tisdag 4 maj 2010

Sverige är inte en isolerad ö!!

När jag lyssnade på presentationen av den rödgröna skuggbudgeten i går undrade jag stillsamt för mig själv ..

.. tror den rödgröna alliansen att Sverige är en isolerad liten ö i världen? Eller kanske en egen liten värld i sig själv .. ett litet svenskt jordklot som snurrar runt i universum??

För även om vi totalförbjöd flyg, bilar och alla miljöfarliga utsläpp på vår egen lilla Sörgårdsö .. så skulle det inte märkas i det stora sammanhanget, eller hur?? Vi avstår och betalar för ... ingenting???

Även om vi höjer priset på bensin, bygger aldrig så många höghastighetståg och tunnelbanor så är det totalt meningslöst om vi inte ser att vi bara är en liten, liten del av något stort. Att arbeta för miljön måste vara att arbeta tillsammans .. alla länder, hela världen .. annars blir det ingen skillnad.

Det är samma sak med ekonomin. Vi påverkas av vad som händer i världen .. men världen påverkas knappast av vad som händer här. De rödgröna låtsas som om finanskrisen inte har funnits, hoppar över ett år när de jämför arbetslöshetssiffror och blundar för hur det ser ut i andra länder. Ett märkligt synsätt eftersom vi är beroende av världen utanför för vår exportindustri??

Svenskarna verkar också vara ett skört och bräckligt folk, sett med rödgröna ögon. Vi kan inte ta hand om oss själva, saknar driv, drömmar och framåtanda och måste tas om hand. Vi behöver styras, tvingas in i kollektiv och .. framför allt .. vi måste leva i samma, millimeterrättvisa verklighet. Annars blir vi förmodligen sjuka, mår inte bra och måste omhändertas ytterligare??

Det privata näringslivet som står för större delen av Sveriges skatteinkomster ses som Fienden och de som driver det hela är de RIKA som ska bestraffas medan den skattefinansierade Offentliga Ofantliga Sektorn ses som ett lönsamt Företag i klass med tillverkningsindustrin? Helst ska vi alla arbeta där och ta hand om varandra ..

.. och vara lyckliga på den lilla, lilla ö som är Sverige.

Det är vackert tänkt och det är fler som tänkt så .. under röda fanor och med dåligt resultat.

5 kommentarer:

  1. Jag säger som Muminmamman sa när hennes man efter att tittat på en karta, beslutade dem för att segla till en liten ö.: Gode Gud låt det verkligen vara en ö- så det inte bara är en flugskit på kartan.

    SvaraRadera
  2. Glottar in och följer debatten!

    SvaraRadera
  3. Eftersom jag är allergisk mot all politisk debatt. (skyller på det så ingen märker att jag är för korkad för att hänga med)
    Har jag bestämt mig för att utnämna dig till min talesman. Håller därför med om ALLT du säger! Gud så bekvämt jag har det. =)
    Tack för det min vän!

    SvaraRadera
  4. GRANNY .. i det här sammanhanget är jag nog tyvärr rädd för att vi är en flugskit på kartan .. ;-)

    MAX P .. om du bara anar hur glad jag blir av att "se" dig igen!! Jag saknar den handfull "vänner" som inspirerade och fick mig att skratta på AB .. men inte resten. Här är som en storstad, mycket folk men få spontana samtal .. på AB var det kommunikation så det räckte och blev över, men trångt och inskränkt. Så .. man kan inte få allt!

    Jag får nog ta och registrera mig på Poetsidan .. för då kan jag också lämna kommentarer även om jag inte kan bidra med något annat .. :-D

    LIBRA .. du är INTE för korkad för att hänga med!! Du är nog en av de smartaste och med snabbtänkta på AB blogg .. politik är inte så krångligt, det handlar mest om att läsa på lite och ha en åsikt. Och åsikter det har du väl!!
    Stooooor kram för att du tittade in .. :-)

    SvaraRadera
  5. Jag vet att det nog bara är en flugskit på kartan men jag vill hoppas att det inte är det för det är så otroligt många som skulle bli besvikna då.
    Du har så rätt Libra är en smart brud och har alltif varit.

    SvaraRadera