onsdag 26 maj 2010

Kan du och vill du bestämma ..

.. över ditt eget liv, eller vill du att någon annan tar det ansvaret??

Ju längre fram vi kommer i den här valrörelsen desto mer tycker jag det handlar om politikernas syn på människan som fria individer eller en kontrollerbar massa .. "folket".

I söndagens Agenda pressades Göran Hägglund till det yttersta i jämställdhetens namn. För visst ska vi väl vara jämlika .. helt lika .. ingen ska vara OLIK och alla ska ha samma, helst lagstiftade, möjligheter, skyldigheter och rättigheter .. vare sig vi vill det eller inte!!

Men det finns ett visst förakt för "folket" i kraven på den ABSOLUTA JÄMLIKHETEN. Vi vet inte vårt eget bästa!! Och sett ur den synvinkeln var Göran Hägglunds svar provocerande, djärvt och utmanande ..

"Valfrihet innebär att människor bestämmer själva."

Bestämmer själva???

Kan vi ha det så??

I Kd:s proposition "Från den stora staten till det starka samhället" står det "Bör den enskildes val motarbetas om utfallet inte blir det politikerna önskade?" .. och den frågan sammanfattar ganska väl vad jag tycker det här valet handlar om.

Friheten att få bestämma åtminstone över sig själv.

För ett toppstyrt ABSOLUT JÄMNLIKT samhälle kan också döda all kreativitet, all individualism och alla framtidsvisioner därför att det bara existerar en vision, ett godkänt beteende och en kultur som frodas under statens beskydd och godkännande.

Det blir ett likformat, oengagerat och passivt samhälle där allt som spretar och sticker ut beskärs och tuktas ... och blir ABSOLUT JÄMLIKT och JÄMSTÄLLT!!

Det är ambitioner som ledare har haft för "sitt folk" tidigare, en del har till och med byggt murar för att omvärlden inte ska störa den ABSOLUTA JÄMLIKHETEN .. och vi vet också att det inte fungerar.

Den ABSOLUTA JÄMLIKHETEN är också fullständigt ojämlik .. för VEM eller vilka är de som kan ta sig rätten att tala om för dig och mig hur vi ska leva, tycka och forma våra liv.

Vem ska ha den yttersta makten över ditt liv .. politikerna eller du själv??

4 kommentarer:

  1. Hej Any...vill bara kila in och berätta att jag skrev litet under "Obama.." Vill inte du ska tro att jag glömt dig!! Kram!

    SvaraRadera
  2. Jag såg det nyss och blev jätteglad .. för jag trodde faktiskt att du ledsnat på mig nu när jag inte skriver så mycket om mina katter o hundar längre.

    Det här är alldeles för snävt och offentligt för att svara på din kommentar .. jag funderar mycket på det och får inte riktigt till det???

    SvaraRadera
  3. För många år sedan, på 80-talet gissningsvis, såg jag tillsammans med mina barn ett barnprogram som handlade just om det där med rättvisa. Det var en tjej och en kille som agerade, och tjejen ville allt skulle vara absolut rättvist, så när killen frös och satte på sig tröja och halsduk, måste hon göra detsamma - och svettas kopiöst. När killen gladeligt stoppade i sig 10 köttbullar måste hon TVINGA i sig lika många fast hon var tvärmätt. Det utmynnade i att de kom överens om att rättvisa inte nödvändigtvis innebar att alla skulle ha lika mycket av allting, utan vad var och en behövde. Trots att barnprogrammen var tämligen röda på den tiden, tvivlar jag på att dagens rödgröna politiker såg detta program.

    SvaraRadera
  4. Åh ..det barnprogrammet missade jag. Egentligen borde vi leta reda på en kopia och skänka till rättvisegänget .. ;-D

    SvaraRadera