Journaliststuderanden Christoffer Olsson har uppmärksammat att det är fler som underkänns vid uppkörning för körkort i storstadsområden än i landsbygdsområden.
Detta tolkar han som att det är lättare att få körkort och att man måste kunna mindre utanför storstaden . Den som tar körkort på en liten ort som till exempel Norrtälje drabbas tydligen av stor osäkerhet när det gäller att ta sig fram på motorvägar och andra högtrafikerade ställen?
Av någon anledning inser inte storstadsmänniskan Christoffer Olsson att landets motorvägar inte bara är in- och utfarter till storstaden utan också faktisk passerar de flesta småorterna ute i spenaten. Vi "lantisar" kör OCKSÅ på dem.
Vi pendlar till jobben, handlar och reser UTAN att bo i den "tuffa trafikmiljön" .. det vill säga Stockholms innerstad där hastigheterna är låga och olyckstillbuden inte lika ofta har dödlig utgång som på landsorten! Men det kan man väl inte kalla "tuff trafikmiljö"? Älgar, rådjur, vildsvin och sådant exotiskt som plötsligt finns på körbanan är väl ingenting mot ett rödljus på Hornsgatan?
"ALLA borde tvingas göra sin uppkörning för körkort i så tuff trafikmiljö som möjligt" .. anser Christoffer Olsson och tycker att alla lantisar ska tvingas in till storstaden för att köra upp?
Ack ja, alla har vi väl varit världsmästare och haft svar på alla livets svåra frågor .. i den åldern, eller hur??
Jag är lantis .. men tog mitt körkort i Stockholms innerstad. Det gör inte att jag känner mig särskilt hemma och bekväm i storstadstrafiken i alla fall .. jag bor ju här på vischan och tillbringar ytterst liten tid i Stockholmsområdet.
Borde jag tvingas till särskilda, årliga "Storstadsdagar" för att bevisa att jag är van vid "tuff trafikmiljö" då??
Hur gör vi då med storstadsborna??
För det är inte JAG som ligger och sniffar framförvarande bil i ändan .. det blir bara vanligare och vanligare ju närmare storstaden jag kommer. Det är inte JAG som ger mig ut i full snöstorm med bara sommardäck eller förvånat snurrar runt i korsningarna i innerstaden så fort det blir lite isigt underlag.
Det är inte heller JAG som kör som en biltjuv på vintern och blir tvungen att be de omkringboende "lantisarna" om hjälp när bilen fastnat i den snödriva som föraren försökt ta sig igenom med full kraft .. och det är absolut INTE JAG som ger mig ut i vintertrafiken i tunn träningsjacka, utan mössa och vantar och nästan fryser ihjäl när bilen ska bärgas.
På sommaren är det inte JAG som måste ha bilen med mig in i bärskogen eller till stranden och det är inte JAG som parkerar på andra människors inkörsväg .. eller kör till det perfekta utflyktsmålet på en enskild väg. Det är INTE jag som tror att hela landsbygden är ett enda "Sommarland" där man kan köra omkring precis hur man vill .. till exempel med sin roliga motorcykel på nysådd åkermark .. "Vaddå?? Det VÄXTE ju ingenting där???"
"Landsbygden är lugn och harmonisk och saknar storstadens intensitet och explosivitet" .. skriver journaliststuderande Olsson. Jisses, vad tror han? Att vi går omkring som Karl-Oskar och Christina i ett evigt Småland .. utan att ta oss över sockengränsen??
Vart tror han alla storstadsbor tar vägen på sommaren .. med bil och allt??
Christoffer Olsson kanske skulle tänka ett litet varv till ...?
Expr., Expr.,
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
LOL!
SvaraRaderaSkall skriva till Herr Olsson så snart jag selat av min oxe och verkat klövarna på honom(oxen). Troligen har Herr Olsson aldrig jämfört förutsättningarna mellan Stockholm och t ex Säffle. Säffle har tre trafikljus för det räcker, runt stadskärnan så finns det vägar med djupa diken, det finns skog och höga häckar. Man får vara beredd på djur och barn kan rusa ut från "ingensans" men det är man beredd på liksom 08-na är beredd på trängningar från andra bilar och till det mängder med ljus och skyltningar. Det här är verkligen att raljant blanda äpplen och päron.
SvaraRaderaJo, han framstår allt som lite ungdomligt dumnaiv den gode Olsson. Det tragiska är att han gått tre terminer på journalisthögskolan och ändå inte förmår att prestera en bättre artikel.
SvaraRaderaMen Any (och Granntanten).. nu har ni inte tänkt efter.
SvaraRaderaDet är givetvis lättare att ta sitt körkort i en liten småstad (typ Norrtälje), där man har ett fåtal rondeller, krångliga korsningar, påfarter osv.
Man kan ju förutse, vilka besvärliga trafikmiljöer, som uppkörningen kommer att testa och öva ordentligt på samtliga som finns.
För ett antal år sedan hade OK (tror jag) körskolor med internatvistelse - man bodde inkvarterad på orten (inte sällan hos någon körskolelärare :-) och hade 2-4 körlektioner per dag plus teoriundervisning.
Dessa körskolor hade bl.a. (och kanske främst) många unga elever från Stockholm pga de skäl, som jag redogjort för.
Det krävdes (i genomsnitt) betydligt fler körlektioner för att ta körkort i Stockholm (jämfört med en internatvistelse i t.ex. Mora) dvs det blev dyrare, att ta körkortet i Stockholm. Det har säkert inte förändrat sig.
Det blir därför billigare att ta körkortet i Norrtälje än i Stockholm - en liten detalj som herr Olsson förbiser..
Säffle var ett paradis för intensivkursdeltagare som längtade efter ett körkort snabbt för där fanns massor av internatkörskolor, men eleverna var inte van vi Säffle och den trafiken som var där.
SvaraRaderaOj! Han är ett "riktigt journalistämne" den där Olsson. Han får säkert jobb på AB sedan. Höhö.
SvaraRadera@Johan .. bara för att det är billigare och inte finns så många rondeller .. så betyder det ju inte att man blir en bättre bilförare, eller hur?
SvaraRaderaDET är helt beroende hur mycket man kör och hur rutinerad man blir. En osnuten journaliststuderande som kör i stora stygga farliga innerstaden någon timme då och då kommer kanske att köra med "explosivitet och intensitet" .. men hur fungerar han i trafiken, utan övriga trafikanters välvilja och rutin??? ;-)