onsdag 23 mars 2011

Shopping-Chock eller Chock-Shopping??

Aj, a, aj, .. jag tror inte att det finns en muskel i min kropp som inte gör ont!! Det svider till och med i hårrötterna .. för att inte tala om ögonen och jag har förmodligen bränt hälften av mina hjärnceller i någon slags mental härdsmälta?

Förmodligen är det oundvikligt när två människor, med enbart en enda överväxel framåt, möts för gemensamma aktiviteter? Det blir full fart framåt .. rakt in i väggen!!

Sedan kan man naturligtvis göra det på olika sätt.

För min del började Londonresan med en så gott som tom väska med en vikt på drygt 2 kg och eftersom jag TYDLIGT informerat Granny om hur VIKTIGT det var att hålla sig UNDER 10 kg vid hemfärden .. så utgick jag från att meddelandet hade gått fram. Vem som helst kunde ha petat ikull mig med en fjäder när hennes väska vid invägningen .. vid AVFÄRDEN .. vägde 8,2 kg!!!

Efter att ha tillbringat hela första dagen med en yster Granntant som klev ut ur garderoben som en fullfjädrad Shopoholic redan en kvart efter ankomsten till storstaden, var min ångest inför hemfärden monumental och min nyfikenhet om vad som egentligen doldes i hennes gömmor gränslös.

På hotellrummet avslöjades att en kvinna från Karlstad aldrig reser utan nödvändigheter som två par vantar + halsduk + tjock extra tröja .. med tanke på miljöförstöring och eventuella nya istider? .. samt en hel del annat livsnödvändigt som t.ex saltvatten till håret och svenska veckotidningar. Extra glasögon är också ett måste och för säkerhets skull bör de förpackas i inbrottssäkert fodral i ett material som jag misstänker var rent gjutjärn .. av vikten att döma.

Jag fick ÅNGEST!!

Insåg att det vilade på mig att bereda plats för alla Grannyinköp som översteg hennes maxvikt på 10 kg!

Jag bevakade henne som en iller!

Vilket var dömt att misslyckas eftersom damen i fråga fullständigt löpte amok när vi kom till Camden Market och hon släpptes lös i utbudet av allt som man bara MÅSTE HA!

Dessutom försvårades mitt bevakningsuppdrag av hennes hjulförsedda väska som hon ömsom drog efter sig helt okontrollerat eller sköt framför sig som en vinglig murbräcka. Det var en giftig typ som attackerade och fällde allt löst och fast inom räckhåll medan ägarinnan var upptagen med annat. Av ren självbevarelsedrift var jag tvingad att hålla mig utom räckhåll för att inte drabbas av samma omilda öde som de andra stackars marknadsbesökarna.

Men visst, även jag är märkt av det röda monstret som låg i bakhåll på de mest oväntade platser på hotellrummet .. men lite småsår och hack i hälsenorna får man kanske räkna med?

Vi har gått, gått, gått. Shoppat halvt ihjäl oss .. och som om inte det räckte så var vi i vår utmattning tacksamma offer för försäljarna av diverse mirakelkrämer som fanns på shoppinggallerian nära hotellet .. vilket fick till följd att vi resten av kvällen var vackert insmorda, åtstramade och välsminkade på VÄNSTER sida av ansiktet, medan den högra fortfarande gjorde att man kände igen sig?

En intressant upplevelse?? Åjovars .. och DYR!!! En utmattad kvinna som passerat bästföredatum är ett lätt offer för en slipad försäljare måste jag erkänna .. lätt rodnande.

Vi har haft roligt. Blivit runda under fötterna av bara ETT glas vin .. vilket var tur med tanke på reskassan .. och rasade ihop i fnissande högar vid en ganska tidig timme första kvällen.

Andra kvällen undvek vi alkoholhaltiga drycker, eftersom vi båda insåg att vi då skulle ha däckat på plats mitt i den "crispy duck" som vi frossade i, men trots det var det med en viss svårighet vi navigerade "hem" med dagens fynd.

Vi kom på planet .. med nöd och näppe! Bagaget klarade invägningen efter det att Granny stoppat fickorna fulla med "gjutjärnsfodralet", kameran och alla andra lite tyngre grejor. Den halvfulla flaskan med saltvatten var dock svår att skiljas från och eftersom den obligatoriska terrorpåsen kostade ett pund, så bestämde sig Karlstadsdamen för att SMUGGLA in den dold bland sina underkläder!

Smart??

Knappast .. om man inte tycker att det är intressant att få sina ägodelar offentligt exponerade och genomsökta av en nitisk tulltjänsteman. Saltvattnet gick ett tragiskt öde till mötes, men OM tullaren hade fortsatt sin undersökning av innehållet och funnit den allra lilla minsta antydan till explosiva ämnen .. ja, då hade han hoppat över disken, fjättrat Granntantens armar på rygggen och SLIIIITIT av henne kläderna!!

Så förklarade han läget i alla fall .. och vi tittade storögt och intresserat på honom och utbrast unisont ... REALLY!!!

Det är gulligt med män som rodnar, det tycker i alla fall jag. Särskilt om de bär uniform!

Och vet ni .. VÅREN har kommit till London! Forsythian, körsbärsträden och andra buskar och träd BLOMMAR!

Gräsmattorna är GRÖNA!!

Daffodillerna står som spön i rabatterna och vi hade definitivt inte något behov av varken vantar, mössor, halsdukar eller extra varma tröjor.

AB, AB

6 kommentarer:

  1. Jag vill också tokshoppa på Camden Market!!
    Vad mysigt ni verkar ha haft!

    SvaraRadera
  2. @Mångmamma .. när man är ekonomisk, ordningssam, ansvarstagande och till hands jämt i vanliga fall .. DÅ är det nästan livsnödvändigt att få slippa vardagen och bli lite vansinnig under något/några dygn.

    Att bara få ta sig fram utan en tanke på något annat än sig själv och sina egna behov och önskemål är guld värt, eller hur? :-D

    SvaraRadera
  3. Vart tusan tog mitt svar vägen . Skit samma jag har länkat dig till mig. Det här var roligt och nästa gång(om det blir någon) så lovar jag att åka iklädd body och sockiplast och med tandborsten bakom örat.8-)

    SvaraRadera
  4. Kusinen från landet23/3/11 15:19

    Att döma av både din och Granntantens bloggar har ni haft precis så kul som ni förtjänar! :-)

    SvaraRadera
  5. Hahaha vad rolig du är!

    SvaraRadera