tisdag 3 maj 2011

Pensionärer, pensioner och kompetenskommisioner.

Håkan Juholt vill se över pensionssystemet och göra förändringar .. oklart hur eller vilka .. annars blir det STRID i valrörelsen.

Nu tror jag inte att han vill det för att han är så insatt eller intresserad av själva systemet, utan det handlar nog mest om att han behöver en FRÅGA som partiet kan driva i valrörelsen 1014 som berör en stor grupp väljare. KULTURFRÅGAN som han anser sig redan äga .. är nog viktig för kulturens företrädare men lockar nog inte lika många väljare?

"Man ska inte behöva ta Novalucol för att kunna öppna det orangea kuvertet" .. sa Juholt, som förmodligen aldrig behöver fundera över SIN pension, vitsigt i sitt 1:a majtal.

Nu är det ju så orättvist anordnat med pensioner att det handlar om inbetald skatt och kollektivavtalade tjänstepensioner som arbetsgivaren betalar in.

Många får bittert erfara att smart skatteplanering under en längre tids egenföretagande resulterar i dålig pension. Min egen pappa lyckades nästan helt med konststycket att skatteplanera bort min heltidsarbetande mamma ur företaget så att hon nästan inte fick någon pension alls förutom garantipensionen.

Andra får samma trista budskap när de inser att det inte alltid är så begåvat att jobba svart .. eller inte alls. Tyvärr så blir resultatet detsamma för dem som drabbats av sjukdom och handikapp .. pensionen speglar dina inkomster under arbetslivet.

MEN .. det kan också vara så att de uppgifter du chockas av när du kontrollerar hur stor din framtida pension blir är helt FEL!!

Jag är gift med en man som formligen älskar att grotta ner sig i lagar, förordningar och regler. När han såg över sin framtida pension och inte gillade läget, tog han inte en Novalucol som Håkan Juholt, utan kastade sig över problemet och krävde att få tillgång till underlaget för beräkningarna av tjänstepensionen.

Det visade sig att det fattades 5 yrkesverksamma år!! FEM ÅR?? När det misstaget väl var åtgärdat .. vilket tog en avsevärd tid och många långa samtal .. så höjdes det beräknade pensionsbeloppet med minst 1000 kronor i månaden.

Det är ingen obetydlig summa .. omkring 12.000 kronor om året.

Så var det min tur. Maken återvände till pensionsdjungeln som en ettrig jakthund och jag fick sätta mig och spalta upp varenda anställning som jag haft sedan jag slutade skolan .. det blev en hel del. Det blev faktiskt många fler än vad som fanns som underlag till min pensionsberäkning?

Och tack vare att jag är gift med en man som blir som en röd iller när han stöter på ett problem, så höjdes även min framtida pension med ett nästan lika stort belopp som hans.

I vår familj hittade vi båda två betydande skillnader mellan vad vi skulle ha fått i pension och vad vi egentligen hade rätt till när det handlade om den kollektivavtalade tjänstepensionen. Vi hade förlorat pengar som avsatts för vår räkning .. om Maken inte hade varit så envis och kontrollerat vart de tagit vägen.

Hur ser det då ut för alla andra??

Och vart tar de pengarna vägen??

Håkan Juholt och Tommy Waidelich vill ha en "Kompetenskommision" för en miljard kronor som ska inhandla olika former av utbildningar så att den omtalade missmatchningen mellan utbud och efterfrågan blir mer matchande.

Det vore nog en bra idé att skaffa någon slags Kompetensgrupp som kontrollerar vart alla pengar som skattebetalarna betalar in tar vägen också. Själv befann jag mig en gång i den absurda situationen på en arbetsplats att jag skulle försöka betala tillbaka en halv miljon felutbetalda kronor till en statlig myndighet .. som inte vill ha dem??

Det fanns inget konto för återbetalningar!!!

Vad jag vet så fick företaget .. trots upprepade påstötningar under många år .. behålla pengarna.

Det är nog bra med kompetenskommisioner, kompetensutveckling, kompetensgrupper och allt vad de heter .. men om det missmatchar med kompentensen så att det inte finns någon som kan tillgodogöra sig det kompetensresultat som kompentensgruppernas .. förhoppningsvis kompetenta .. utredare/deltagare kommer fram till så är det väl nästan ogjort arbete och dåligt förvaltade pengar??

Expr., Expr., SvD, SvD, DN, DN, DN, AB

2 kommentarer:

  1. Sossarna måste ge ut en ordbok så att jag kan översätta deras nya terminologi och därmed förstå vad de talar om. I mina öron låter alla dessa ordkombinationer som rent svammel. Tja, varför inte en ordbok som ger mig och orden "vingar"... (fniss), sk "bevingade" ord... /G

    SvaraRadera
  2. Det är en konst att vara politiker att tala i timmar utan att en enda kotte förstått vad du sagt. Jag blir så trött, kunde de inte tala i klartext, så vanliga människor förstår vad de säger. Som det här med alliansen, "vi har sänkt skatten för vanliga löntagare", bah de har höjt den på allt men det talar de tyst om. Ska vi sälja ett hus så måste vi antingen flytta till lägenhet eller lägga på dessa 30 % så det räcker till insatsen på det andra huset vi tänkt köpa. Skämt åsido men har vi fått det bättre i Sverige med alliansen, ja vissa kanske men titta krasst på det så har det blivit sämre. Miljöskatten har ökat, dyrare drivmedel och dyrare el, dyrare matvaror ja inte så konstigt eftersom transporterna blir dyrare. Utförsäkrade som får gå till soc. för att överleva. För sjuka för AF och för friska för FK, moment 22 så det ryker om det. En olycka händer så lätt, med multiskador på din kropp, så läker det inte inom stipulerad tid, ja inte får du ut den privata försäkringen heller för den går efter vad FK beslutar. Nej, det är inte lätt att leva i detta land men det är heller inte lätt att förstå våra politiker.

    SvaraRadera