tisdag 3 maj 2011

Som pingviner i Juholt-land!

Det är klart att jag blev nyfiken när Juholt drog sin liknelse om de värmesökande, solidariska pingvinerna som skulle stå som förebilder för det svenska folket i den nya socialdemokratiska samhällsbilden .. så jag läste på lite grand om pingviner av ren självbevarelseinstinkt.

Döm om min förvåning .. och förtjusning .. när jag insåg att det bara var MÄNNEN, dvs pingvinhanarna, som tvingades värma sig på varandra .. honorna var ute på andra roligheter eller sökte kanske upp varmare ställen än att stå mitt i snöstorm och iskyla.

Orsaken till att pingvinhanarna står så tätt tillsammans är att de inte kan göra mycket annat. De står nämligen för ruvandet av äggen som de förvarar på fötterna under 2 månader och kommer därför inte ur fläcken.

Det pingvinsamhälle som Juholt rekommenderar är alltså ett paradis för feminister.

Pingvinen är i och för sig ganska orörlig oavsett kön .. och det är ganske det som verkade typiskt svenskt och inspirerade? Men när pingvinmamman tar över ansvaret för den nykläckta ungen så stjäl hon gärna en ny om den första inte klarar sig .. vilket inte känns sååååå socialt och trevligt.

Dessutom så är de klumpiga, hoppar långsamt fram, har ett tjockt späcklager som ger energi utan att de behöver äta och kan leva i vattnet många dygn i sträck ... vilket känns som om det är att ta i om man ska ha det som föredöme för ett svenskt samhällsbyggande?

Och sist men inte minst .. pingviner kan inte flyga!!

Deras vingar har omvandlats till simfenor .. vilket äntligen förklarar Juholts löfte om att skapa ett land där medborgarna är utrustade med vingar.

Yeessss!!! Jag visste att jag skulle komma på det, bara jag läste på tillräckligt mycket!!!


Sedan läste jag att pingviner ramlar på rygg när det flyger ett flygplan över den .. men det tror jag inte är sant. Fast det ger rätt roliga associationsbilder i sammanhanget!!

SvD, SvD,

2 kommentarer:

  1. Ha! Det var inte två nunnor jag såg på Camden Market när vi var där - det var pingvinbrudar som shoppade loss efter att ha lämnat sina frusna män kvar som barnvakter.De kanske köpte paraplyer åt sina män. 8-)

    SvaraRadera
  2. Juholt borde följa Ditt exempel och läsa på lite innan han "svänger och skojsar till det"... Tänker mest på de "tjocka späcklagren"! Anar lite hets mot folkgrupp där!/G

    SvaraRadera