onsdag 19 maj 2010

Ännu en KVINNOFÄLLA ...??

Ni skulle se mig nu .. !! Men jag tror inte ni skulle tycka om det. Jag är alldeles slut, utmattad och genomsvettig, trots att jag skalat av mig allt som anständigtvis har gått att skala bort.

Jag eftersvettas kopiöst .. det är jätteäckligt .. och jag försöker bortse från det genom att googla runt helt meningslöst. Ordet Kvinnofälla .. det ger 34.700 träffar medan mansfälla bara ger 6.070, visste ni det???

Kvinnofälla är ett begrepp syftande på förslag som gör det möjligt att kombinera arbetsliv med ett betydande ansvar för hem och familj.
... många kvinnor är så fastlåsta i traditionella könsroller att endast en tydlig statlig styrning kan bryta etablerade mönster. Enligt Wikipedia.

Äktenskapet är en kvinnofälla, delad vårdnad är den NYA kvinnofällan, utförsäkringen är en kvinnofälla och högklackat kan vara både kvinnofälla eller powerredskap. Föräldraledighet, deltider, vårdnadsbidrag och Yoga(?) är kvinnofällor. Flexibel arbetstid är ännu en NY kvinnofälla, kärnfamiljen och samhället likaså och utbrändhet är i sanning en kvinnofälla. Äldreomsorgen, brist på feminism, avsaknad av efterlevandeskydd är kvinnofällor och SMS-lån är ytterligare en NY kvinnofälla. Abort, offentliga sektorn (?), nätbingo, sömnapné, EU, amning och julen är också farliga kvinnofällor.

Hänger ni med??

Nu ska det bli mångdubbelt fler kvinnor i försvaret så då blir förmodligen försvaret också en kvinnofälla och Victoria ställer till med en NY brudfälla som kommer att bidra till att andra hamnar i den NYA kvinnofällan.

Själv har jag precis upptäckt att gräsklippning och diskbråck är en kvinnofälla. En man med diskbråck och en oklippt gräsmatta kan knäcka vilken kvinna som helt .. och precis nu har de knäckt mig!!

Sammantaget har jag kommit fram till att .. om det inte fanns några män, barn, äldre eller arbeten .. DÅ skulle vi ha rationaliserat bort ALLA kvinnofällor och hamnat i det feministiska paradiset!!

.. och NU har jag svettats färdigt och tänker gå och duscha medan Maken halkar in i mansfällan och fixar middagen!

9 kommentarer:

  1. Stackars stackars dig (lite ynk kan man behöva efter en sådan dag) Hoppas gräset inte växer så fort framgent.

    SvaraRadera
  2. Tack!!! Allt ynk emottages tacksamt .. särskilt med tanke på att jag har hela framsidan på tomten kvar till i morgon PLUS allt ogräs på grusplanen .. SUCK!!!!

    SvaraRadera
  3. Kan väl inte vara så jobbigt: Gräsklippning räknas in i "fritidssysselsättning" när mäns och kvinnors arbetsbörda jämförs. Gläds istället åt att din gubbe nu är så försvagad att han släpper in dig bland sina nöjen och hobbies!

    SvaraRadera
  4. Ärligt talat Lövet .. jag TYCKER det är kul!! Och det känns inte helt fel att ha gubben vid spisen heller!! Men svettigt .. det är det och MÅNGA nya muskler ger sig till känna .. ;-)

    SvaraRadera
  5. Kanon - jag tar också hellre hand om käket än gräset!

    Helst skall det vara husmans - tänk bara isterband med dillstuvad potatis eller raggmunk med fläsk.

    ...men oxfile eller en gravlaxtallrik är ok det också!

    SvaraRadera
  6. Dillkött .. åhhh!! Och kalops och alla slags gratänger och hemgjord pyttipanna och ... suck!!! MAT .. det är gott det om det är hemlagat från grunden!! :-)

    SvaraRadera
  7. Ja långkok - det är grejer det!

    En halvtimmes skärande, hackande och ev brynande och sedan ett par timmas tillbakalutat bokläsande medan man hör kökstimern ticka.

    ...en m y c k e t manlig syssla enligt mig!

    SvaraRadera
  8. Instämmer .. men då ingår DISKEN!! Och nu blev jag JÄTTEHUNGRIG och ser fram emot rökt hjortkött, potatis och broccoli .. ahh, lyxmiddag på fredagkvällen.

    Men en hemlagad köttfärssås med mycket vitlök och färsk pasta .. suck .. är inte illa det heller. :-)

    SvaraRadera
  9. Vi har en tjej hemma som sköter den (hysch vi betalar ingen arbetsgivareavgift).


    ...Jo förresten Cylinda heter hon!

    SvaraRadera