fredag 7 maj 2010

Hur mycket får makt och en ministerpost kosta??

Vänsterpartiet och Kd är de enda partier som jag upplevt haft en ideologi som inte har varit förhandlingsbar. Det är inte precis de partier som jag själv springer till valurnorna och röstar på .. men det har känts tryggt och trevligt att veta att det fortfarande fanns politiker .. och väljare .. som som fortfarande brann för en livsidé.

Kd klamrar sig fortfarande fast vid familjen .. mamma, pappa och barn. Idén om kärnfamiljen där mor är rar och far ror och barnen samlas runt saftglasen i bersån. Det som är tilltalande är valfriheten för människor att själva få forma sin vardag och välja sitt eget sätt att dela upp den .. det som inte känns bra är alla som inte passar in och ställs utanför. Det är ett samhälle från förr som Kd hämtar bilder från och även om jag aldrig så mycket ville vara tillsammans med mitt barn 24/7 så ville faktiskt inte far ro familjeekonomin HELA tiden. Han ändrade på förutsättningarna och det blev att far var rar och mor tvingades ro halva tiden. Och nu med facit i handen så var det nog bäst så.

Vänsterpartiet ville ha en värld där vi delar lika och arbetar kortare dagar så att alla får sysselsättning. Ett samhälle där vi solidariskt delar med oss av vårt överflöd i form av skatter så att ingen ska ha det sämre än någon annan, ingen ska kunna köpa sig bättre vård eller skola än någon annan, ingen ska sträva efter betyg och vara förmer än någon annan och ingen ska dra fördel av någon annan.

Vackert tänkt .. men inte särskilt djupt förankrat eftersom det är förhandlingsbara önskemål.

Det är intressant att se att makt och möjligheten till en ministerpost är mer värda än vilken ideologi som helst. Uppenbarligen finns det ingenting som inte är till salu om bara priset är rätt?

Det roliga är också att det tydligen är viktigt att markera det med ett leende!! Vänsterns nya varumärke är numera "Vi ska vara gladare, vi ska visa kampglädje och inte hat" .. vilket förklarar Lars Ohlys ständiga leende i varje tv-debatt.

Är det någon mer än jag som tycker att det påminner om amerikanska presidentkandidaters flirtande med väljarna .. ständiga, förtroendeingivande leenden och samma villighet att anpassa politiken till den eventuella belöningen?

Ideologi .. det är något som fanns förr.

4 kommentarer:

  1. Å andra sidan mår jag inte speciellt mycket bättre av att skåda en glad v-hare flina mot mig.Jag har så svårt för de som pratar idieologier som om man är retarderad på något vis.
    Jag undrar också varför Mona Sahlin åker på miniturne med en stor j****la buss? Alliansen knödde in sig i en tågvagn dom. Drar inte en enda j***ligt stor buss med en "politiker" i mer än en nästan hel Allians i en tågvagn mycket mer snuskenergi än en vagn i hela folkets järnväg?

    SvaraRadera
  2. "...ingen ska dra fördel av någon annan"!!! Hur tänkte du nu? med tanke på att du också tror på: "Ett samhälle där vi solidariskt delar med oss av vårt överflöd i form av skatter så att ingen ska ha det sämre än någon annan".

    Det hänger inte ihop, i ditt samhälle drar de som producerar lite eller inget fördel av de som bidrar.

    SvaraRadera
  3. "Vackert tänkt .."

    Eh, nej. Det du beskriver är en mardröm för varje människa som har ambitioner i livet. Att ständigt dras ned på samma nivå som alla andra enligt jantelagens första paragraf är det som leder till kommunistiska samhällens förfall. Kommunism som ideologi är djupt omänsklig eftersom ideologin bygger på utsugning av de som faktiskt drar ihop till notan.

    /Rickard

    SvaraRadera
  4. Jag har inte tänkt alls när det gäller vänsterns politik och ideologi .. det här är som jag uppfattar den.

    Personligen tror jag inte alls på ett klasslöst likformat samhälle. Dels för att vi alla är individer med olika mål och olika drivkraft och dels för att det inte fungerar utanför en isolerad krets. Det är många kommunistiska stater som upptäckt det .. alldeles för sent.

    SvaraRadera