin Linderoth, Ansvarig för djurskyddsfrågor i SSU:s förbundsstyrelse:
    http://svtdebatt.se/2011/01/ssu-skamligt-att-svt-utnyttjar-hjalplosa-hundar-i-jakten-pa-tittare/

    Debattsvar av Peter Nyrén, programbeställare SVT:
    http://svtdebatt.se/2011/01/inga-hundar-riskerar-att-fara-illa-av-vart-program/

    Här finns samlad kritik mot programmet att läsa:
    http://hundifamiljen.weebly.com/index.html

    Här pågår en namninsamling för att stoppa programmet:
    http://www.namninsamling.com/site/get.asp?Huset_fullt_av_hundar
    Glöm inte att verifiera via mejl om du väljer att skriva på!

    Här hittas en av de FB-grupper som verkar för att stoppa programmet:
    http://www.facebook.com/#!/home.php?sk=group_169334609747424

    SKK skriver:

    ”Det är inte alltid de som låter mest, som har de korrekta svaren!”

    Nej, det är sant. Men, det är också sant att stora företag och organisationer inte alltid vet bäst.

    Till sist – en uppmaning:
    Läs allt och ta sedan ställning – och gör det gärna nu! Att vänta med eventuell kritik tills programmet visas hjälper nämligen inte hundarna som är med i det! Inspelningen pågår fortfarande!

    Om ni efter att ha läst allting är positiv till programmet så kan jag ju bara personligen beklaga, men jag respekterar det, eftersom ni då har ni tagit ställning efter att ha satt er in i debatten.

    Men, jag vill också ha respekt för att jag har satt mig in i debatten och tagit ställning emot.

    /Maria

    SvaraRadera