lördag 1 maj 2010

Jag försöker förstå ..

.. och känner mig som om jag traskar till knäna i miljardutgifter och fattar ingenting??

En pensionär med en pension på 18.000:-/mån kommer att få 4-600 kronor mer i månaden genom skattelättnader .. hur nu det ska gå till när det sker genom borttagna jobbskatteavdrag för de som arbetar?? .. och en ensamstående mamma med samma inkomst kommer att få höjt underhållsstöd med 100 kronor och höjt bostadstillägg med 130 kronor i månaden .. om jag har fattat 1:a majlöftena rätt??

Det känns .. så där .. rättvist?

Varför kan inte ALLA som har en låg inkomst få sänkt skatt i stället??

... och VARFÖR talas det så lite om jobben?? ARBETSLINJEN .. var det inte den som skulle återerövras??

Det satsas miljarder på alla som inte kan arbeta av en eller annan anledning och det är ju vackert så .. men, vi som fortfarande jobbar .. vad får vi?? Bortsett från nöjet med att vara med och betala notan??

För hur i all världen ska de 10-15% som tjänar mer än 40.000:- i månaden kunna betala allt detta med höjda skatter. Betalar inte de mer än 50% i skatt redan?

Finns det inte ett skattetak?? Eller kan man ta ut 100% i skatt??

Och om det nu går .. borde de inte då få någon form av bidrag så de orkar jobba vidare .. och vilka ska i så fall betala det???

Jag får nog läsa igenom alltihop igen .. för så här KAN det väl inte vara???

4 kommentarer:

  1. Upp till kamp emot kvalen, sista striden det är.........
    Jag klarar snart inte att strida jag lämnar walk-over, lägger mig ner och självdör innan begravningsskatten utvecklas så att mina nära och kära inte belastas med det eller jag blir så ofin så jag börjar ta ut någon pension. Oavsatt om jag får någon skattelättnad eller ej kommer jag aldrig att få över 9000/mån. Skall mannen i mitt liv få extrapåslag eftersom han nu får knappt 16000. Jag förstår ingenting.RUTarna som blir arbetslösa vad skall de göra efter valet?
    Kommer de nya utbildningarna ha kurser i harakiri? ....och den ljusnand3e framtid är vår????????

    SvaraRadera
  2. Pensionssystemet är ett giganstiskt pyramidspel skapat av gammelgenerationen för att gynna dom själva.
    Den särklass största delen av pensionen är direkt skattefinansierad.
    Du betalar 18% och pensionärerna får ut 70%.

    Hela ekvationen bygger på att fler och fler jobbar.
    Men....
    Fler och fler blir pensionärer och färre och färre av oss jobbar.
    Fler och fler gynnas av att rösta på sossarna.
    Räkna därför med mycket högre skatter i framtiden.
    Sossarna har under 50,60,70 och 80 talen lånat hiskeliga belopp av oss framtida generationer genom att ha skapa och underhållt systemet.
    Det var dom iofs inte ensamma om i Europa, men systemet suger fett för oss yngre!
    Det har tagit 50 år att förstå konsekvenserna...
    Grattis alla 40-talister :-(
    Ni gjorde rätt som röstade på sossarna.
    Nu kommer vi, de nya generationerna, att få betala notan...
    Dag för en "riktig" revolution?

    SvaraRadera
  3. Angående pensionerna så är det sparad lön. Det är inget bidrag alltså som skattefinansieras. Dom pengarna har tagits från lön och har under tiden hjälpt till med att bygga upp välfärden (så som den var före 2006). Tänk på det när ni klagar... Det pensionärerna har betalat ska dom givetvis ha tillbaka, utan onödig skatt.

    SvaraRadera
  4. Käre Anonym det är inte sparad lön det är en stor missuppfattning. Alla de fantastiska AP-fondernas pengar används till alla möjliga och omöjliga projekt men inte f*n sparas våra löner där.En apfond äger en cykelaffärskedja där man säljer cyklar med en förlust på ca 1000 kr cykel för att kunna konkurera mot en privatägd kedja. Gissa vem som står för förlusten? Rätt gissat det gör vi som har haft någon avdragen skatt som gått in ngon pensionsfond. Vi har inga pengar men för dessa icke pengar så lovas skattelättnade4r och förmåner. Vem skall betala är fortfarande min undran.

    SvaraRadera