onsdag 12 maj 2010

Minns ni Lorry???

I går fick vi läsa om Göran Hasselskog som, i ett eventuellt rödgrönt samhälle, skulle få betala nästan 2.000 kr för att äga sitt hus?

I dag har poletten ramlat ner hos Miljöpartiet och de inser att de har skapat en "storstads-skatt" .. en särskild skatt som slår hårt mot alla som bor i attraktiva områden där fastighetspriserna skjutit i höjden.

Det var ju inte riktigt meningen??? Storstäderna .. och då särskilt Stockholm skulle ju sossarna ta hem i år precis som de skulle återerövra Arbetslinjen??

Vi måste se över hur fastighetstaxeringen fungerar .. säger Miljöpartiets ekonomiska talesperson, Mikaela Valtersson. Det är möjligt att taket för fastighetsskatten måste höjas och att vi måste beskatta färre hus??

Det är en tanke som också har slagit Thomas Östros. Och tanken som slår mig är .. varför såg de inte över följderna INNAN de lade fram det här förslaget?

Då dyker Lorry och Peter Dalles uppfinnare från Sundbyberg upp i mitt minne. Han som hade så bra idéer, som visade sig falla fullständigt samman vid närmare granskning .. och hans besvikna reaktion .. "Tänkte inte på det ....!! "

Så om nu den planerade fastighetsskatten inte blir så stor som planerat, vad kommer då att ersätta de intäkter den beräknades ge. Vilka eller vad kommer att beskattas för att ersätta det inkomstbortfallet .. i en budget som var fullständigt finanisierad???

Och svaret blir förmodligen .. Tänkte inte på det!!

1 kommentar:

  1. Måste såga att man känner sig lite som den där självgoda handläggaren som tar emot uppfinnaren från Sumpan i alla fall skulle jag vilja flina Östros rakt i ansiktet som han, sedan sväljer jag och tiger för jag vet att jag kommer att straffskattas på något annat och hemskt sätt i slutändan. Alla ska med i S:s skattekarusell.

    SvaraRadera