lördag 29 maj 2010

Över ett år har gått sedan Operation gjutet bly ..

.. och jag kan inte ens föreställa mig hur den tiden har varit för de isolerade människorna i Gaza.

De första tre veckorna i januari 2009 följde jag rapporteringen från det stängda Gaza där människor bombades, besköts, skadades och dödades .. och jag slutade för gott att tro på den Goda Människan. 21-22000 byggnader raserades, 4-5000 människor skadades och 1300 människor dog .. många var barn.

Som mamma är det lätt att känna den fasa det måste innebära att försöka skydda sina barn i ett sådant inferno, utan att ha någonstans att ta vägen och utan vetskap om var nästa bomb ska brisera. Och som medmänniska var det ofattbart att en hel värld bara passivt tittade på och om någon reagerade så var det bara ord som förpliktigade till inget.

Det som hände då var en skam för alla.

Och sen då? Sedan blev det tyst .. några har försökt påkalla uppmärksamhet för Gazabornas utsatta, desperata belägenhet men ingen vill agera så vad ska vi vanliga människor då ta oss till? Bäst att glömma alltsammans och hoppas att det löser sig till slut ..

Nu närmar sig Frihetsflottan Gazas territorialvatten. En grupp modiga människor som GÖR något för att åtminstone underlätta för människorna i Gaza och för att visa världen behovet av medmänsklighet. Jag hoppas de når fram, möts med fredliga medel och att den humanitära lasten inte beslagtas av Israel.

Jag har en bekant i bekantskapskretsen som är fanatisk Israelvän. Jag har hört ALLT om tunnlar där det smugglas vapen, om självmordsbombare och "Hamas djuriska mordlystnad". Rädsla och fångenskap är en bra grogrund för hat och extremister och Israels bosättningspolitik, murar och vattenstölder göder Hamas med nya rekryter.

Men i Gaza är merparten av innevånarna människor som du och jag .. människor som inte tillåts bygga upp sina hem, skolor, sjukhus eller har rätten till ett anständigt liv i frihet. Det är föräldrar och barn .. precis som vi .. som hålls instängda med vapenmakt utan minsta möjlighet att förändra sin förtvivlat utsatta situation.

Jag följer Frihetsflottan med beundran och oro ...

6 kommentarer:

  1. "desperata belägenhet men ingen vill agera så vad ska vi vanliga människor då ta oss till?"

    Skapa en arme, störta de förrädare som för närvarande kallar sig för "folkets representanter" och ta makten i sverige. Därefter klipper vi diplomatiska relationer med ALLA som inte respekterar samtliga gemensamma regler som vi "civiliserade" länder enats om att följa.

    Before that happens så erkänner faktiskt inte jag ens sveriges soverignitet. Landet uppfyller inte de krav jag ställer för att få kallas för en "demokrati".

    SvaraRadera
  2. Men de tusentals Israeler som mördats av Palestinierna är alltså inte värda att försvara...?

    Konstigt att du inte nämner vitala saker såsom att Israel har erbjudit att själv föra över de förnödenheter som skeppen har med sig via Israelisk gräns och eskort med FN samarbete för att garantera att förnödenheterna tar sig till befolkningen och inte till terrororganisationen Hamas ledning vilka aktivisterna kör förnödenheterna till.

    Också att dessa s.k. "fredsaktivister" trots vädjanden från den hos Hamas fångade Israelen Gilad Shalits far att föra med medicin och ett brev har de vägrat.

    SvaraRadera
  3. Jag försöker läsa allt jag hittar, googlar och läser artiklar och bloggar .. men inser att jag trots det har enorma luckor i vad som händer, varför det händer och vem som talar sanning.

    Jag skriver utifrån mitt eget lilla gräsrotsperspektiv och så här ser det ut. Operation Gjutet Bly kan ingen få mig att acceptera som nödvändig ... inga barn ska behöva växa upp instängda och isolerade av en ockupationsmakt och jag trodde i min enfald att inga fler murar skulle byggas när Berlinmuren föll.

    Och att straffa miljoner för att en grupp terrorister står för oacceptabla brott .. ja, jag är kanske både okunnig och naiv, men det är helt vansinnigt i min värld!

    SvaraRadera
  4. Visst kan man ha åsikter både om Israels bosättningspolitik och Hamas raketbeskjutningar etc. Men vad det gäller "Ship to Gaza" ska man vara klar med att det i första hand inte handlar om att akut hjälpa människorna i Gaza, utan det är ett PR-jippo.

    Vill man verkligen hjälpa folket så bör man gå landvägen och i samarbete med FN och Israel föra in varorna i landet. Alternativet är att Hamas lägger beslag på hela lasten. Det fraktas dagligen in varor via lagliga metoder, och så länge situationen är som den är måste Israel naturligtvis se till att kontrollera gränshandeln. Hävs blockaden har vi sannolikt ett nytt krig om några månader

    SvaraRadera
  5. "inga barn ska behöva växa upp instängda och isolerade av en ockupationsmakt "

    Och inga barn skall få raketer skjutna på sig när de är på väg till skolan. Bara inse det är inte en liten grupp terrorister Israel har att slåss mot, utan en större arme av terrorister. En arme som får stöd av länder i regionen för att hålla liv i konflikten.

    SvaraRadera
  6. "Och att straffa miljoner för att en grupp terrorister står för oacceptabla brott"

    Terroristerna råkar vara deras framröstade ledare. Så, ja man kan hålla palestinierna ansvariga för sin ledning.

    SvaraRadera