En av fördelarna med att ha helt olika intressen i ett förhållande är att du ständigt ställs inför saker utanför ditt eget intresseområde.
Som den här veckan när Maken lämnar över tidningen Mopeden och säger .. läs den här artikeln om Bonk Business Inc.
Den var precis vad jag behövde just nu. Ett företagskonsortium med grenar som Advanced Disinformation Division, Bonk Mind-Lab och Bonk Power Branding.
Men det mest fascinerande var LBH Division (Localized Black Holes) där det påstås att man med ny teknik har funnit den slutgiltiga lösningen på hanteringen av giftigt och radioaktivt avfall genom att dumpa det i ett svart hål. Helt genialiskt! Denna nya, funktionsbefriade teknik kan kanske också vara lösningen den ökande mängden av växthusgaser som ligger bakom klimatförstöringen.
Jag funderar starkt på att skicka tidningen till Per Bolund som då också kan läsa om Dynamoeffekten (från 1887) som hävdar att levande jätteansjovisar kan alstra elektricitet. Han borde bli överlycklig eftersom hela konceptet Bonk andas miljöpartistiskt politik. Totalt funktionsbefriad.
Enligt journalisten bakom artikeln finns det människor som påstår att Bonk är en bluff och ett konstprojekt under ledning av konstnären Alvar Gullichsen, men det vore ju för sorgligt.
För när jag går in på hemsidan känns ju en del av idéerna verkligen nutidsanpassade. Som till exempel den del som handlar om ” Ompackning - Etikettens kraft”. För det har ju stora likheter med de designprodukter inom mode, vin o hudvård som marknadsförs av dagens influenser och där innehållet förmodligen kommer från samma leverantör.
I mitten av 1980-talet kom Bonk marknadsavdelning med en av de mest radikala innovationerna inom marknadsföringsvärlden. Det var ett farligt enkelt koncept: packa om mediokra produkter med lyxmärken. I denna synergiska tillverkningsmetod har den ursprungliga leverantören ingen kännedom om det parasitiska förhållandet och bär alla under-line-kostnaderna för tillverkning, lagring och grossistdistribution. Mediokra produkter köps in i detaljhandeln och omvandlas med en ny etikett till lyxvaror med hög vinstmarginal. Konsumenternas uppfattning om kvalitet påverkas starkt av det vi kallar Etikettens löfte. Detta är avgörande om du har en produkt som köps innan den smakas eller testas - till exempel vin. Om du tror att produkten är bra har du i allmänhet en bra erfarenhet av den. Dina förväntningar färgar din upplevelse. Men det fina med detta är att om vinet är dåligt, skyller du på dig själv, inte tillverkarna av produkten. Du försökte slå pris/kvalitet -förhållandet och du misslyckades.
Få människor förstår designvetenskapen. Bonk förhandlade om att köpa stora mängder av dessa mediokra produkter. Våra experter vet hur man packar upp - för att ta bort de gamla etiketterna, lådorna, taggarna och så vidare, och sedan få de allra bästa formgivarna att skapa nya etiketter, nya förpackningar och ny marknadsföring. Det är samma produkt, men etikettens löfte ändrar sig.
Och visst vore det fantastiskt om vi kunde få Transdermal Utbildning genom att köpa Bonks Eduplast Learning Patch som Förbättrar förståelse, minnesbibehållande och koncentration?
Ett ineffektivt plåster i pannan som skulle vara ovärderligt för våra overklighetsförankrade politiker under den kommande valrörelsen så att de kanske, men bara kanske, kan åstadkomma fungerande politiska lösningar i sina funktionsbefriade tomma löften. Eller åtminstone komma ihåg vad de lovade i förra valrörelsen och den före den osv.
Det finns ett Museum för Bonk i Nystad i Finland. Där kan besökarna beskåda den fantastiska Bonks Surf Scooter 1957 från Creatures from beyond tomorrow och en trave med odlad, fyrkantig björkved.
Jag inser att världen behöver mer Bonk. Lite mer humor, positiv galenskap, fantastiska dumheter i stället för begränsande enögdhet och lättkränkthet.