Vid ett antal tillfällen har jag skrivit om den lilla ideella förening inom vårdsektorn som jag är betalande medlem i.
Det är en märklig historia, men den ger mig också en viss insyn i vad som är fel med den ekonomiska kontrollen och översynen när det gäller vården och omsorgen, oavsett om den är privat eller kommunal.
Okunnigheten är stor .. eller så handlar det bara om det gamla vanliga, längtan efter Makt och Pengar. Det som det verkar handla minst om är de svagaste i samhället som den här föreningen påtagit sig ansvaret för.
Varje år redovisas budgeten. En budget är en prognos för framtida Resultat (intäkter och kostnader), Likviditet (inbetalningar och utbetalningar) och Balansräkning (tillgångar, kapital och skulder).
Den av styrelsemedlemmarna som skulle redovisa årets budget beskrev sin situation som "att gå omkring med en hatt som slutar vid vristerna". Ett originellt sätt att berätta att mörkret är totalt och att han inte fattar ett biddevitt av vad han har framför ögonen.
Ett stort jubel utbröt dock när församlingen fick veta att Föreningen fått ökade intäkter med 2,5 miljoner kronor. Det behövdes eftersom förra årets resultat var 3 miljoner back.
Något som helt sopades under mattan var att Föreningen också fått ökade personalkostnader med samma belopp .. 2,5 miljoner kronor! Dessutom så hade vissa styrelsemedlemmar anställt sig själva i Föreningen på konsultbasis och på detta sätt minskat tidigare lönekostnader. Några hade dessutom varit tillräckligt kreativa för att ersätta sina styrelsearvoden med reseersättningar så att de ärligt kunde säga att de INTE ALLS tog ut arvoden för sina betungande tjänster .. och fick därmed stående ovationer av tacksamma medlemmar.
Ja se goddag då!! Reseersättningar till sommarstugan 30 mil bort är inte direkt gratis den heller!
Administrationen sväller i den lilla Föreningen, men döljs smart i budgeten genom att finfördelas på olika avdelningar och kostnadsställen. Snart kan varje anställd ha sin egen administratör och var och en kan räkna ut vad det innebär för dem som kräver vård och insatser. Pengarna räcker inte till för att uppfylla de åtaganden som Föreningen har påtagit sig.
Uppdragsgivaren, kommunen, har ingen aning. Vill inte ha en aning. Vet inte vad de skulle göra om de händelsevis fick en aning.
Personalen .. dvs de som faktiskt arbetar .. anmäler till Arbetsmiljöverket som anmärker, nöjer sig med omskrivna regelverk på pappret, och lägger ner ärendet.
En budget som inte håller ihop är en ren katastrof.
En budget som bygger på falska siffror och förutsättningar är raka vägen ner i en ekonomisk härdsmälta.
Den här föreningen är som ett skolexempel på hur man INTE sköter en ekonomi och jag betalar min medlemsavgift som en slags teaterbiljett. Det är en rysare att få sitta på första parkett och följa hur några fullständigt maktberusade personer ödelägger en lönande verksamhet .. bara för att de kan .. och har en skrupelfri revisor/ekonom som kan fibbla med siffrorna på ett "trovärdigt" sätt!
När jag nu läser om hur oppositionen vill dela upp regeringens budget i olika beslutsprocesser när det gäller intäkter och utgifter så isar det till i magen .. likheten med min lilla förening blir plötsligt ganska påtaglig?
Kan det vara så att vår opposition .. nu när världen håller andan inför en eventuellt kommande finanskris .. ser på budgetarbetet på samma sätt som styrelsen i den lilla föreningen??
Att det är som "att gå omkring med en hatt som slutar vid vristerna"?
SvD, SvD, DN, DN, Expr., AB, AB,
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Opposionens vilja att stoppa 5:e jobbskatteavdraget, ger ju mer pengar över i statskassan, hur kan mer pengar i kistan bli till ett problem??.
SvaraRaderaJonas E
Johan .. Jag syftar inte på jobbskatteavdraget här utan på själva begreppet BUDGET och riskerna med att ge sig utanför regelverken. För att inte tala om hur farligt det är att inte ens förstå varför de finns.
SvaraRaderaÄven om oppositionen skulle kunna stoppa 5:e jobbskatteavdraget så kan de ändå inte påverka användandet av den besparingen, utan att ändra lagen. Läs länken till SvD.
Dessutom så anser jag personligen att en budget är en helhet baserad på beräknade intäkter och utgifter .. i annat fall finns det inget behov av att försöka åstadkomma en budget alls, eller hur?
En budget som bara redogör för beräknade intäkter är ju helt ointressant om man inte har samma redovisning av beräknade utgifter eller vice versa.
Att räkna med en budget för utgifter och en för inkomster .. ja, försök själv med din privatekonomi så kan du lätt inse vilken idiotisk tanke det är.
Den ena är så att säga beroende av den andra och du kan inte ha din "utgiftsbudget" intakt om din "intäktsbudget" försämras, eller kan du??
Jonas E ska det vara .. och inte Johan som jag felaktigt skrev .. jag ska nog inte besvara kommentarer samtidigt som jag gör något annat. Jag ber om ursäkt!
SvaraRaderaJag ser i alla fall inte problemet, då budget reglerna framför allt var för att man inte skulle kunna lägga till kostnader i statsbudgeten hur som helst, nu tar man ju bort en stor kostnad.....samt att man därmed finansierar de fördyringar man tidigare röstat fram såsom A-kassan och Sjukförsäkringen!!, och det blir fortfarande pengar över.
