fredag 28 maj 2010

Fysisk aktivitet, terapi och frisk luft ..

.. det finns tillgängligt varje dag om man, som jag, bor långt från allt och mitt i naturen!

Varje dag i ur och skur går vi i skogen med våra hundar .. och hade vi inte haft dom så hade vi förmodligen gått ändå. Det är en stund för fria aktiviteter för hundarna och själva använder vi tiden på samma sätt. Vi planerar eller sammanfattar dagen, har våldsamma politiska diskussioner, ventilerar tidningarnas nyheter, skvallrar, reder upp missförstånd eller går tysta var och en i sina egna tankar.

För det finns ingenstans som det är så lätt att få ordning på stressade eller ledsna tankar som ute i naturen, tycker jag. Sammanhanget gör att det som nyss var en ENORMT stor sak blir liten och överblickbar.

Som små rörliga tält vandrar vi i hällande ösregn mellan droppande granar och tallar med hundar som fnattar hit och dit i sökandet efter nya pinnar, lukter eller spännande ekorrar. På sommaren luktar barren varmt och för tankarna till min barndoms sommarlov och jag kommer ihåg mina barnafötter med solbrända märken efter sandalerna och minns vägen från mormor hem till mina kusiner.

Vi hittar svamp, smultron och ser ormar, hjortar, harar och en eller annan älg. Vi fryser i snöblandade vindar, njuter av sol och vind mot bar hud och andas frisk luft.

Och vi vilar en stund varje dag i den natur som vi är födda till att leva i .. det är det som kallas livskvalitet!!

Och alldeles gratis är det också .. är det inte FANTASTISKT!!

2 kommentarer:

  1. Jag snör på mig kängorna och kommer.

    SvaraRadera
  2. Du är mer än välkommen .. jag sätter på kaffet!! :-D

    SvaraRadera