lördag 11 december 2010

Ekonomisk krigföring, kapade konton, ockuperade banker .. ren stöld??

Jag tillhör den lilla skara som känner mig trygg om jag kan spara ett litet kapital för säkerhets skull.

Vi tillhör också dem som driver egen verksamhet och använder banken och andra företag som erbjuder tjänster för betalning och penningöverföring.

Banken och .. till exempel VISA, PayPal eller MasterCard .. arbetar tillsammans. Jag sätter in min lön på bankkontot och tar ut delar av den via mitt VISA-kort eller PayPal-betalningar för näthandel.

Det är ju inte direkt ovanligt och det är inte imponerande stora summor för någon annan än mig. Men jag skulle inte kunna överleva UTAN dem!!

Nu i Wikileakandes dagar har känslorna svallat när det gäller yttrandefriheten och USA:s försök att censurera nyhetförmedlarna. Läs debattartikeln av Mary X Jensen och Karl Sigfrid HÄR!

Stadsvetaren Hans Agné anser att öppenhet skapar en friare värld .. "Vill man att politiken ska tjäna allmänheten är insyn bra .." och Hans Rosén analyserar Openleaks som gör det USA borde ha gjort .. de analyserar och drar konsekvenserna av den senaste tidens händelser och .. försöker skapa ett samarbete mellan "den nya teknologins dynamiska kraft och traditionell publicistisk verksamhet med skydd inom existerande lagstiftning".

Jag tror att Wikileaks i sin nuvarande form förmodligen har spelat ut sin roll och att Julian Assange kommer att bli en martyr för gamla tidens företrädares rädsla för den nya tidens människor. Naturligtvis kommer han att bli utlämnad till Sverige, friad från våldtäktsanklagelserna, utlämnad till USA och bli åtalad och dömd för spioneri i en parodi på rättvisa som bara kan finna sin motsvarighet i t.ex Kina.

Han ensam .. trots att denna offentlighet av "hemliga" dokument inte hade varit möjlig utan ett samarbete med samtliga större nyhetsorganisationer. Men man kan ju inte fängsla varenda journalist och chefredaktör i världen och fortfarande kalla sig en demokrati ... tyvärr!

Jag skulle bli mycket förvånad om jag har fel!!

Men vad som VERKLIGEN förvånar mig är .. VARFÖR skriver inte media mer om att vinstdrivande företag som VISA, PayPal och MasterCard tydligen när som helst .. helt efter eget godtycke kan gå in och strypa betalningar till verksamheter som de för tillfället ogillar??

Verksamheter som blivit godkända som kunder och betalat för tjänsten!

Hur kan det komma sig att våra BANKER inte protesterar mot den här hanteringen?? Det är väl ändå från dem pengarna kommer och går??

Och vad händer om dessa företag som säljer tjänster för betalning och penningöverföring plötsligt skulle få för sig att djupt ogilla ett politiskt parti?? Kan det då vara möjligt att de stryper tillgången till ekonomiska medel över en valrörelse .. om "någon annan" trycker på, hotar eller betalar??

Tänk om de "ogillar" hela det land jag bor i??

Vad händer med de ekonomiska tillgångar som dessa företag helt självsvåldigt lagt rabarber på i avvaktan på att "någon" ska komma fram med en lagligt anledning till att de gör det??

Vad händer med MINA pengar om jag sympatiserar med FEL tankesätt, politiskt parti eller stöder FEL verksamheter??

Är det här början på en ny typ av krigföring .. med kontokortsindragning och ekonomisk ockupation???

1 kommentar:

  1. Helt klart är att vi i Europa behöver minst två egna kortbetalningssystem, som är fristående från andras politiska påtryckningar.

    Anledningen till att våra banker inte protesterar är att de har procent på betalningarna. De vill inte bita den hand som föder dem.

    Det mest effektiva sättet för oss gräsrötter att protestera är att ta ut sina besparingar från de bankerna, och lägga över dem till andra banker som inte agerar som nickedockor.

    Och så skall man inte ha alla sina besparingar i banken. En handkassa som räcker till mat minst en månad är klokt.

    En tänkbar bra ersättare till Paypal är Flattr.

    Här finns det möjligheter för sugna entrepenörer.

    SvaraRadera