SvaraRaderaJobbdskatteavdraget skulle ju kosta staten ca 15 miljarder, pengar som kan anvädnas till annat om det stoppas.....det måste ju vara av godo för balansräkningen!!.
15 miljarder förresten!!, -är det inte samma summa som det skulle kosta att avskaffa barnfattigdommen??..... och vad väljer man??.
Jonas E
PS: jag överlever nog att jag blev kallad Johan....har blivit kallad värre ;);).
Jonas E .. jag får väl börja med att citera Reinfeldt själv som sa till Håkan Juholt .. "30% är inte 50%" .. i riksdagsdebatten .. vilket även regeringen har att förhålla sig till.
SvaraRaderaOch visst kan jag väl också tycka att det inte finns anledning att klamra sig fast vid 5:e jobbskatteavdraget nu, även om barnfamiljerna som drabbas av räntehöjningarna förmodligen anser det vara välkommet.
Men det är skillnad på ett skatteavdrag som kan återtas redan i nästa budget och riktade insatser i välfärden som inte är lika enkla att återta.
Men det är INTE det mitt inlägg handlar om.
Jag anser att regler är till för att följas, särskilt när det gäller ekonomiska frågor. Det finns en budgetlag som säger att besluten om statens utgifter och inkomster för nästkommande år ska tas i ett enda beslut. Oppositionen har möjlighet att lägga fram ett alternativ och ett heltäckande budgetförslag och också möjligheten att underkänna regeringens budget som helhet.
Det kan låta konstigt att jag inte helt är för jobbskatteavdraget men ändå är mot att det särskiljs från budgeten.
Men börjar man töja på gränserna i budgetlagen så vet vi inte vad som händer nästa år, åren efter eller nästa regering som hamnar i minoritet och ska leda landet.
Till slut så har regelverket och respekten för det luckrats upp och förlorat sin betydelse och gränserna flyttats för vad som är tillåtet eller inte.
Vilket jag ser hända i den lilla förening som jag så intresserat följer. Där är man oroväckande nära handlingar som kan ses som ren ekonomisk brottslighet.
Därmed inte sagt att detsamma gäller i politiken. Men risken för övertramp ökar ju mer man bortser från fastställda regelverk och letar efter genvägar och undantag som plötsligt betraktas som praxis.
Så ser jag det, men jag påstår inte att jag sitter inne med någon form av sanning för det .. ;-)
Gällande regler säger ju också att en minoritets Regering bör se till att ha majoritet för sina beslut, där brister Reinfeldt å det grövsta.
SvaraRaderaDå han inte söker stöd utan kommer med sina egna förslag och håller tummarna på att det går igenom, oftast med stöd av SD.
9 rgr av 10, röstar SD för regeringen hette det visst tidigare, men jag såg nu att det sjunkit lite till 7 ggr av 10 med de senaste bakslagen för regeringen
Det är just det som är problemet med Alliansens ovilja att söka stöd för sin politik över blockgränserna, man skickar bollen till SD hela tiden, och håller tummarna för att "nu kanske dom röstar med oss"!!.
Där har reinfeldt en del att lära av Socialdemokraterna som lyckats föra sin politik, -trots minoritetsregeringar!!.
Sen så är regelverket för budgetlagen tyligen sådana att minska staten utgifter är Ok, men inte att öka, alltså kan man välja bort det dyra Jobbskatteavdraget innom regelverket, vad det leder till återstår att se, men ett plus i statskassan kan ju inte vara fel!!.....skulle vara glad om jag fick ett litet plus i min egen kassa, men som Förtidspensionerad och Utförsäkrad (50-50) så är det bara att glömma i Alliansens Sverige!!.
Reinfeldt hotar indirekt med nyval om inte Jobbskatteavdraget går igenom, men det tror jag ingen vill se utom möjligen SD, då Alliansen rikerar förlora upp till 2 partier, och då kan man snacka om minoritetsregering!!.
Jonas E
"Gällande regler säger ju också att en minoritets Regering bör se till att ha majoritet för sina beslut, där brister Reinfeldt å det grövsta.
SvaraRadera"
Nja inte riktigt. Gällande regler är att hela oppositionens måste presentera en budget som de enats om för att kunna fälla en minoritetsregering. Om de lycka med det så kan de fälla regeringen. Annars så ser reglerna så ut, efter att Ny demokrati satt i riksdagen, att minoritets regeringen ska kunna regera med sin budget.
Det jag skrev om regler om majoritet är mer en allmän regel som en minoritetsregering bör följa, även en Alliansregering!!.
SvaraRaderaBudget reglernas syfte är att förhindra de kroniska budgetunderskott som ledde fram till krisen under början av 1990-talet.
Detta genom att förhindra att tillfälliga majoriteter röstar för större utgifter än statens intäkter kan täcka.
Eftersom regler kräver att budgeten tas som ett samlat beslut, vilket gör att oppositionen måste vara eniga om samtliga utgifter för att fälla regeringens budget, blir det också enklare att styra Sverige som minoritetsregering.
Men att det blir enklare att regera i minoritet är alltså inte syftet utan ett resultat av reglerna.
Syftet är allt jämt att undvika underskott.
Det lär knappast bli problemet om det 5:e jobbskatteavdraget försvinner!!.
Jonas E