tisdag 25 maj 2010

Vem skulle du själv anställa ..

.. om du hade ett eget företag och skulle anställa någon som hjälp för att hinna med eller för att kunna expandera??

Lönen är given .. men de ansökningshandlingar du får in är högst varierande. Först har du alla som INTE vill ha jobbet, men söker ändå och sedan alla som bor på orter som ligger utom räckhåll från arbetsplatsen .. dem gallrar du naturligtvis bort.

Sedan är mindre än hälften kvar.

Där finns de som gärna vill ha jobbet och lönen, men inte har en aning om vad som krävs och så de som har en aning, men grovt överskattar sin betydelse och vill ha MER betalt .. och de som ägnar en halv A4-sida åt att beskriva sina fritidsintressen .. "jag spelar i ett band och vi repar ofta", "jag rider och tävlar", "idrottar/spelar fotboll och tränar intensivt" och hoppas på att kunna leva på min hobby i framtiden.

Och nu blir jag väl hängd, men där .. tillsammans med dem som vill ha lite erfarenhet inför högre studier eller en helt annan karriär .. har vi de flesta under 23 år.

Slutligen finns det de som arbetat i branschen tidigare och har lång erfarenhet, vet vad som ska göras och KAN göra det.

VEM skulle du välja??

Det ÄR vanskligt att anställa någon som är yngre. Jag vet inte vad som händer i skolan i dag, men många ser det som sin rättighet att twittra, blogga, uppdatera sin facebooksida eller sms:a under arbetstid .. "när de är klara".

Att "vara klar" betyder att man har avslutat ett arbetsmoment och passivt väntar på att få något annat framför ögonen. Det kräver nästan en personlig assistent första halvåret för att få ut full arbetsinsats för full lön.

Jag vet inte vad som händer i skolan i dag, men jag skulle önska att det fanns en utbildning som undervisade i VARDAGSEKONOMI .. där eleverna fick en fiktiv ekonomi .. lön, boende, levnadsomkostnader och fick köpa sina kapitalvaror som bil, tv, teknik samt resor under ett skolår. Det skulle underlätta i kommunikationen med framtida arbetsgivare, minst sagt.

Att man inte kan sticka iväg på sol- och festresa samtidigt som alla andra man känner .. borde vara ett känt faktum när man slutat skolan och eventuellt fått ett jobb.

Det är det inte!

Att man städar upp sin arbetsplats innan man går hem är väl en självklarhet?

Det är det inte!

Av någon anledning har NÅGON ANNAN följt med den nyanställde in på jobbet och det är denne NÅGON ANNAN som ska ta hand om allt som inte hinns med, som är för tråkigt, känns kränkande eller inte passar på något annat sätt.

Det här gäller naturligtvis och lyckligtvis, inte alla under 23-år, men tillräckligt många för att det ska vara rena lotteriet att chansa.

Skulle DU göra det om det var du som betalade avtalsenlig lön? Eller skulle du tycka att det var tryggare med en lärlingsperiod med halv lön för halvt arbete?

3 kommentarer:

  1. Om jag hade ett personalrum med läskautomat oc många X-boxspel och en rastgård - då skulle jag ta han den 23åringen med ofulständiga grundskolebetyg.Han måste ju givetvis ha med sin gravida flickvän och amstaffjycken så den inte biter sönder lägenheten hemma.
    Skämt åsio skulle jag anställa den fd hemmafrun med fyra utflugna gossar - hon kan och vill strukturera upp sitt arbete och hon vet hur man gör hela vägen- annars tar hon reda på det.

    SvaraRadera
  2. Tror du det är skolans fel? Jag trodde det berodde på s k curlingföräldrar. På min arbetsplats visstidsanställdes dottern till en mycket duglig medarbetare som sjukvikarie. Vi vet ju att han alltid i alla väder ställer upp och tar ansvar för sina vuxna döttrar, och hon visade upp just det betéende du beskriver.

    SvaraRadera
  3. Jag tänkte aldrig på curlingföräldrar .. men visst har det sin betydelse i sammanhanget. Men det förändrar ju inte det trista med den bristande arbetsmoralen/villigheten i stora delar av den yngre generationen, eller hur?

    Som det är nu är det säkrare att anställa Granntantens mamma än hennes fullvuxna barn.

    SvaraRadera