lördag 4 december 2010

5 getingar eller 5 plus, vill jag dela ut till ..

.. sossarna för sossesåpan som underhållit och roat i omkring ett år nu. Den har ALLT .. tragedi, drama, spänning, komik och fars .. möjligen är det liiiiite ont om kärlek och sex, men det kommer nya avsnitt hela tiden så jag ger inte upp hoppet.

Och nya delar är på gång redan i år, ser jag till min stora glädje och upphetsning .. jag kan nästan inte vänta, det här är min favoritunderhållning näst efter Greys Anathomy.

Kriskommisionens valanalys är föredömligt uppdelad i fyra delar .. och jag instämmer helt med Sanna Rayman .. det ska bli hur spännande som helst att få veta rubrikerna på de andra tre nu när del ett har titeln ..

Faktabaserade valanlysen!!

Det är ordförande Morgan Johansson som presenterar de FAKTA som bidrog till sossarnas magplask i september .. och först ut presenteras skatterna!! Fastighetsskatten och bensinskatten var BRA skatter som skrämde väljarna som i sin dumhet trodde att de var värre än de var.

Skatten på förmögna var däremot ett genidrag även om ingen visste vad det var .. för ingen av dem som skulle drabbas skulle ha röstat på sossarna i alla fall?? Enligt Ordförande Johansson!

Det rödgröna samarbetet var också bra! MEN väljarna begrep inte finessen i det hela och kanske tänker kriskommisionen i största hemlighet likadant som K-G Bergström .. partistyrelsen som tvingade Mona Sahlin att ta in Vänstern i rödgrönheten borde också ha tagit konsekvenserna och avgått.

I stället tog de en springnota och lämnade Mona Sahlin med disken.

Avgå borde också Urban Ahlin .. tycker man i Aftonbladet!! Han tog sig den stora friheten att uttrycka sin ärliga mening .. "vi (s) har ingen plan, ingenting, bara ett enda mål .. att säga NEJ och sänka regeringen med skandaler". SÅ får man inte göra .. säga vad man tycker .. avslöja TAKTIKEN!!! Till ett annat lands representant???

Men det ger ju onekligen ett nytt perspektiv på Littorinaffären och frågorna om varifrån Aftonbladet fick sina uppgifter och varför de publicerade så lövtunna, obestyrkta anklagelser???

FINANSKRISEN .. var också något som sänkte sossarna .. väljarna litade av någon anledning mer på regeringen och förstod sig inte på de rödgrönas fantastiska budget .. det vete sjutton om inte finanskrisen var ett påhitt av borgarna rent av .. en sammansvärjning?? Och här KAN man ju hoppas lite grand på nya avslöjanden från Wikileaks???

Och VÄLJARNA .. i det här fallet pensionärerna .. köpte inte skattesänkningar med 17 miljarder, av någon outgrundlig anledning?? Kanske berodde det på att pensionärerna insåg att de hade samma summa kvar i plånboken medan barnen fick skattesänkningar .. och tyckte det var bra??

Kanske tyckte landets alla förtidspensionärer att det var orättfärdigt att DE .. som ändå hade lägst pensioner ..skulle undantas från 17-miljardsregnet???

Jag har envist skrivit att sossarna är ett parti som strider för att föra tillbaka politiken till en tid och till villkor som inte längre finns. Nu skriver Aftonbladet att det är dags att komma "ut ur djungeln och sluta ta gårdagens strider" men jag tror att både jag och AB talar för döva öron ..

.. eftersom det verkar som om kriskommisionen kommit fram till att allt var bra tänkt, väl planerat och uträknat men att VÄLJARNA inte förstod det de fick höra!! Sammanfattningsvis var det tydligen väljarna som var för dumma???

Morgan Johansson har i alla fall bidragit med dagens guldkant och årets citat .. TACK Morgan för detta ..

"Om man inte är klok före,
är det bättre att vara klok efter,
än att inte vara klok alls!!!"

Vilket skarpsinne!! Jag ser ivrigt fram emot delarna 2, 3 och 4 i valanalysen""

4 kommentarer:

  1. Problemet är att de inte är "kloka alls"!

    SvaraRadera
  2. Tack anybody för ännu ett lysande mitt-i-pricken-inlägg. Du klär av sossarna i partiledningen inpå bara skinnet och det har de gjort sig väl förtjänta av.

    V

    SvaraRadera
  3. Men visst har vi sex och nuppa också i denna docusåpan. Glöm inte förra årets riksdagsman som omhändertogs av väktare då han häftigt berusad iklädd endast uppknäppt skjorta försökte banka sig in hos en kvinnlig partikamrat.Taktiken var att medan han dunkade på dörren mässade han"kn#lla, kn#lla, kn#lla..
    Så vitt jag vet har väl Ahlin väl anmälts för sexuella trakasserier av en kvinnlig arbetskollega. Det blev visst inget av den anmälan mer än att kvinnan förflyttades. Inget är som en stadig arbetarlem förstår du - ursäkta jag menar givetvis arbetaremedlem när det gäller sossarna.
    Tänk om man försökte att separera partiet och facket - det tror jag alla skulle tjäna på men det såger jag inte högt.Man är väl en oempatisk moderat. Hola!

    SvaraRadera
  4. Fantastisk sammanfattning av det som hänt!!

    SvaraRadera